Geplaatst op: 21-05-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Zomervakantie: Vliegreizen in Europa gemiddeld 53% duurder dan treinreizen

Zomervakantie: Vliegreizen in Europa gemiddeld 53% duurder dan treinreizen

Iedere vakantieperiode komt de vraag: waar gaan we naartoe? En als we in Europa blijven, hoe gaan we er heen? Er is veel te doen over internationale treinreizen: te langzaam, te duur, te ingewikkeld om te boeken. En in sommige gevallen klopt dat ook. Toch blijkt uit een prijsonderzoek van spaarplatform Raisin dat treinreizen met een gezin van twee volwassenen met twee kinderen (van 10 en 14 jaar oud) gemiddeld een stuk goedkoper is dan met het vliegtuig. Vooral op trajecten richting Midden-Europa. 

 

  • Uit een vergelijking blijkt dat vliegreizen met de familie naar verschillende bestemmingen in Europa gemiddeld 53% meer kosten dan treinreizen 
  • Grote verschillen tussen bestemmingen: Londen en Marseille met de trein veel duurder dan in het vliegtuig 
  • Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië zeer goedkoop te bereiken met de trein 

 

Trein naar München tot wel € 651 goedkoper; Kanaaltunnel en Frankrijk duur 

De gemiddelde prijs voor een retourtje ligt bij de trein op € 497; vliegen kost gemiddeld € 761, maar dat is nog zonder de kosten van incheckbagage (al snel € 100 voor twee volwassenen) en de reis van en naar de luchthaven. Uitschieters met de trein zijn Marseille (€ 995), Bordeaux (€ 987) en Londen (€ 744). Bijzonder goedkoop zijn de bestemmingen München (€ 240), Berlijn (€ 215), maar ook Wenen (€ 310) en Innsbruck (€ 315) zijn vooral gezien de afstand voor een opvallend gunstige prijs te bereiken. 

Het vliegtuig is in twee van de tien gevallen significant goedkoper dan de trein: naar Londen (€ 410) en Marseille (€ 900). Een retourvlucht naar Wenen of München is gemiddeld meer dan 3x duurder met het vliegtuig dan met de trein. 

 

Vooral in Duitsland is treinreizen met de familie goedkoop 

Jasper Berkhout, onderzoeker bij Raisin Nederland, viel bij het onderzoek vooral het volgende op: "Het verschil tussen de bestemmingen is verrassend te noemen. Zodra je op de hogesnelheidslijn naar Frankrijk of Londen aangewezen bent, worden treinreizen al snel duur. Opvallend is daarnaast hoe goedkoop relatief verre bestemmingen zoals Praag en Wenen met de trein te bereiken zijn. Vooral de Duitse spoorwegen bieden hier aantrekkelijke prijzen voor families.” 

 

"Klimaatbewust reizen is niet altijd voor iedereen mogelijk. Toch is het belangrijk dat we ook over alternatieven voor het vliegtuig nadenken. Het boekingsproces voor treinen is vaak nog té ingewikkeld. Ook zijn de grote verschillen in de prijzen niet altijd logisch te noemen. Slimme reizigers die genoeg tijd hebben om wat langer in de trein te zitten, profiteren ook twee maanden voor de zomervakantie nog altijd van erg scherpe prijzen naar zes van de tien onderzochte bestemmingen.” 

 

Methodologie 

Voor dit onderzoek werden de prijzen onderzocht van retourreizen vanaf Amsterdam Centraal Station en Schiphol naar tien verschillende Europese bestemmingen in vijf verschillende landen. De bestemmingen zijn allemaal met een gepaste buffer binnen een dag te bereiken met de trein, waardoor de trein op deze trajecten ook een geschikt alternatief vormt voor het vliegtuig. 

 

Alle gegevens werden verzameld op 14 mei 2024: prijzen voor een familie van twee volwassenen met twee kinderen van 10 en 14 jaar oud. Vluchtprijzen verzameld met behulp van Google Flights; treinprijzen via Trainline, met uitzondering van de bestemmingen waarvoor de Eurostar genomen wordt, deze via de Eurostar-website. 

 

Het onderzochte tijdsvenster betrof de periode tussen 6 juli en 7 augustus, op verschillende weekdagen. Vertrektijden treinen in de ochtend vanaf 6 uur; maximaal verschil tussen gekozen reis en snelste reis twee uur. Voor het vliegtuig werd gekozen voor de beste optie met maximaal één tussenstop en een langere reistijd van maximaal 3 uur ten opzichte van de snelste reis.

 

Trefwoorden: Prijsonderzoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.