Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-05-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Nederlandse camperaars gaan het liefst naar Zeeland, Noord-Brabant en Utrecht

Nederlandse camperaars gaan het liefst naar Zeeland, Noord-Brabant en Utrecht

Terwijl het camperseizoen gestart is en de wegen weer drukker worden, kiezen Nederlandse camperaars het meest voor de schoonheid en diversiteit van eigen land. Dat blijkt uit onderzoek naar campergedrag onder vierduizend respondenten, uitgevoerd in april door Campercontact, een platform voor camperaars. Daaruit blijkt verder onder andere dat een camperaar drie nachten op dezelfde plek verblijft en dagelijks 61 Euro uitgeeft.


Nederland, Duitsland en Frankrijk in top 3

Uit het door Campercontact uitgevoerde onderzoek blijkt dat 79% van de Nederlandse camperaars het afgelopen jaar een trip in eigen land maakte. Duitsland is qua populariteit het tweede land (72%), gevolgd door Frankrijk, waar 71% met de camper verbleef.


De populairste bestemming binnen Nederland is dit voorjaar de provincie Zeeland (en dan vooral de plaatsen Domburg, Cadzand en Vlissingen), blijkt uit zoekgedrag van Nederlandse gebruikers van Campercontact over de laatste dertig dagen. Noord-Brabant en Utrecht zijn de nummers twee en drie. In het voorjaar van 2023 stond Limburg bovenaan, voor Zeeland en Noord-Brabant.


In Duitsland zoeken Nederlanders het meest naar de regio Rijnland-Palts (met name naar Cochem, Trier en Koblenz). De steden Hamburg en Berlijn completeren de top 3 populairste regio’s in Duitsland. Binnen Frankrijk zoeken Nederlandse camperaars het meest naar een overnachtingsplek in Normandië (Honfleur, Rouen en Etretat). De stad Parijs en Bretagne zijn de nummers twee en drie van de meest bekeken Franse bestemmingen in het voorjaar van 2024.


Mei, juni en september het populairst

Veel Europese camperaars (het onderzoek is uitgevoerd onder Nederlanders, Duitsers, Britten, Fransen en Italianen) reizen het liefst buiten het hoogseizoen. In de maanden september, mei en juni maakt zo’n 70% een campertrip. In de zomermaanden juli en augustus doet 56% dat. Opvallend is dat april en oktober op datzelfde niveau zitten. Van november tot en met februari trekt gemiddeld 30% van de camperaars eropuit. In de maand maart is een plotselinge stijging te zien: 43%.


Camperaars uit Nederland maken per jaar gemiddeld negen trips van één tot drie dagen, drie van een week en één trip van vier tot zes weken. Daarbij geven zij gemiddeld 61 Euro per dag uit, (net iets meer dan het Europees gemiddelde van 57 Euro). Het bedrag is het totaal van de overnachting plus eten en drinken (exclusief de brandstof).


Camperplaats en camping vrijwel in evenwicht

Als Nederlandse camperaars een overnachtingsplek kiezen, is dat voor 46% op een camperplaats en voor 43% op een camping. De overige 11% zegt ergens anders te overnachten, vaak onofficiële plekken. In de andere landen uit het onderzoek staat een vergelijkbaar percentage op een camperplaats, maar is het aandeel vrije plekken wat groter dan onder de Nederlanders. Camperaars blijven gemiddeld 3 nachten op één locatie, behalve die uit het Verenigd Koninkrijk: een Britse camperaar doet er een nachtje extra bij.


Een kwart neemt huisdier mee

Nederlandse camperaars nemen in 27% van de gevallen hun huisdier mee op reis. In Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is dat vergelijkbaar. De Italianen zijn de grootste dierenvrienden: daar neemt 38% een of meerdere huisdieren mee in de camper.

Trefwoorden: Camperaars, campergedrag

CELTH



||| Nieuws |||

25/04/25
Recreatief fietsroutenetwerk Utrecht vernieuwd en uitgebreid
De provincie Utrecht heeft in samenwerking met het Routebureau Utrecht en alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties, het complete recreatieve fietsroutenetwerk vernieuwd en uitgebreid naar ruim 1.850 kilometer.
25/04/25
Exclusief voor leden
Hoger rendement voor vakantiehuizen met wellness en thuiswerkmogelijkheden,
Vakantiehuizen die beschikken over wellnessfaciliteiten zoals een sauna of jacuzzi genereerden in 2024 een aanzienlijk hoger rendement dan vergelijkbare woningen zonder deze extra’s. Andere trends die de verhuurbaarheid beïnvloeden zijn thuiswerkmogelijkheden, laadpalen, privacy, gezinsvriendelijke voorzieningen en niet onbelangrijk een instagramwaardig interieur.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
25/04/25
Heerlijke Huisjes koppelt met reserveringssystemen
Vakantiehuisaanbieder Heerlijke Huisjes en Channel Manager Qenner hebben de handen ineengeslagen. Deze nieuwe samenwerking maakt het mogelijk voor vakantieparken die reserveringssystemen zoals Bookzo, Tommy en Recranet gebruiken, om eenvoudig een koppeling te maken met het platform van Heerlijke Huisjes.
25/04/25
Vanaf 2027 minimumjeugdloon omhoog
Minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) verhoogt per 1 januari 2027 het minimumjeugdloon. Dat is door het kabinet afgesproken in de Voorjaarsnota.
24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...
24/04/25
Exclusief voor leden
Regent renoveert twee cruiseschepen
Regent Seven Seas Cruises, renoveert twee schepen in 2025 en 2026. Het gaat om de Seven Seas Mariner en Seven Seas Voyager. De Mariner mag als eerste omdat het in 2026 een wereldcruise vaart.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...