Geplaatst op: 14-06-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Prijsvergelijkingen en gebruiksvriendelijkheid bepalend bij keuze van vakantieboekingssites

Onderzoek Snakeware

Prijsvergelijkingen en gebruiksvriendelijkheid bepalend bij keuze van vakantieboekingssites

Digital specialist Snakeware uit Sneek heeft recentelijk een onderzoek uitgevoerd naar de voorkeuren van consumenten bij het kiezen van zoek- en boekwebsites voor vakanties. Uit het onderzoek blijkt dat prijsvergelijkingen (32,5%) en gebruiksvriendelijkheid (30,0%) de belangrijkste factoren zijn voor Nederlandse vakantiegangers. Betrouwbare recensies (23,5%) volgen op de derde plaats, terwijl real-time beschikbaarheid (11,0%) minder belangrijk wordt gevonden.


Prijsvergelijkingen en gebruiksvriendelijkheid cruciaal

Bij de keuze voor een zoek- en boekwebsite vindt 32,5% van de respondenten prijsvergelijkingen het belangrijkst. Mannen (35,1%) hechten hier iets meer waarde aan dan vrouwen (30,2%). Gebruiksvriendelijkheid wordt door 30,0% van de respondenten als belangrijkste factor genoemd, waarbij dit voor mannen (34,0%) belangrijker is dan voor vrouwen (26,4%). Vrouwen (29,2%) hechten overigens aanzienlijk meer waarde aan betrouwbare recensies dan mannen (17,0%).


Leeftijd en gezinssituatie beïnvloeden voorkeuren

De voorkeur voor prijsvergelijkingen is het sterkst onder de leeftijdsgroep 30-39 jaar (50,0%). Gebruiksvriendelijkheid is daarentegen het belangrijkst voor de leeftijdsgroep 50-59 jaar (45,7%). Gezinnen met kinderen onder de 18 jaar hebben een duidelijke voorkeur voor prijsvergelijkingen (42,5% voor jongste kind t/m 12 jaar) en gebruiksvriendelijkheid (37,0% voor huishoudens zonder kinderen onder de 18).


Milieuvriendelijke reisopties minder populair

Slechts 27,5% van de respondenten geeft aan te willen overstappen naar een zoek- en boekwebsite die milieuvriendelijke reisopties promoot, ook als dit betekent dat de prijzen hoger zijn. Dit percentage is hoger onder jongere respondenten (32,7% van de 16-29-jarigen) en huishoudens zonder kinderen (31,9%).


Steun voor lokale aanbieders

Bijna de helft (43,0%) van de respondenten is bereid meer te betalen voor een vakantie als zij via een Nederlandse zoek- en boekwebsite boeken, om zo lokale aanbieders te ondersteunen. Deze bereidheid is het hoogst onder mannen (43,6%) en respondenten van 60 jaar en ouder (48,2%).


Ate van der Meer van Snakeware: "Ons onderzoek toont aan dat prijsvergelijkingen en gebruiksvriendelijkheid de meest bepalende factoren zijn voor consumenten bij het kiezen van zoek- en boekwebsites voor vakanties. Hoewel er een groeiende interesse is in milieuvriendelijke reisopties, is de bereidheid om hiervoor meer te betalen nog relatief laag. Echter, een significante groep is bereid om meer te betalen voor boekingen via Nederlandse platforms om lokale aanbieders te steunen.”

Trefwoorden: Prijsvergelijkingen, gebruiksvriendelijkheid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.