Geplaatst op: 03-07-2024
Auteur: Marc Gerlings

Is Beljaarts gevoelig voor de argumenten tegen btw-verhoging?

Vandaag debat regeringsverklaring

Is Beljaarts gevoelig voor de argumenten tegen btw-verhoging?
Dirk Beljaarts in 2018 toen hij algemeen directeur werd van KHN. Foto: KHN.
Vandaag debatteert de Tweede Kamer met het nieuwe kabinet over de regeringsverklaring. De coalitie vanuit organisaties in de sport, nieuws, boeken, cultuur, evenementen- en horecabranche doen vandaag een dringend beroep op de politieke partijen in de Tweede Kamer en het kabinet om de verhoging van het btw-tarief van 9% naar 21% te heroverwegen. Bijzonder detail, minister van Economische Zaken Dirk Beljaarts was tot dit voorjaar algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland.

Economische en maatschappelijke impact

Dirk Beljaarts zou in zijn acht jaar bij KHN zeker tegen een btw-verhoging zijn geweest maar nu zit de oud-algemeen directeur aan de andere kant van de tafel. De brede coalitie wil graag het gesprek aangaan met het nieuwe kabinet om de btw-verhoging te voorkomen. Economische analyses tonen aan dat een verhoging zal leiden tot 1,5 miljoen minder festivalbezoeken en 900.000 minder bezoeken aan podiumkunsten. 
Daarnaast gaat de Rijksoverheid ervan uit dat de verhoging van het btw-tarief op sportbeoefening ertoe leidt dat 500.000 Nederlanders dreigen te stoppen met sporten. Ook zal een jaarlijkse investering van 3,5 miljoen euro in het amateurvoetbal en vrouwenvoetbal wegvallen. 
De btw-verhoging op overnachten raakt niet alleen de hotellerie en binnenlandse toeristen, maar het maakt Nederland ook minder aantrekkelijk als vakantiebestemming. 

Dit heeft grote impact op andere sectoren zoals cultuur, musea, horeca, retail en vervoer. Bovendien verwacht 82% van de zzp’ers in de cultuur-en mediasector dat de btw-maatregel hen gaat raken in hun inkomen. Dit betekent concreet een verlies aan inkomen van 160 miljoen euro voor de cultuursector.

Houd Nederland leuk en gezond

De voorgestelde verhoging legt een extra belasting op de vrijetijdsbesteding, nieuwsgierigheid en gezondheid van miljoenen Nederlanders. De toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport, nieuws, boeken, cultuur en logies komt verder onder druk te staan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat na een significante prijsverhoging, grote groepen mensen cultuur, evenementen, sport, horeca en nieuws niet langer kunnen betalen en noodgedwongen moeten afhaken met alle maatschappelijke gevolgen van dien. 

De coalitie meldt: "Denk er eens aan de volgende dingen te moeten missen: de glimlach van een kind bij zijn eerste voetbalwedstrijd, de ontroering bij een theatervoorstelling, wegdromen bij een mooi boek, weten wat er speelt in je buurt, losgaan bij een concert en de gezelligheid van een weekendje weg met familie. Dat staat voor alle Nederlanders op het spel."

Dringend beroep op Tweede Kamer en kabinet

"Wij doen een dringend beroep op de politieke partijen in de Tweede Kamer om de invloed aan te wenden en het kabinet te verzoeken deze lastenverzwaring te heroverwegen. Het is van essentieel belang dat we de toegankelijkheid van cultuur, sport, horeca, boeken, evenementen en nieuws voor alle Nederlanders waarborgen."

Gesprek met coalitie

De samenwerkende partijen willen graag in gesprek met het kabinet en de overheid om hun ideeën te delen en samen te werken aan het belang van een bloeiend cultureel, sportief en maatschappelijk leven. De btw-verhoging kost Nederland op lange termijn meer dan dat de bezuinigingen op korte termijn opleveren en dat is voor hen niet acceptabel.

Partijen die btw-verhoging willen stoppen

Namens de volgende partijen: • NOC*NSF • KNVB • Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie • Supporterscollectief • Koninklijke Horeca Nederland • Kunsten ’92 • De Creatieve Coalitie • Federatie Cultuur • Federatie Creatieve Industrie • CPNB • NDP Nieuwsmedia • Platform Ondernemende Sportaanbieders • De Nederlandse Vereniging van Journalisten • Erfgoedplatform • Kunstenbond • VVTP • Vereniging van Evenementenmakers VVEM • Vereniging Nederlandse Poppodia en-Festivals VNPF • De Federatie Auteursrechtbelangen • De Akademie van Kunsten • De Zaak Nu • ENCORE • Platform ACCT • Koornetwerk Nederland • De Popcoalitie • De Alliantie van Evenementenbouwers • BAM popauteurs • Vereniging Rembrandt • De Nederlandse Vechtsportbond • Mediafederatie • Koninklijke Boekverkopersbond • Goede Doelen Nederland • Taskforce Culturele en Creatieve Sector • Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK) • Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) • VOB • Museumverenigjng • Vereniging van Nederlandse Orkesten VvNO • CultuurConnectie
Trefwoorden: btw-verhoging, toerisme, sport, nieuws, horeca, beleid, economie

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

30/10/24
Menno Stokman verlaat CELTH na zeven jaar
Menno Stokman, directeur van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), neemt na ruim zeven jaar afscheid. Per 1 januari 2025 treedt hij in dienst bij de gemeente Wageningen als strategisch adviseur voor het Netwerk Kennissteden Nederland.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
18/10/24
Database logiesaccommodaties NL online
De Landelijke Data Alliantie heeft de Database Logiesaccommodaties NL gelanceerd. In deze database het aanbod van logiesaccommodaties in Nederland: van hotels, appartementen, bed&breakfast, huisjes- en kampeerterreinen tot groepsaccommodaties. Het aanbod is geïnventariseerd, verrijkt met relevante indicatoren en op een online platform beschikbaar gesteld door NRIT en Bureau Nijdam.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
09/10/24
Exclusief voor leden
Limburg wint net van Drenthe in populariteit verblijf in vakantiepark
Limburg is nipt voor Drenthe en Gelderland de populairste provincie voor een verblijf op een vakantiepark. Genieten van de natuur is belangrijk voor de gasten. Slecht schoongemaakte bungalow is ergernis nummer één.
01/10/24
Meer boekingen vakanties buiten hoogseizoen
Nederlandse vakantiegangers maken plannen voor het najaar én alvast voor komend voorjaar
25/09/24
Een tafel voor niemand? Vier scenario's voor het arbeidsmarkttekort in toerisme en hospitality
Wat brengt de toekomst voor toerisme? Zijn dat robots in de keuken, virtuele avonturen of structurele personeelstekorten? Lector ‘Disruption, Innovation and New Phenomena’ Ian Yeoman bij NHL Stenden Hogeschool, schetste in zijn inauguratiespeech vier scenario's voor de sector.
23/09/24
Onderzoek vrijetijdsgedrag onderbouwt koers MarketingOost
Het Nederlands Vrijetijdsonderzoek - uitgevoerd in opdracht van NBTC - bevestigt de sterke positie van Overijssel als een provincie met een bloeiende vrijetijdseconomie.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...