Geplaatst op: 27-05-2024
Auteur: Marc Gerlings

Booking "jaagt mensen op met leugens" volgens Consumentenbond

Booking
Booking.com en Agoda.com, beide onderdeel van Booking, blijven consumenten misleiden als die op hun sites een accommodatie willen boeken. De boekingsites schermen met nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onder druk door schaarste te suggereren die er niet is. 

En dat terwijl Booking in 2020 nog beterschap beloofde.

Booking.com blijft consumenten misleiden

Onderzoekers van de Consumentenbond bekeken verschillende advertenties op Booking.com en Agoda.com. Beide boekingssites adverteren met prijzen zonder daarbij onvermijdelijke belastingen en servicekosten te vermelden. Dat is tegen de regels. Booking.com adverteert bijvoorbeeld met een hotelkamer in New York die ‘al vanaf €211 per nacht kost’. Maar dat is exclusief €75 aan belastingen en toeslagen.

Niet beschikbaar

Ook schermt Booking.com consequent met schaarste. Zo is volgens de boekingssite over een half jaar op een willekeurige dinsdag al 84% van alle accommodaties in Nunspeet volgeboekt. Dat komt doordat Booking.com niet alleen hotelkamers laat zien, maar ook woonhuizen en appartementen van particulieren die niet het hele jaar beschikbaar zijn. Met alleen hotels, zou het percentage beschikbaarheid veel hoger liggen. Ook zouden voor die nacht al 2 vergelijkbare viersterrenhotels vol zitten. Terwijl na controle de enige 2 andere viersterrenhotels in Nunspeet gewoon kamers beschikbaar bleken te hebben.

Verstopte voorwaarden

Ook Agoda beweert dat er minder kamers beschikbaar zijn dan in werkelijkheid het geval is. Zo waarschuwt de site bij het boeken van een kamer voor 2 personen, dat het ‘de laatste kamers’ zijn. Maar wanneer de onderzoekers vervolgens voor 10 personen proberen te boeken, zijn er ineens toch 9 kamers beschikbaar. Verder blijken er aan de laagsteprijsgarantie van Agoda allerlei voorwaarden vast te zitten die niet op de site zijn terug te vinden. En dat 'gratis annuleren' soms helemaal niet gratis is. Ook voorgestelde kortingen blijken niet te kloppen.

Opgejaagd met leugens

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Dit zijn bewuste trucs om consumenten het gevoel te geven dat ze een goede deal hebben gevonden en snel moeten beslissen. Ze worden opgejaagd met leugens.’

Melding bij ACM

In 2020 werden Booking en concurrent Expedia al op de vingers getikt door de Europese Commissie en nationale toezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vanwege verboden manipulatietechnieken en nepkortingen. Beide bedrijven beloofden toen beterschap. In tegenstelling tot Booking lijkt Expedia zich grotendeels aan die belofte te houden. De Consumentenbond heeft de overtredingen van Booking gemeld bij de ACM. De ACM bestudeert de resultaten en belooft om ‘zonodig’ actie te ondernemen.  
Trefwoorden: Booking.com, regels, marketing, ACM

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
06/12/24
Exclusief voor leden
Jongerenparlement Zeeland presenteert aanbevelingen die van invloed zijn op de toeristische sector
Het Jongerenparlement van Zeeland heeft een reeks aanbevelingen gepresenteerd die aanzienlijke veranderingen kunnen brengen in de toeristische sector van de regio. De jongeren benadrukken vooral de noodzaak van verbeteringen op het gebied van vervoer en wonen.