Geplaatst op: 24-06-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Meer weten over klimaatrisico's, impact of bewonersbetrokkenheid? CELTH komt met drie nieuwe onderzoeken!

Meer weten over klimaatrisico's, impact of bewonersbetrokkenheid? CELTH komt met drie nieuwe onderzoeken!

Het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) heeft de afgelopen week maar liefst drie nieuwe onderzoeken gepubliceerd. Zo brachten ze de klimaatrisico’s van Nederlandse reisorganisaties in kaart, onderzochten hoe ze bewoners beter bij toerisme(beleid) kunnen betrekken en ontwikkelden ze een impact label voor vakantiehuizen in de natuur.

Klimaatrisico’s voor Nederlandse touroperators

Veel Nederlandse touroperators lopen beduidende klimaatrisico’s. Dat geldt vooral voor touroperators met bestemmingen in hun portfolio die gevoelig zijn voor klimaatverandering en touroperators die sterk afhankelijk zijn van de luchtvaart. Touroperators zien dat ook in maar kunnen zonder hulp van de overheid die transitie niet op snelheid maken. Dat blijkt uit onderzoek van CELTH mede gefinancierd door Stichting Natuur & Milieu in samenwerking met de reisbranche.

In het onderzoek zijn met een eerste versie van de KLIMARISKSCAN de klimaatrisico’s voor Nederlandse touroperators inzichtelijk gemaakt. De onderzoekers hebben 18 verschillende klimaatrisico’s gevonden die impact hebben op de reisbranche. Van de 199 onder de loep genomen touroperators lopen er 83% beduidende tot hoge klimaatrisico’s. Zij maken doorgaans uitsluitend gebruik van fossiel afhankelijke transportmodaliteiten en/of bieden bestemmingen aan die gevoelig zijn voor klimaatverandering. Deze touroperators lopen als gevolg daarvan fysieke-, transitie-en aansprakelijkheidsrisico’s.

De klimaatrisico’s zijn voor het productaanbod van veel touroperators en vakantiekeuzes van Nederlanders op termijn ingrijpend. Populaire bestemmingen worden minder geschikt voor toerisme door hitte, droogte of juist veel neerslag. Tegelijkertijd zal de luchtvaart door overheidsmaatregelen en beprijzen onaantrekkelijker en duurder worden om de impact van vliegen op het milieu te beperken.

Meer informatie over het onderzoek Klimaatrisico's voor Nederlandse touroperators op de CELTH-site: https://www.celth.nl/actueel/nieuw-onderzoek-laat-klimaatrisicos-voor-nederlandse-reisorganisaties-zien

Onbekend maakt onbemind: Hoe kun je bewoners betrekken bij toerisme(beleid) in de stad?

Voor de duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland is betrokkenheid en draagvlak onder inwoners essentieel. Het zijn immers niet alleen overheden en ondernemers, maar juist ook inwoners die een bestemming maken. Maar hoe betrek je inwoners bij de ontwikkeling van een bestemming? Dat heeft CELTH in de praktijk in de stad Utrecht samen met diverse partners uitgezocht en getest.

Het onderzoek startte met een kwantitatieve meting onder inwoners van Utrecht om inzicht te krijgen in de mate van betrokkenheid en percepties rondom de impact van toerisme onder inwoners. Daarvoor is het internationaal erkende RETS-model gebruikt dat al eerder in diverse regio’s van Nederland is toegepast. Uit dit onderzoek bleek dat een meerderheid van de respondenten vindt dat toerisme bijdraagt aan het gevoel van trots op de stad. Als we kijken naar politieke empowerment dan is de invloed van inwoners op het toeristisch beleid erg laag. Slechts 11% van de respondenten vindt dat zij een stem hebben in de beslissingen rond toeristische ontwikkelingen.

Nieuw in het Utrechtse onderzoek is dat daadwerkelijk het gesprek werd aangegaan met de Utrechters over toerisme. Wat opviel was dat de feitelijke kennis over toerisme en het toerismebeleid bij inwoners gering is. Tegelijkertijd was de ‘honger’ naar informatie groot en waren de deelnemers zeer geïnteresseerd. Ondanks het feit dat ze inspraak en participatie belangrijk vinden, hebben Inwoners zeker behoefte aan een overkoepelende visie van de gemeente op toerisme. Dat is in hun optiek noodzakelijk omdat ze dan in grote lijnen weten wat ze kunnen verwachten. Bewoners denken dat ze bij deelonderwerpen belangrijke lokale kennis kunnen inbrengen naast de expertise van ambtenaren. Belangrijk inzicht is dat kwantitatief onderzoek met het RETS-model in combinatie met een verdiepende kwalitatieve aanpak met focusgroepen heel goed werkt. Het terugkoppelen van de resultaten uit het kwantitatieve onderzoek maakte het gesprek met de bewoners makkelijker en gaf richting.

Meer informatie over 'Onbekend maakt onbemind' op de CELTH-site: https://www.celth.nl/actueel/onbekend-maakt-onbemind-hoe-kun-je-bewoners-betrekken-bij-toerismebeleid-de-stad

Impact Label voor vakantiehuizen in de natuur

CELTH heeft samen met Natuurhuisje.nl en eigenaren van vakantiehuizen in de natuur een Impact Label ontwikkeld. Met dit label wordt de impact van een vakantiehuis en zijn gasten op biodiversiteit inzichtelijk. Het Impact label werkt met een zelfassessmenttool dat inmiddels is geïmplementeerd op natuurhuisje.nl maar ook op korte termijn beschikbaar komen voor vakantiehuiseigenaren die niet bij het platform Natuurhuisje.nl zijn aangesloten.

Het impact label is gebaseerd op 32 criteria over de duurzaamheid en biodiversiteit van het natuurhuisje. Vakantiehuiseigenaren kunnen daar maximaal 112 punten op scoren.  Die score bepaalt of een bepaalde accommodatie op natuurhuisje.nl één, twee, of drie blaadjes krijgt.

Meer informatie over het Impact Label op de CELTH-site: https://www.celth.nl/actueel/impact-label-voor-vakantiehuizen-de-natuur-ontwikkeld

Trefwoorden: Celth, reisbranche, verblijfsrecreatie, horeca, beleid, dmo, cmo. klimaat, klimaatverandering, klimaatrisico's, touroperators, natuurhuisjes, impact, bewoners, bewonersbetrokkenheid, duurzaam toerisme, onderzoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...