Geplaatst op: 05-07-2024
Auteur: Marc Gerlings

Ook na coronajaren blijven we wandelen

Ook na coronajaren blijven we wandelen
Gemiddeld 2 km per keer.
In 2023 liepen Nederlanders in totaal 6,9 miljard kilometer buitenshuis. Dat is 5 procent minder dan in 2022, maar bijna een derde meer dan in pre-coronajaar 2019. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

In 2020, toen de coronamaatregelen begonnen, gingen inwoners van Nederland van 6 jaar of ouder veel meer lopen. Na het opheffen van de pandemiemaatregelen werd er in 2023 minder gelopen, maar het aantal afgelegde kilometers bleef hoog. In 2023 werden er nog altijd 1,7 miljard kilometers meer gelopen dan in 2019.

Groei naar 6,9 miljard kilometer

Kilometers te voet ( miljard km)
2018 5,2
2019 5,2
2020 6,6
2021 8,2
2022 7,2
2023 6,9

Gemiddeld liepen inwoners bijna 8 kilometer per week binnen de Nederlandse landsgrenzen. In 2019 was dit ruim 6 kilometer. De meeste kilometers (78 procent) werden in 2023 gelopen voor recreatieve doeleinden zoals wandelen, om uit te gaan, sport of hobby, visite of logeren. Dit is 5 procentpunt meer dan in 2019.

Gemiddeld 2 kilometer

Het CBS verzamelt niet alleen data over hoeveel kilometer Nederlanders lopen, maar ook hoe vaak mensen lopend de deur uit gaan (het aantal loopverplaatsingen) en de redenen daarvoor. Mensen verplaatsten zich in 2023 gemiddeld bijna 4 keer per week te voet. In 2019 was dat nog 3 keer per week. Een gemiddelde loopverplaatsing was 2 kilometer lang en duurde 27 minuten.

De meeste keren dat Nederlanders te voet op pad gingen was voor een wandeling of een rondje met de hond, gevolgd door winkelen of boodschappen doen.

De jeugd loopt minder

Mensen in alle leeftijdsgroepen gingen in 2023 vaker te voet dan in 2019, behalve de 6- tot 12-jarigen. Zij liepen in 2023 minder vaak dan in 2019, maar deden dit alsnog het meest van alle leeftijdsgroepen. 12- tot-18 jarigen gingen het minst vaak te voet. Ook 18- tot 25-jarigen liepen relatief weinig.

Mensen die 30 uur of meer per week werkten, maakten in 2023 de helft meer verplaatsingen te voet dan in 2019. Gepensioneerden waren ook vaker lopend onderweg, namelijk ruim een derde meer.

1 op de 5 verplaatsingen gebeurt lopend

Ruim een vijfde van alle verplaatsingen in het verkeer gebeurde lopend. Het vaakst stapten mensen als bestuurder in de auto om ergens heen te gaan (een derde van alle verplaatsingen). Ook pakten mensen relatief vaak de fiets, namelijk bij ruim een kwart van de verplaatsingen.
Trefwoorden: lopen, wandelen, onderzoek, CBS

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...