Geplaatst op: 03-05-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Experience Center voor Giethoorn om drukte te spreiden

Experience Center voor Giethoorn om drukte te spreiden
Afbeelding van 3345557 via Pixabay

Giethoorn krijgt een nieuw Experience Center Oude Ambachten om de drukte van toeristen in het dorp beter te spreiden. De provincie Overijssel en de gemeente Steenwijkerland stellen daarvoor 200.000 euro beschikbaar.

Het Experience Center Oude Ambachten komt op de oude punterwerf van de familie Schreur in Giethoorn. Bezoekers kunnen er in de toekomst kennismaken met de klassieke houten punterbouw en oude ambachten. Met de komst van het Experience Center moet ook de drukte in Giethoorn beter gespreid worden.

Gert Harm ten Bolscher (gedeputeerde van onder andere vakmanschap en erfgoed) is blij met de komst van het centrum. "De geschiedenis van deze werf gaat terug tot het begin van de achttiende eeuw, al eeuwen varen er houten punters door Giethoorn. Met de komst van het Experience Center kan iedereen kennis maken met dit authentieke vakmanschap waar we met z'n allen trots op zijn. Maar ook met andere oude ambachten die hier van generatie op generatie worden overgedragen, zoals palingvissen, rietsnijden en rietdekken."

Drukte spreiden

Het plan voor het Experience Center staat niet op zichzelf en is een van de uitwerkingen van de landelijke Actieagenda Perspectief 2030 Bestemming Nederland. Een van de acties is te bekijken hoe bezoekersstromen beter kunnen worden gespreid. Dat gebeurt ook bij twee andere hotspots; Zaanse Schans en Kinderdijk. Gasten worden daarbij verleid om het gebied verder in te trekken en kennis maken met meer dan alleen de bekende hotspot.

Meer projecten

Samen met de gemeente Steenwijkerland heeft de provincie bekeken welke maatregelen mogelijk zijn. In het gebied wordt gewerkt aan spreiding van gasten door de restauratie van de Koornmeule (Giethoorn-Noord), het realiseren van het Experience Center Oude Ambachten in Giethoorn-Zuid en het nog te bouwen European Wetland Center in Ossenzijl door Staatsbosbeheer. De hoop is dat de druk op het centrum van Giethoorn hierdoor afneemt, waardoor gasten een bezoek aan Giethoorn en omgeving nog plezieriger ervaren.

Gedeputeerde Erwin Hoogland van onder andere toerisme en recreatie: "Met een nieuw Experience Center bieden we die bezoekers een nieuwe bestemming én een inkijkje in de geschiedenis. En nog een voordeel, ook bij slecht weer is dit een prima plek!

Trefwoorden: toerisme, overtoerisme, musea, cultuur, Overijssel, dmo

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

14/10/24
Exclusief voor leden
Doe expo voor kinderen over toekomst van de zee
Een nieuwe en fascinerende onderwaterwereld voor kinderen opent 26 oktober haar deuren in het Maritiem Museum Rotterdam. De kinder-doe-expo ‘Plons! De toekomst van de zee’ is de langverwachte opvolger van 'Professor Plons'.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
11/10/24
Lancering 'Echt Dellufs Bakkie' op Dag van de Duurzaamheid
Delft introduceert op de Dag van de Duurzamheid een eigen herbruikbare beker als alternatief voor het wegwerpplastic.
10/10/24
Amsterdamse Musea Introduceren Nieuwe Communicatiestijl voor Toegankelijkheid
Verschillende belangenorganisaties hebben een basisset van symbolen ontwikkeld zodat bezoekers met een beperking snel de toegankelijkheid van een museum kunnen zien.
08/10/24
Exclusief voor leden
Nederlandse DJ geeft start muziekreeks Ras Al Khaimah
De Nederlandse DJ Armin van Buuren geeft op 24 oktober het startschot voor de 'Seven Wonders'-evenementenreeks met de nog nooit vertoonde show 'Pillars of Creation'. De reeks is een promotie van deze stad in de Verenigde Arabische Emiraten.
08/10/24
Eindhovenaren kiezen binnenkort nieuw kunstwerk voor Van Abbemuseum
Inwoners van Eindhoven gaan meebeslissen over een nieuw kunstwerk in de museumtuin.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
27/09/24
Exclusief voor leden
Document Nederland 2024: Eddo Hartmann fotografeert festivals
Kleurrijke en energieke festivals blijven mensen boeien. Eddo Hartmann fotografeert het onderwerp festivals voor de jaarlijkse Rijksmuseum foto-opdracht Document Nederland.