Geplaatst op: 23-05-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

88% klanten wil opnieuw boeken via vakantieplatform

88% klanten wil opnieuw boeken via vakantieplatform

Bijna negen op de tien (88%) klanten van vakantieplatformen zijn van plan in de komende drie jaar opnieuw via hetzelfde platform te boeken. In de afgelopen drie jaar boekten klanten van vakantieplatformen gemiddeld 3,3 keer bij eenzelfde partij. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlanders.


Loyaliteitsmatrix

De boekfrequentie in de afgelopen drie jaar en de boekintentie in de komende drie jaar vormen samen de voorspellers van de loyaliteit van klanten van vakantieplatformen. Deze twee variabelen zijn samen weergegeven in een door Multiscope ontwikkelde loyaliteitsmatrix. Deze matrix geeft een duidelijk overzicht van de posities van verschillende vakantieplatformen ten opzichte van elkaar op het gebied van loyaliteit.

 

Gemiddelde boekfrequentie is 3,3

Gemiddeld boekte een vakantieganger in de afgelopen drie jaar 3,3 keer via eenzelfde vakantieplatform. De intentie om in de komende drie jaar nogmaals te boeken bij hetzelfde platform is gemiddeld 88%. Ruim negen op de tien (93%) klanten van Hotels.com zijn van plan om opnieuw een verblijf of vervoer te boeken via deze partij. Hotels.com scoort daarmee de hoogste boekintentie van alle platformen in de markt.

 

Booking.com scoort hoogste op frequentie

Booking.com is de enige partij die hoger dan gemiddeld scoort op zowel de boekfrequentie als de boekintentie. De klanten van Booking.com boekten in de laatste drie jaar gemiddeld 5,2 keer een verblijf of vervoer bij deze partij. Daarmee heeft Booking.com de hoogste frequentie van alle platformen. Ruim negen op de tien (91%) klanten van de partij zijn van plan om binnen drie jaar weer via Booking.com te boeken. Booking.com scoort ook goed op andere prestatie-indicatoren.

 

Boekintentie Micazu is 77%

Micazu scoort relatief laag op zowel de boekfrequentie als de boekintentie. Gemiddeld boekten klanten van Micazu de afgelopen drie jaar twee keer via het platform. Ruim drie op de vier (77%) klanten hebben de intentie om in de komende drie jaar opnieuw een reis te boeken bij dit platform. Micazu richt zich op vakantiehuizen en villa’s. Het gaat hierbij om reizen in een hogere prijsklasse. Het is dan ook niet verrassend dat klanten deze reizen minder vaak maken.

Trefwoorden: Vakantieplatformen, boeken

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/11/24
Exclusief voor leden
Duitsland themaland Fiets en Wandelbeurs 2025
Duitsland is het themaland van de 20e editie van de Fiets en Wandelbeurs in Jaarbeurs Utrecht (14, 15 en 16 februari 2025).
08/11/24
Exclusief voor leden
Postillion Hotels wint it-award
Postillion Hotels heeft op woensdag 6 november de Cvent Excellence Award Europe gewonnen in de categorie Portfolio Powerhouse.
08/11/24
Inzicht in toeristisch-recreatief bezoek en draagkracht voor natuurgebieden
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft onderzoek gedaan naar ecologische draagkracht van natuurgebieden in relatie tot bezoek.
08/11/24
Pompoenen Halloween Slagharen naar Wildlands
Attractie- en Vakantiepark Slagharen schonk honderden overgebleven pompoenen na Halloween aan Wildlands Adventure Zoo in Emmen.
08/11/24
Vakantieparken van grote economische betekenis voor de Veluwe
Het programma Vitale Vakantieparken heeft onderzoek laten doen naar de bijdrage van de vakantieparken aan de lokale en regionale economie op de Veluwe.
08/11/24
Kerststad Valkenburg opent weer haar deuren
Van 15 november 2024 tot 5 januari 2025 keert Kerstad Valkenburg terug voor een magische winterbeleving.
08/11/24
ENCI bij Maastricht wordt monument
In het zuiden van de stad Maastricht is een uniek stukje natuur met industrieel erfgoed te vinden: het ENCI-gebied. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de gemeente starten met procedures om deze industriële geschiedenis te beschermen.
08/11/24
Pilot met Biesboschvaantje om recreatieve voorzieningen te financieren
In 2025 start de gemeente Drimmelen een pilot met het Biesboschvaantje, een initiatief van Stichting Recreatief Drimmelen en lokale ondernemers. Het Biesboschvaantje is bedoeld voor gebruikers van de Biesbosch, die hiermee kunnen bijdragen aan het onderhoud en beheer van recreatieve voorzieningen.

||| Agenda |||

12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
12/11/24
12/11/24 t/m 12-11-24: Netwerkevent Afsluiting Toeristisch Seizoen 2024
Op dinsdag 12 november organiseert Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug en Vallei de afsluiting ...
22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...