Nieuw VVV infopunt voor Tilburg
Tilburg heeft een gloednieuw informatiepunt op het station. Na zeven jaar vond Stichting Marketing Tilburg dat het merk Tilburg een nieuw jasje verdiende. Daarom lanceerden ze twee nieuwe websites én ging een nieuw informatiepunt open op het station: info in Tilburg.
Naast een nieuw merk voor alle doelgroepen, in Tilburg´ genaamd, opende Marketing Tilburg ook een ‘nieuwe VVV’ info in Tilburg, waarmee Tilburg en het merk zichtbaarder worden voor bezoekers en inwoners. Het informatiepunt is gevestigd op het station. "Een locatie waar zo’n 35.000 mensen dagelijks passeren en centraal in de stad”, geeft Marc Meeuwis, directeur van Stichting Marketing Tilburg, aan.
Uithangbord met knipoogjes
Dit ‘uithangbord van de stad’ is ingericht met de nieuwste digitale snufjes en met een knipoog. Wandelroutes kies je door het oppakken van een wandelschoen, een zogenaamd ‘lift & learn’ scherm. Kunst trek je uit een snackmuur én het nieuwste informatiepunt van Nederland heeft het kleinste theater van Tilburg. Meeuwis: "We vonden het belangrijk met lokale partijen te werken, we verbinden van nature met anderen, dat zit in ons Tilburgse DNA. Door samen te werken, zijn we daadkrachtig en maken we kleine dingen groot.” Naast de fysieke plek, is er sinds vrijdag ook een online plek met praktische informatie over een bezoek aan Tilburg: infointilburg.com.
Vind je plek, in Tilburg
Meeuwis: "Het mooiste vind ik dat de aanloop naar deze fysieke plek heel lang heeft geduurd maar dat we in drie en een halve week tijd deze shop hebben gerealiseerd. Dat toont de daadkracht en wil van alle lokale partijen die hieraan hebben meegewerkt en met wie we blijven werken.” Hijrefereert aan de makers, wiens producten het informatiepunt sieren, en de samenwerkingspartijen die het fysieke punt hebben gebouwd zoals architect Nicole van Beers en First Impression, verantwoordelijk voor de digitale schermen. "Ik hoop dat inwoners en bezoekers massaal hun weg naar deze plek weten te vinden. Het is echt de mooiste city brandstore van Nederland”, verklaart hij trots.
Anders dan andere infopunten
Met de winkel wil Marketing Tilburg vernieuwend zijn, anders dan alle andere infopunten in het land. Ook willen ze alleen maar met hoge kwaliteit producten werken. De bezoekers moeten verder zoveel mogelijk hun weg in de stad digitaal gaan vinden. Met interactieve schermen swipen bezoekers door verschillende opties aan bijvoorbeeld routes, restaurants en evenementen en vinden zo hun plek, in Tilburg.
De Tilburgse manier
Maarten van Asten, wethouder Citymarketing: "De shop is echt Tilburgs. Creatief, experimenteel. Het past. Een vernieuwend concept, niet traditioneel VVV.” En dat is precies wat hij wilde. Na een traject van jaren, met diverse plekken in de stad en diverse vernieuwingsslagen, is het nu ‘in handen’ van Marketing Tilburg en zit het centraal gevestigd op het station. "Een logische plek om je toeristische informatie op te halen en het is ook nog een mooie samenwerking met NS om hier reisinformatie te kunnen verstrekken want dat punt was weg. Dat brengen we nu een stukje terug en als je binnenkomt weet je: je bent in Tilburg en dit kan ik er allemaal doen.” Zijn wens voor het informatiepunt? "Dat mensen hier naartoe komen, genieten van wat Tilburg te bieden heeft, maar ook dat inwoners verrast worden door het aanbod. Je ziet een pakje kunst, een knipoog naar de kermis, het textielverleden, wat we op culinair gebied we te bieden hebben en de creativiteit van de makers. Het is echt heel tof.”