Geplaatst op: 09-06-2024
Publicatie: Vrijetijdstudies 2024-1

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2024-1: Thema Food

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2024-1: Thema Food

Elk nummer van Vrijetijdstudies kent een eigen thema. Met de redactie bedenken we per idee of we experts en/of ervaringsdeskundigen kennen die aan een thema zouden kunnen bijdragen. Enkele maanden geleden opperde een collega om het volgende thema food te laten zijn. Ik veerde meteen op, want van eten word ik altijd blij! Van de supermarkt tot de delicatessewinkel en van de koffiebar tot unieke restaurants (dat hoeven voor mij zeker geen sterrenrestaurants te zijn), ze intrigeren mij allemaal om wat ze aanbieden en hoe wij daar als consument mee omgaan.

De combinatie van eten en vrijetijd vind ik extra interessant. Als vrijetijdsbesteding langere tijd in beslag neemt, komt er altijd eten bij kijken, of het nou een dagje strand, een bezoek aan een museum of een stad of natuurgebied is. Eten doen we nu eenmaal meerdere keren per dag. En ook het eten zelf – een avondlang dineren in een restaurant - is in onze cultuur al lang een vorm van vrijetijdsbesteding die concurreert met andere vormen van vrijetijdsbesteding. Onze toekomst, ook die van het eten, staat onder druk en zal in de toekomst gaan veranderen als gevolg van verschillende trends en ontwikkelingen. Professor Ian Yeoman bespreekt dit in zijn artikel Changing eating habits.

We zijn anders gaan eten dan dat we in onze (verre) geschiedenis deden; de huidige veranderende tijden noopt tot anders nadenken over ons eten. Malu Boerwinkel en Dai-In Danny Han bespreken in hun artikel of multisensorische ervaringen ertoe kunnen bijdragen dat mensen meer bewust en betere keuzes (gaan) maken met betrekking tot hun eten.

Eten is van iedereen, maar niet iedereen heeft evenveel met eten. Binnen de vrijetijdsector wordt er wel steeds meer over nagedacht hoe eten, lokale productie en de storytelling van een specifiek geografisch gebied bijdraagt aan de ontstane cultuur en de plek die eten daarin inneemt. Richard de Bruin van Bureau Toerisme vertelt over de lokale producten in de Betuwe in een interview en Ben Wielenga heeft onderzoek gedaan naar het belang van foodroutes in het waddengebied.

Ik was meteen mee in dit thema en door mijn huidige werk, waarbij ik mij gelukkig prijs veel met food te mogen doen, wist ik ook wel een aantal bijzondere mensen te bedenken die we zouden kunnen vragen ons dit nummer te vullen. Er zijn steeds meer mensen die een positieve bijdrage willen leveren aan het beter gaan eten, beter voor natuur, dier en mens en in onze sector wordt daar steeds meer actief op ingezet. Met trots zeg ik dat dit nummer boordevol inspirerende verhalen en onderzoeken zit. Het zet aan tot nadenken over iets dat we dagelijks doen en velen van ons nog te veel onnadenkend doen; eten!

Word jij ook blij van dit thema en heb je aanvullend – of helemaal anders – een leuk onderwerp of thema, deel het met ons! Inspirerende verhalen en mooie onderzoeken zijn altijd welkom.

Anke Arts


Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH





    ||| Nieuws |||

    14/03/25
    Exclusief voor leden
    Flinke omzetgroei in reisbranche
    In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
    14/03/25
    Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
    Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
    13/03/25
    Exclusief voor leden
    Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
    Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
    13/03/25
    Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
    Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
    13/03/25
    Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
    Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
    12/03/25
    Exclusief voor leden
    KLM migreert applicaties naar cloud
    Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
    12/03/25
    Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
    Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
    12/03/25
    Exclusief voor leden
    Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
    Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

    ||| Agenda |||

    18/03/25
    18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
    Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
    24/03/25
    24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
    05/04/25
    05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
    Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
    05/05/25 t/m 11-05-25
    05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
    Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...