Geplaatst op: 13-05-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Sterk kwartaal voor Airbnb

Sterk kwartaal voor Airbnb
Foto: Airbnb Ryan Lowry

Airbnb is 2024 sterk begonnen met flink meer boekingen en een sterke omzetgroei vooral uit de app. In Europa wordt veel verwacht van de grote evenementen die deze zomer op het programma staan. Airbnb blijft ook vernieuwen met Guest Favorites, meerjarige reizen en iconen als host. 

In het eerste kwartaal groeide de omzet met 18% naar 2,1 miljard dollar met 133 miljoen boekingen (+9,5%). De groei werd gedreven door een solide groei van het aantal geboekte overnachtingen en ervaringen. Ook de Average Daily Rate (ADR) groeide, weliswaar bescheiden. Airbnb zag vooral een aanhoudende groei van app downloads. Wereldwijd groeide het aantal nachten geboekt via de app met 21%. Zij vertegenwoordigen inmiddels 54% van het totaal aantal geboekte overnachtingen. Airbnb boekte in het eerste kwartaal een winst van 264 miljoen dollar. De winstmarge groeide van 6% in het eerste kwartaal van 2023 naar 12% in het afgelopen kwartaal.

Aanbod blijft groeien

Ook het aanbod op het platform blijft groeien. In het eerste kwartaal van 2024 groeide het actieve aanbod met 15% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2023. Dit ondanks het feit dat ook duizenden aangeboden accommodaties vanwege de lage kwaliteit werden verwijderd. In alle regio's bleef het aanbod met dubbele cijfers stijgen, met de grootste groei in Azië-Pacific en Latijns-Amerika - de twee regio's die ook de grootste groei op jaarbasis lieten zien in geboekte overnachtingen en ervaringen. Het aanbod groeide in een gelijk tempo in stedelijke en niet-stedelijke gebieden. Datzelfde ziet Airbnb ook in de groei van het aanbod van individuele en professionele verhuurders.

Evenementen geven boost aan vraag

Grote evenementen geven de vraag naar Airbnb een flinke boost. In april verbleven meer dan 500.000 gasten op Airbnb tijdens de totale zonsverduistering in Noord-Amerika. Ze zagen meer dan twee keer zoveel overnachtingen op Airbnb langs het directe pad van de eclips in vergelijking met het voorgaande jaar, met veel van deze locaties in landelijke gebieden zonder hotels. Als ze kijken naar de Olympische Zomerspelen Parijs 2024, zijn de geboekte overnachtingen tijdens de data van de Olympische Spelen meer dan vijf keer hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden. Duitsland ziet ook een soortgelijke trend voor het Europees kampioenschap voetbal deze zomer met bijna het dubbele aantal geboekte nachten in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Nieuwe aanvullende focus

Airbnb heeft het afgelopen jaar honderden verbeteringen doorgevoerd om Airbnb betrouwbaarder, betaalbaarder te maken en een betere service te bieden voor verhuurders en gasten. In november 2023 hebben ze Guest Favorites gelanceerd, een verzameling van de meest geliefde woningen op Airbnb gebaseerd op beoordelingen, recensies en betrouwbaarheidsgegevens. "We zien al een positieve impact, met meer dan 100 miljoen geboekte nachten bij Guest Favorites accommodaties sinds de lancering”, schrijft het bedrijf dat zich naast de core business ook wil richten op meerjarige reizen en buitengewone ervaringen die gehost worden door grote namen in bijvoorbeeld muziek, film, televisie, kunst en sport. "Iconen markeren een belangrijke volgende stap om mensen te laten begrijpen dat Airbnb meer biedt dan alleen accommodaties.”

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, particuliere accommodaties, hotels, b&b, vakantiehuizen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
06/12/24
Exclusief voor leden
Jongerenparlement Zeeland presenteert aanbevelingen die van invloed zijn op de toeristische sector
Het Jongerenparlement van Zeeland heeft een reeks aanbevelingen gepresenteerd die aanzienlijke veranderingen kunnen brengen in de toeristische sector van de regio. De jongeren benadrukken vooral de noodzaak van verbeteringen op het gebied van vervoer en wonen.