Succesvol jaar voor MarketingOost
MarketingOost meldt in haar jaarverslag een succesvol 2023 met 9,1 miljoen overnachtingen in Overijssel en sterk online bereik. Het Hanzejaar, met ruim 100 evenementen, zorgde voor grote betrokkenheid van zowel bewoners als bezoekers. Daarnaast trok de campagne ‘Overijssel verrijkt je’ veel landelijke aandacht.
Bij MarketingOost staan de regio- en stadsmerken centraal. In 2023 telt MarketingOost zeven A- merken: Hanzesteden, IJsseldelta, Salland, Twente, Vechtdal, Weerribben-Wieden, en Zwolle. Deze A-merken zijn niet alleen inhoudelijk, maar ook organisatorisch de basis voor MarketingOost.
Brede doelstelling
De inspanningen van MarketingOost moeten op stads- en regioniveau leiden tot versterking van de regionale economie en tot meer bezoekers, bestedingen en banen (welvaart), maar ook tot een gezond en evenwichtig leefklimaat, waar bewoners en ondernemers zich happy voelen en trots op zijn (welzijn).
Evelyn Borgsteijn, directeur-bestuurder: "MarketingOost zet zich in om Overijssel en haar regio’s als aantrekkelijke bestemming voor zowel bezoekers als bewoners te positioneren. Onze inspanningen variëren van onderzoeken, data-analyse, advies aan ondernemers en overheden, tot het positioneren en branden van de regio’s en toeristische trekpleisters. We streven naar een integrale benadering van toerisme, waarbij we bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken en de balans tussen toerisme en leefbaarheid bewaken.”
Meer bezoek, groei vooral uit buitenland
In aantallen verblijfstoeristen doet Overijssel het uitstekend met 9,1 miljoen overnachtingen in 2023. Dat waren er 7% meer dan in 2022. Met een landelijke groei van 8% lijkt Overijssel wat achter te blijven maar ten opzichte van 2019 groeide het aantal overnachtingen in de provincie met 25% terwijl het landelijk beeld op 16% ligt. Overijssel moet het vooral van het binnenland hebben met 7,4 miljoen overnachtingen. Buitenlanders realiseerden bijna 1,6 miljoen overnachtingen. Die laatste markt groeit wel veel sneller dan de binnenlandse.
Veel werk in toerisme en recreatie
In 2023 waren er 39.800 personen werkzaam in de R&T sector. Dit is een groei van 4% ten op- zichte van 2022. Dat is 6% van de werkgelegenheid in Overijssel. De grootste subsector is de horeca (ruim 21.000 banen). In de logiesverstrekking wer- ken circa 5.800 personen.
Groot bereik
In 2023 heeft MarketingOost nationaal campagne gevoerd met als merknaam VisitOost. Dankzij deze campagne en de basisbranding heeft de website ruim 760.000 bezoekers gehad. Via www.visitoost.nl zijn er ruim 46.000 leads gerealiseerd naar ondernemers met verblijfsaccommodaties en ruim 60.000 leads naar dagrecreatie. Tevens zijn er via de site ruim 118.000 routes gedownload. Er zijn ruim 72 perspublicaties geweest. Op social media is er een bereik gerealiseerd van 18,5 miljoen. De internationale campagne ‘Das andere Holland’ heeft 512.663 websitebezoekers opgeleverd. Ook werden 168.436 Overijsselkranten huis-aan-huis in de grensregio’s bezorgd. Via socials (Facebook & Instagram) werden respectievelijk 1,2 en 1,9 miljoen Duitsers bereikt. Alle uitingen tesamen leverden een bereik van 175 miljoen op.
Bestemmingsmanagement
MarketingOost werkte in 2023 niet alleen aan het aantrekken van bezoekers. Ook bestemmingsmanagement stond hoog op de agenda. Innovatieve tools zoals Boost! en Resono werden ingezet voor effectief bezoekersmanagement en een benchmark voor ondernemers.
Veel bereikt met relatief weinig geld
Dat alles werd bereikt met een begroting van slechts 6,8 miljoen euro, waarvan 4,1 miljoen werd besteed aan promotie en 2,2 miljoen aan personeelskosten. Bij MarketingOost werken 33 mensen die 27,6 fte vertegenwoordigen.
Relevant blijven in de toekomst
Voor de toekomst wil MarketingOost de nadruk blijven leggen op innovatie, samenwerking en duurzaamheid. "Deze pijlers vormen de kern van onze strategie en helpen ons om relevant te blijven in een snel veranderende wereld. Daarnaast is het essentieel om flexibel in te spelen op maatschappelijke trends die van invloed zijn op de vrijetijdseconomie. Dit houdt in dat we niet alleen als organisatie voortdurend willen groeien en verbeteren, maar ook dat we proactief belangrijke thema's zoals bezoekersmanagement aanpakken. Door hierop in te spelen, kunnen we een positieve bijdrage leveren aan zowel de sector als de bredere gemeenschap.”