Geplaatst op: 09-06-2024
Publicatie: Vrijetijdstudies 2024-1

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2024-1: Thema Food

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2024-1: Thema Food

Elk nummer van Vrijetijdstudies kent een eigen thema. Met de redactie bedenken we per idee of we experts en/of ervaringsdeskundigen kennen die aan een thema zouden kunnen bijdragen. Enkele maanden geleden opperde een collega om het volgende thema food te laten zijn. Ik veerde meteen op, want van eten word ik altijd blij! Van de supermarkt tot de delicatessewinkel en van de koffiebar tot unieke restaurants (dat hoeven voor mij zeker geen sterrenrestaurants te zijn), ze intrigeren mij allemaal om wat ze aanbieden en hoe wij daar als consument mee omgaan.

De combinatie van eten en vrijetijd vind ik extra interessant. Als vrijetijdsbesteding langere tijd in beslag neemt, komt er altijd eten bij kijken, of het nou een dagje strand, een bezoek aan een museum of een stad of natuurgebied is. Eten doen we nu eenmaal meerdere keren per dag. En ook het eten zelf – een avondlang dineren in een restaurant - is in onze cultuur al lang een vorm van vrijetijdsbesteding die concurreert met andere vormen van vrijetijdsbesteding. Onze toekomst, ook die van het eten, staat onder druk en zal in de toekomst gaan veranderen als gevolg van verschillende trends en ontwikkelingen. Professor Ian Yeoman bespreekt dit in zijn artikel Changing eating habits.

We zijn anders gaan eten dan dat we in onze (verre) geschiedenis deden; de huidige veranderende tijden noopt tot anders nadenken over ons eten. Malu Boerwinkel en Dai-In Danny Han bespreken in hun artikel of multisensorische ervaringen ertoe kunnen bijdragen dat mensen meer bewust en betere keuzes (gaan) maken met betrekking tot hun eten.

Eten is van iedereen, maar niet iedereen heeft evenveel met eten. Binnen de vrijetijdsector wordt er wel steeds meer over nagedacht hoe eten, lokale productie en de storytelling van een specifiek geografisch gebied bijdraagt aan de ontstane cultuur en de plek die eten daarin inneemt. Richard de Bruin van Bureau Toerisme vertelt over de lokale producten in de Betuwe in een interview en Ben Wielenga heeft onderzoek gedaan naar het belang van foodroutes in het waddengebied.

Ik was meteen mee in dit thema en door mijn huidige werk, waarbij ik mij gelukkig prijs veel met food te mogen doen, wist ik ook wel een aantal bijzondere mensen te bedenken die we zouden kunnen vragen ons dit nummer te vullen. Er zijn steeds meer mensen die een positieve bijdrage willen leveren aan het beter gaan eten, beter voor natuur, dier en mens en in onze sector wordt daar steeds meer actief op ingezet. Met trots zeg ik dat dit nummer boordevol inspirerende verhalen en onderzoeken zit. Het zet aan tot nadenken over iets dat we dagelijks doen en velen van ons nog te veel onnadenkend doen; eten!

Word jij ook blij van dit thema en heb je aanvullend – of helemaal anders – een leuk onderwerp of thema, deel het met ons! Inspirerende verhalen en mooie onderzoeken zijn altijd welkom.

Anke Arts


Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     
       
       
       
       
       

       

       
       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    19/11/24
    KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
    KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
    19/11/24
    Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
    Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
    15/11/24
    Exclusief voor leden
    Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
    Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
    15/11/24
    Better Places: Positieve impact maken met reizen
    Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
    15/11/24
    Exclusief voor leden
    Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
    Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
    08/11/24
    Exclusief voor leden
    Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
    Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
    08/11/24
    Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
    In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
    07/11/24
    Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
    Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

    ||| Agenda |||

    Momenteel geen berichten aanwezig.