Geplaatst op: 14-06-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Prijsvergelijkingen en gebruiksvriendelijkheid bepalend bij keuze van vakantieboekingssites

Onderzoek Snakeware

Prijsvergelijkingen en gebruiksvriendelijkheid bepalend bij keuze van vakantieboekingssites

Digital specialist Snakeware uit Sneek heeft recentelijk een onderzoek uitgevoerd naar de voorkeuren van consumenten bij het kiezen van zoek- en boekwebsites voor vakanties. Uit het onderzoek blijkt dat prijsvergelijkingen (32,5%) en gebruiksvriendelijkheid (30,0%) de belangrijkste factoren zijn voor Nederlandse vakantiegangers. Betrouwbare recensies (23,5%) volgen op de derde plaats, terwijl real-time beschikbaarheid (11,0%) minder belangrijk wordt gevonden.


Prijsvergelijkingen en gebruiksvriendelijkheid cruciaal

Bij de keuze voor een zoek- en boekwebsite vindt 32,5% van de respondenten prijsvergelijkingen het belangrijkst. Mannen (35,1%) hechten hier iets meer waarde aan dan vrouwen (30,2%). Gebruiksvriendelijkheid wordt door 30,0% van de respondenten als belangrijkste factor genoemd, waarbij dit voor mannen (34,0%) belangrijker is dan voor vrouwen (26,4%). Vrouwen (29,2%) hechten overigens aanzienlijk meer waarde aan betrouwbare recensies dan mannen (17,0%).


Leeftijd en gezinssituatie beïnvloeden voorkeuren

De voorkeur voor prijsvergelijkingen is het sterkst onder de leeftijdsgroep 30-39 jaar (50,0%). Gebruiksvriendelijkheid is daarentegen het belangrijkst voor de leeftijdsgroep 50-59 jaar (45,7%). Gezinnen met kinderen onder de 18 jaar hebben een duidelijke voorkeur voor prijsvergelijkingen (42,5% voor jongste kind t/m 12 jaar) en gebruiksvriendelijkheid (37,0% voor huishoudens zonder kinderen onder de 18).


Milieuvriendelijke reisopties minder populair

Slechts 27,5% van de respondenten geeft aan te willen overstappen naar een zoek- en boekwebsite die milieuvriendelijke reisopties promoot, ook als dit betekent dat de prijzen hoger zijn. Dit percentage is hoger onder jongere respondenten (32,7% van de 16-29-jarigen) en huishoudens zonder kinderen (31,9%).


Steun voor lokale aanbieders

Bijna de helft (43,0%) van de respondenten is bereid meer te betalen voor een vakantie als zij via een Nederlandse zoek- en boekwebsite boeken, om zo lokale aanbieders te ondersteunen. Deze bereidheid is het hoogst onder mannen (43,6%) en respondenten van 60 jaar en ouder (48,2%).


Ate van der Meer van Snakeware: "Ons onderzoek toont aan dat prijsvergelijkingen en gebruiksvriendelijkheid de meest bepalende factoren zijn voor consumenten bij het kiezen van zoek- en boekwebsites voor vakanties. Hoewel er een groeiende interesse is in milieuvriendelijke reisopties, is de bereidheid om hiervoor meer te betalen nog relatief laag. Echter, een significante groep is bereid om meer te betalen voor boekingen via Nederlandse platforms om lokale aanbieders te steunen.”

Trefwoorden: Prijsvergelijkingen, gebruiksvriendelijkheid

CELTH





||| Nieuws |||

24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
30/12/24
Tunnel Jonkheerpad officieel geopend
ProRail heeft samen met Brabants Landschap en de gemeente Oisterwijk de onderdoorgang bij het Jonkheerpad in natuurgebied Landgoed Nemerlaer begin december officieel geopend.
27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...