Geplaatst op: 09-06-2024
Publicatie: Vrijetijdstudies 2024-1

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2024-1: Thema Food

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2024-1: Thema Food

Elk nummer van Vrijetijdstudies kent een eigen thema. Met de redactie bedenken we per idee of we experts en/of ervaringsdeskundigen kennen die aan een thema zouden kunnen bijdragen. Enkele maanden geleden opperde een collega om het volgende thema food te laten zijn. Ik veerde meteen op, want van eten word ik altijd blij! Van de supermarkt tot de delicatessewinkel en van de koffiebar tot unieke restaurants (dat hoeven voor mij zeker geen sterrenrestaurants te zijn), ze intrigeren mij allemaal om wat ze aanbieden en hoe wij daar als consument mee omgaan.

De combinatie van eten en vrijetijd vind ik extra interessant. Als vrijetijdsbesteding langere tijd in beslag neemt, komt er altijd eten bij kijken, of het nou een dagje strand, een bezoek aan een museum of een stad of natuurgebied is. Eten doen we nu eenmaal meerdere keren per dag. En ook het eten zelf – een avondlang dineren in een restaurant - is in onze cultuur al lang een vorm van vrijetijdsbesteding die concurreert met andere vormen van vrijetijdsbesteding. Onze toekomst, ook die van het eten, staat onder druk en zal in de toekomst gaan veranderen als gevolg van verschillende trends en ontwikkelingen. Professor Ian Yeoman bespreekt dit in zijn artikel Changing eating habits.

We zijn anders gaan eten dan dat we in onze (verre) geschiedenis deden; de huidige veranderende tijden noopt tot anders nadenken over ons eten. Malu Boerwinkel en Dai-In Danny Han bespreken in hun artikel of multisensorische ervaringen ertoe kunnen bijdragen dat mensen meer bewust en betere keuzes (gaan) maken met betrekking tot hun eten.

Eten is van iedereen, maar niet iedereen heeft evenveel met eten. Binnen de vrijetijdsector wordt er wel steeds meer over nagedacht hoe eten, lokale productie en de storytelling van een specifiek geografisch gebied bijdraagt aan de ontstane cultuur en de plek die eten daarin inneemt. Richard de Bruin van Bureau Toerisme vertelt over de lokale producten in de Betuwe in een interview en Ben Wielenga heeft onderzoek gedaan naar het belang van foodroutes in het waddengebied.

Ik was meteen mee in dit thema en door mijn huidige werk, waarbij ik mij gelukkig prijs veel met food te mogen doen, wist ik ook wel een aantal bijzondere mensen te bedenken die we zouden kunnen vragen ons dit nummer te vullen. Er zijn steeds meer mensen die een positieve bijdrage willen leveren aan het beter gaan eten, beter voor natuur, dier en mens en in onze sector wordt daar steeds meer actief op ingezet. Met trots zeg ik dat dit nummer boordevol inspirerende verhalen en onderzoeken zit. Het zet aan tot nadenken over iets dat we dagelijks doen en velen van ons nog te veel onnadenkend doen; eten!

Word jij ook blij van dit thema en heb je aanvullend – of helemaal anders – een leuk onderwerp of thema, deel het met ons! Inspirerende verhalen en mooie onderzoeken zijn altijd welkom.

Anke Arts


Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     
       
       
       
       
       

       

       
       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    28/10/24
    FarmCamps zet sterker in op online en digitale marketing
    FarmCamps, aanbieder van boerderijvakanties in binnen- en buitenland, heeft een samenwerking gesloten met digitaal marketingbureau Draft Digital.
    25/10/24
    Motie voor impacttoets btw-verhoging logies haalt het niet
    De motie van Tweede Kamerleden Joost Sneller (D66) en Pieter Grinwis (ChristenUnie) voor een impacttoets op de voorgestelde btw verhoging voor logies heeft het niet gehaald. Brancheorganisatie HISWA-RECRON richt zich nu op de Eerste Kamer die heel kritisch is op deze maatregel.
    25/10/24
    Record voor Natuurkampeerkaart
    In 2024 hebben meer dan 80.000 kampeerders de Natuurkampeerkaart aangeschaft: een absoluut record! Nooit eerder waren zoveel mensen op zoek naar rust, ruimte en natuur.
    23/10/24
    Vakantieparken in de fout met gezichtsherkenning
    De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft 8 vakantieparken onderzocht die gezichtsherkenning inzetten bij de toegang tot zwembaden en speeltuinen. Alle onderzochte vakantieparken bleken de privacywet te overtreden.
    23/10/24
    Nederlanders besteden meer aan vrijetijdsdiensten
    Na een periode van terughoudendheid lijken consumenten weer meer te besteden. Vooral aan vrijetijdsbestedingen als vakanties, uitjes en restaurantbezoek wordt meer uitgegeven.
    23/10/24
    Exclusief voor leden
    Familie Vos uit EuroParcs
    Na bijna twintig jaar aan het roer te hebben gestaan, neemt de familie Vos afscheid van vakantieparkengroep EuroParcs. Oprichter Wouter Vos treedt per 1 november terug als CEO en verkoopt zijn aandelen aan grootaandeelhouder Waterland. Hij gaat verder met drie ex-EuroParcs parken.
    18/10/24
    Database logiesaccommodaties NL online
    De Landelijke Data Alliantie heeft de Database Logiesaccommodaties NL gelanceerd. In deze database het aanbod van logiesaccommodaties in Nederland: van hotels, appartementen, bed&breakfast, huisjes- en kampeerterreinen tot groepsaccommodaties. Het aanbod is geïnventariseerd, verrijkt met relevante indicatoren en op een online platform beschikbaar gesteld door NRIT en Bureau Nijdam.
    17/10/24
    Exclusief voor leden
    Hoe genereer je meer boekingen?
    Airbnb lanceert maar liefst 50 nieuwe functionaliteiten op haar platform. Wat kunnen we van deze reisreus leren voor onze eigen boekingswebsite?