Brede coalitie cultuur horeca en media in verzet tegen btw verhoging
Paginagrote krantenadvertentie met de boodschap: #geenhogerebtw!
Een brede coalitie vanuit sport, media, boeken, cultuur en horeca is tegen de aangekondigde btw-verhoging van 9 naar 21% van het nieuwe kabinet. "Het is een extra belasting op de kostbare vrije tijd."
Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, logies, boeken en sport te verhogen van 9% naar 21%. De deelnemende partijen vinden elkaar in de overtuiging dat deze grote lastenverzwaring álle Nederlanders gaat raken. Uiteenlopende organisaties waaronder NOC*NSF, de KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten ‘92, NDP Nieuwsmedia en Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek maken zich grote zorgen en starten daarom samen een campagne tegen hogere btw.
De voorgenomen verhoging van het btw-tarief gaat onvermijdelijk leiden tot hogere prijzen, wat de toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport, media, boeken, cultuur en horeca voor het publiek onder druk zet. Het raakt iedereen in Nederland in het dagelijks leven en op meerdere vlakken.
Het is een extra belasting op de kostbare vrije tijd, het verenigingsleven, nieuwsgierigheid en (mentale) gezondheid van elke Nederlander. Van het toejuichen van je favoriete voetbalteam, het boek dat je wilt lezen, een bezoek aan je lievelingsmuseum of aan live muziek, luisteren naar de fanfare in de buurt, een hotelovernachting in eigen land, een uurtje sporten bij de sportschool in de wijk, tot de krant die je op de hoogte houdt over wereldgebeurtenissen.
Gezamenlijke actie Op maandag 3 juni verschijnt namens deze brede coalitie in elk landelijk en regionaal dagblad een paginagrote krantenadvertentie met de boodschap: #geenhogerebtw! Je belast er heel Nederland mee. De advertentie staat in de Telegraaf, Algemeen Dagblad (inclusief regio), NRC, FD, Volkskrant, Trouw, Parool.
Alle partijen roepen hun achterban, leden en het brede publiek op om de actie massaal via sociale media te delen. Meedoen kan ook door bijvoorbeeld één van de deelnemende kranten te kopen, de paginagrote advertentie uit te knippen en deze op te hangen. Het publiek kan een selfie nemen met de krantenadvertentie onder de hashtag #geenhogerebtw en ook deze via sociale media delen.
Deelnemende partijen van de campagne zijn:
NOC*NSF
KNVB, Koninklijke Nederlandse Voetbalbond
Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie
KHN, Koninklijke Horeca Nederland
Kunsten ’92
De Creatieve Coalitie
Federatie Cultuur: NAPK, de Museumvereniging, VSCD, CultuurConnectie, VOB, VNPF, VvNO.
Federatie Creatieve Industrie: BNA, BNO, DGA, DDD, MODINT, Buma Cultuur, NAPA, NCP, Dupho, NVPI
CPNB, Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek
Erfgoedplatform
Kunstenbond
NDP Nieuwsmedia
-
POS, Platform Ondernemende Sportaanbieders
Goede Doelen Nederland
VVTP, Vereniging Vrije Theater Producenten
VVEM, Vereniging van Evenementenmakers
De Federatie Auteursrechtbelangen
De Akademie van Kunsten
De Zaak Nu
Vereniging Rembrandt
ENCORE
Platform ACCT
Koornetwerk Nederland
De Popcoalitie
NVJ, Nederlandse Vereniging van Journalisten
De Alliantie van Evenementenbouwers
BAM popauteurs
NVBF, Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters
Mediafederatie
Koninklijke Boekverkopersbond
Vereniging Rembrandt
VTTE, Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen
Topics:Beleid, Dagrecreatie, Evenementen, Horeca
Trefwoorden: btw, leisure, horeca, media, evenementen, beleid