Geplaatst op: 23-05-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Koninklijke Horeca Nederland lanceert namens 6 fastservice-bedrijven het Fastservice Manifest

Koninklijke Horeca Nederland lanceert namens 6 fastservice-bedrijven het Fastservice Manifest

De afgelopen maanden heeft de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) fastservice-werkgroep, een groep van zes KHN-leden, gewerkt aan een Fastservice Manifest vanuit de motivatie om bij te dragen aan een gezondere voedselomgeving. In dit manifest hebben zes bedrijven, McDonald’s Nederland, KFC, Domino’s, Bram Ladage, Kwalitaria en FHC Formulebeheer concrete ambities gedefinieerd om hun positieve impact op productsamenstelling, gevarieerd aanbod, kindermarketing, vestigingsbeleid en communicatie de komende jaren verder te vergroten. 

 

Sinds het sluiten van het Preventieakkoord in 2018 heeft de roep om een gezondere voedselomgeving het maatschappelijk debat geïntensiveerd. Gedreven door verantwoordelijkheidsgevoel en een gedeelde ambitie, hebben een aantal fastservice-bedrijven de handen ineengeslagen om een concrete bijdrage te leveren aan een gezondere voedselomgeving. KHN wil samen met deze leden door het Fastservice Manifest een stem hebben in het debat, meedoen met concrete stappen richting een gezondere voedselomgeving en daarmee onderdeel van de oplossing zijn. Het manifest is een belofte aan Nederland, waarbij de zes toonaangevende fastservice-bedrijven zich committeren om jaarlijks verantwoording af te leggen over de voortgang van deze beloften.

 

Startpunt voor bredere samenwerking

In aanloop naar de lancering is gesproken met verschillende experts over de inhoud van het manifest en op basis daarvan is de inhoud verder aangescherpt. De KHN fastservice-werkgroep ziet het Fastservice Manifest als een startpunt voor een langdurige bijdrage aan een gezondere voedselomgeving. Veel van de zes bedrijven hebben de afgelopen jaren al concrete acties ondernomen, bijvoorbeeld op het gebied van reductie van zout of suiker. Andere bedrijven beginnen hier pas net mee, mede dankzij het manifest. KHN heeft als doel om de fastservice-sector verder te inspireren en het draagvlak voor het manifest zo breed mogelijk te maken. Andere fastservice-bedrijven mogen zich bij dit manifest aansluiten via. Daarbij wil KHN in voortdurende dialoog met stakeholders blijven werken aan verdere aanscherping van het manifest en de acties die op basis van het manifest door de verschillende bedrijven worden genomen.

 

Inspanningen van de fastservice-sector

Volgens Marijke Vuik, voorzitter van KHN, is het manifest pas het begin: "Al enkele jaren verrichten fastservice-bedrijven inspanningen op het gebied van een gezondere voedselomgeving. Dat gebeurt alleen vaak onder de radar. Dit manifest gaat daar verandering in brengen. Daarnaast gaat het niet om woorden, maar om het daadwerkelijk boeken van vooruitgang op de ambities in het manifest. Dat doen de bedrijven op hun eigen manier, want ze verschillen in schaal en omvang. Maar het gezamenlijke startpunt is dat ze actief de handen ineenslaan om hun beloften waar te maken en jaarlijks gaan rapporteren over de resultaten die zijn geboekt."

 

KHN wil ook met de partijen die nu werken aan een regeerakkoord in Den Haag in gesprek over het Fastservice Manifest. Met die input wordt het manifest beter. Vuik zegt hierover: "We willen aan tafel met de formerende partijen. Aan hen vraag ik: betrek ons bij de verdere vormgeving van maatregelen die gaan over de gezondere voedselomgeving. Met gezamenlijke inspanning komen we verder en worden de ambities nóg beter. Wat als we samen met onze ketenpartners en de overheid kunnen werken aan een Preventieakkoord 2.0? Een aanpak waarin bedrijven de mogelijkheid hebben om zelf te innoveren en stappen te zetten en we elkaar motiveren om daadwerkelijk tot actie over te gaan.”

Link: https://www.khn.nl/sluit-je-aan-bij-het-fastservice-manifest
Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: Manifest, fastservice

CELTH





||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...