Geplaatst op: 28-06-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Wat doet het EK Voetbal met de omzet in de Nederlandse horeca?

Wat doet het EK Voetbal met de omzet in de Nederlandse horeca?

In de Nederlandse horeca is de impact van het Europees Kampioenschap voetbal duidelijk zichtbaar. Dat ziet ING in haar transactiedata. Maar niet alles is, evenals de wedstrijden, hausanna. Vooral restaurants zien op speeldagen fors minder omzet.

Wisselend beeld bij cafés

Vrijdagavond toen Oranje het op moest nemen tegen Frankrijk draaiden cafés zowel voor als na de wedstrijd duidelijk meer pinomzet dan normaal. Tijdens de wedstrijd was het een stuk rustiger bij de pinterminals. Per saldo hebben de cafés extra omzet gedraaid deze vrijdag ten opzichte van vergelijkbare vrijdagen in juni. Dit past goed in het beeld dat ING eerder zag tijdens bijvoorbeeld het vorige WK eindtoernooi.

Niet elke wedstrijd van Oranje heeft precies dezelfde invloed op de pinomzetten: het tijdstip, de speeldag (en niet te vergeten de uitslag) bepalen mede de impact. Zo zien de experts kort voor en vooral direct na de eerste poulewedstrijd van Oranje (zondag 16 juni tegen Polen) hogere pinomzetten bij cafés dan op vergelijkbare zondagen in juni. Gedurende de wedstrijd zien we ook hier juist lagere pinomzetten. Maar per saldo week de totale pinomzet niet of nauwelijks af van een normale zondag. Mogelijk dat de zondag een dag is waarop veel consumenten liever niet te veel tijd willen besteden aan de voor- en nabeschouwing in de kroeg.

Restaurants draaien minder omzet

De pinomzet bij restaurants heeft tijdens deze poulefase te lijden gehad. Dat is in lijn met wat ze zagen tijdens eerdere eindtoernooien waaraan Oranje deelnam. Tijdens de eerste twee wedstrijden van Oranje lag de waarde van pinbetalingen bij restaurants en fastfoodketens ruim 35% lager dan normaal. Als de potjes zijn afgelopen veert de omzet flink op (mogelijk is voor veel consumenten kort na het eindsignaal een logisch moment om hun maaltijd af te rekenen). Toch is deze opleving niet genoeg om het eerdere verlies te compenseren. Per saldo lag op deze twee wedstrijddagen de pinomzet 5 tot 10% lager dan normaal.

Economisch gezien vooral verschuivingen

Vatten we de impact van EK voetbalwedstrijden op de uitgaven van consumenten samen dan zien we vooral verschuivingen. Twee typen verschuivingen: bij de caféomzetten zien we vooral verschuivingen in de tijd, zowel tijdens de speeldag zelf en ook tussen speeldagen (iets hoger) en niet speeldagen (iets lager). Tegenover de omzetverliezen bij restaurants staan juist uitgaven elders, bijvoorbeeld extra uitgaven in de supermarkt. Mogelijkerwijs zorgen wat meer afhaal- en bezorgmaaltijden ook nog voor wat tegenwicht. Uit een analyse op basis van ING transactiedata blijkt dat op de wedstrijddagen van Oranje (tegen Polen en Frankrijk) consumenten daadwerkelijk rond etenstijd meer lieten bezorgen.

Al met al, door een oranje bril is het prima dat we er nog bij zijn, maar door een economisch bril maakt het voor de (macro)economie niet zo heel veel uit.

Trefwoorden: evenementen, horeca, ek voetbal, omzet, cafes, restaurants

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/10/24
Exclusief voor leden
Organisatie anders inrichten voor oplossen personeelstekort
De inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, kunstmatige intelligentie (AI), robotisering en digitalisering kunnen een uitweg bieden. Volgens het HR-Trendonderzoek van adviesbureau Berenschot worden deze mogelijkheden onvoldoende benut.
15/10/24
Gematigder groei van Nederlands toerisme
Het Nederlands verblijfstoerisme groeit in 2024 naar verwachting gematigder dan een jaar eerder. Het inkomend toerisme iets harder dan het binnenlands toerisme. Dat weer terug een groeipad te pakken heeft.
15/10/24
Exclusief voor leden
Hoe kun je als hotel succesvol technologie inzetten?
De nieuwe sectorupdate Leisure van ING staat in het teken van technologie in de hotelsector. Volgens experts van de bank onkomt de hotelsector er niet aan om te innoveren in technologie met bijvoorbeeld digitale chech-in systeme, robots en AI in de klantenservice en marketing. Ondanks de uitdagingen van de implementatie, wegen de voordelen op tegen de inspanningen.
15/10/24
Exclusief voor leden
Cateraar Hutten wordt overgenomen door Albron
Albron B.V. wil graag branchegenoot Hutten B.V. overnemen. Eigenaar Bob Hutten: "Ik was op zoek naar een betekenisvolle organisatie die het unieke gedachtegoed van Hutten kan voortzetten.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
11/10/24
De Rooi Pannen organiseert stagemarkt voor toeristische studenten en bedrijven
Op donderdag 17 oktober 2024 organiseert De Rooi Pannen in Tilburg een grote stagemarkt voor studenten van de mbo-opleidingen in toerisme, recreatie en luchtvaartdienstverlening.
04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.