Geplaatst op: 03-07-2024
Auteur: Marc Gerlings

Is Beljaarts gevoelig voor de argumenten tegen btw-verhoging?

Vandaag debat regeringsverklaring

Is Beljaarts gevoelig voor de argumenten tegen btw-verhoging?
Dirk Beljaarts in 2018 toen hij algemeen directeur werd van KHN. Foto: KHN.
Vandaag debatteert de Tweede Kamer met het nieuwe kabinet over de regeringsverklaring. De coalitie vanuit organisaties in de sport, nieuws, boeken, cultuur, evenementen- en horecabranche doen vandaag een dringend beroep op de politieke partijen in de Tweede Kamer en het kabinet om de verhoging van het btw-tarief van 9% naar 21% te heroverwegen. Bijzonder detail, minister van Economische Zaken Dirk Beljaarts was tot dit voorjaar algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland.

Economische en maatschappelijke impact

Dirk Beljaarts zou in zijn acht jaar bij KHN zeker tegen een btw-verhoging zijn geweest maar nu zit de oud-algemeen directeur aan de andere kant van de tafel. De brede coalitie wil graag het gesprek aangaan met het nieuwe kabinet om de btw-verhoging te voorkomen. Economische analyses tonen aan dat een verhoging zal leiden tot 1,5 miljoen minder festivalbezoeken en 900.000 minder bezoeken aan podiumkunsten. 
Daarnaast gaat de Rijksoverheid ervan uit dat de verhoging van het btw-tarief op sportbeoefening ertoe leidt dat 500.000 Nederlanders dreigen te stoppen met sporten. Ook zal een jaarlijkse investering van 3,5 miljoen euro in het amateurvoetbal en vrouwenvoetbal wegvallen. 
De btw-verhoging op overnachten raakt niet alleen de hotellerie en binnenlandse toeristen, maar het maakt Nederland ook minder aantrekkelijk als vakantiebestemming. 

Dit heeft grote impact op andere sectoren zoals cultuur, musea, horeca, retail en vervoer. Bovendien verwacht 82% van de zzp’ers in de cultuur-en mediasector dat de btw-maatregel hen gaat raken in hun inkomen. Dit betekent concreet een verlies aan inkomen van 160 miljoen euro voor de cultuursector.

Houd Nederland leuk en gezond

De voorgestelde verhoging legt een extra belasting op de vrijetijdsbesteding, nieuwsgierigheid en gezondheid van miljoenen Nederlanders. De toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport, nieuws, boeken, cultuur en logies komt verder onder druk te staan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat na een significante prijsverhoging, grote groepen mensen cultuur, evenementen, sport, horeca en nieuws niet langer kunnen betalen en noodgedwongen moeten afhaken met alle maatschappelijke gevolgen van dien. 

De coalitie meldt: "Denk er eens aan de volgende dingen te moeten missen: de glimlach van een kind bij zijn eerste voetbalwedstrijd, de ontroering bij een theatervoorstelling, wegdromen bij een mooi boek, weten wat er speelt in je buurt, losgaan bij een concert en de gezelligheid van een weekendje weg met familie. Dat staat voor alle Nederlanders op het spel."

Dringend beroep op Tweede Kamer en kabinet

"Wij doen een dringend beroep op de politieke partijen in de Tweede Kamer om de invloed aan te wenden en het kabinet te verzoeken deze lastenverzwaring te heroverwegen. Het is van essentieel belang dat we de toegankelijkheid van cultuur, sport, horeca, boeken, evenementen en nieuws voor alle Nederlanders waarborgen."

Gesprek met coalitie

De samenwerkende partijen willen graag in gesprek met het kabinet en de overheid om hun ideeën te delen en samen te werken aan het belang van een bloeiend cultureel, sportief en maatschappelijk leven. De btw-verhoging kost Nederland op lange termijn meer dan dat de bezuinigingen op korte termijn opleveren en dat is voor hen niet acceptabel.

Partijen die btw-verhoging willen stoppen

Namens de volgende partijen: • NOC*NSF • KNVB • Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie • Supporterscollectief • Koninklijke Horeca Nederland • Kunsten ’92 • De Creatieve Coalitie • Federatie Cultuur • Federatie Creatieve Industrie • CPNB • NDP Nieuwsmedia • Platform Ondernemende Sportaanbieders • De Nederlandse Vereniging van Journalisten • Erfgoedplatform • Kunstenbond • VVTP • Vereniging van Evenementenmakers VVEM • Vereniging Nederlandse Poppodia en-Festivals VNPF • De Federatie Auteursrechtbelangen • De Akademie van Kunsten • De Zaak Nu • ENCORE • Platform ACCT • Koornetwerk Nederland • De Popcoalitie • De Alliantie van Evenementenbouwers • BAM popauteurs • Vereniging Rembrandt • De Nederlandse Vechtsportbond • Mediafederatie • Koninklijke Boekverkopersbond • Goede Doelen Nederland • Taskforce Culturele en Creatieve Sector • Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK) • Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) • VOB • Museumverenigjng • Vereniging van Nederlandse Orkesten VvNO • CultuurConnectie
Trefwoorden: btw-verhoging, toerisme, sport, nieuws, horeca, beleid, economie

CELTH





||| Nieuws |||

12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...