Geplaatst op: 08-07-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlandse vakantiegangers zoeken warmte op en mijden Parijs

Nederlandse vakantiegangers zoeken warmte op en mijden Parijs
Afbeelding van sulox32 via Pixabay

De afgelopen periode hebben heel wat touroperators en platforms hun meest geboekte vakantielanden bekend gemaakt. Vanwege hun specialisme vaak met bijzondere bestemmingen aan de top. Maar hoe boekt nu de gemiddelde Nederlander? Daarvoor zijn de boekingsgegevens van Nederlands grootste touroperator, TUI, relevant. Ze onderscheiden vier segmenten: vliegvakanties Europa, verre vliegvakanties, autovakanties en stedenreizen.

Opvallende conclusie is dat Nederlanders de warmte rond de Middellandse Zee blijven opzoeken en TUI geen boekingstrend richting koelere vakantielanden ziet. Grote verschuiving zien we bij stedentrips waar Parijs wordt gemeden. 

Vliegvakanties in Europa: Antalya aan top

Nederlandse vakantiegangers vliegen binnen Europa vooral naar Spanje, Griekenland en Turkije voor een zomervakantie. Meest populaire vakantieregio in Europa is Antalya in Turkije de plaats waar de meeste reizigers heen gaan. Zelfs bijna 10% meer dan vorige zomer. De tweede grootste bestemming is het Spaanse eiland Gran Canaria. Ook het Griekse eiland Kos trekt veel Nederlandse gasten, nog voor Kreta, het grootste en wellicht bekendste eiland voor de Nederlandse vakantieganger. En dat terwijl Kos qua oppervlakte niet eens bij de 10 grootste Griekse eilanden hoort.

TUI ziet geen verschuiving naar ‘koelere’ vliegbestemmingen zoals de Azoren, dat aantal reizigers blijft ongeveer gelijk aan vorige zomer. Die boekingscijfers van TUI onderschrijven de eerdere conclusie die Trends & Tourism trok uit recent onderzoek dat ondanks de recente media-aandacht voor extreem weer, vrijwel alle vliegvakantiegangers van plan zijn de komende drie jaar naar het Middellandse Zee gebied te blijven reizen. Wel verwacht de grootste groep dat zij vaker in voor- en naseizoen zullen reizen.

Verre Vliegvakanties: Curaçao favoriet

Curaçao is veruit de grootste bestemming binnen verre vliegvakanties gevolgd door Bonaire en Bali. Het sterkst groeit sinds een paar jaar Zanzibar, dat eiland stoomt hard door naar de bovenste regionen van deze lijst verre bestemmingen. De combinatie van een safari op het vasteland van Tanzania of Kenia met een strandverblijf op Zanzibar, is aantrekkelijk voor veel reizigers.

Autovakanties: Koele vakantielanden niet meer geboekt

Populairste autovakantielanden voor TUI-reizigers zijn Italië, Denemarken en Oostenrijk. De vakantiegangers die met de auto naar Italië gaan, verblijven vooral aan het Gardameer en in Toscane. Slovenië is relatief onbekend, maar trekt steeds meer reizigers aan en maakt de grootste groeispurt in aantallen autovakantiegangers.

Kijkend naar ‘koelere’ landen zoals Nederland, Duitsland en Oostenrijk constateert TUI geen grotere aantallen vakantiegangers ten opzichte van vorig jaar, maar een gelijk niveau. Denemarken blijft populair voor familievakanties, vooral Jutland en dat heeft veel te maken met de aanwezigheid Legoland.

Stedenreizen: Toerist laat Parijs links liggen

Als Nederlanders een stedentrip bij TUI boeken dan gaan ze naar Valencia, New York, Londen of Barcelona. Valencia is onbetwist de favoriete stad voor een stedentrip in de zomer en heeft Parijs van de eerste plaats gestoten. En New York komt van onderaan de top tien vorige zomer, nu binnen op de tweede plaats. Die populariteit heeft mogelijk ook te maken met het aanbod van twee grote hotels van de RIU keten.

Parijs was vorig jaar nog de favoriete stedentrip in de zomer, maar is qua aantallen stedenreizigers meer dan gehalveerd. Dat wordt met name veroorzaakt door de Olympische Spelen; hoteliers gaven slechts zeer beperkt kamers uit aan reisorganisaties en tegen torenhoge prijzen. Dat maakt dat de vakantievierende stedenreiziger Parijs komende zomer mijdt.

Trefwoorden: vakanties, toerisme, reisbranche, touroperators, boekingen

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

10/09/24
Exclusief voor leden
Schijnzelfstandigheid wordt vanaf 2025 aangepakt
Op 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst handhaven op schijnzelfstandigheid. Bedrijven en organisat...
06/09/24
130 hectare bijzondere natuur in de Elster Buitenwaarden
Provincie Utrecht, Rijkswaterstaat, Utrechts Landschap, Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden en de gemeente Rhenen hebben gezamenlijk 130 hectare natuur in de Elster Buitenwaarden hersteld. Het gebied is open voor recreanten.
05/09/24
Schiphol hoeft minder te krimpen
Luchthaven Schiphol hoeft van de Nederlandse regering minder te krimpen dan eerder was aangekondigd. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft een definitief maatregelenpakket gepresenteerd om het geluid rond Schiphol terug te dringen en de rechtsbescherming van omwonenden te herstellen
05/09/24
Overheid rekent zichzelf te rijk met btw-verhoging op logies
De voorgenomen btw-verhoging voor de logiessector levert bij lange na niet de verwachte belastingopbrengst op, heeft een negatief effect op andere belastingopbrengsten en raakt de hele vrijetijdssector sterk.
04/09/24
DierenPark Amersfoort nieuwste lid van Club van Elf
De Club van Elf versterkt elkaar op het gebied van verschillende sociale culturele thema's en werken samen om gezamenlijke doelen te bereiken.
29/08/24
Exclusief voor leden
Interactieve beleving fort Nigtevecht
Hoe werkt een waterlinie? Hoe vuur je een kanon af? Hoe was het soldatenleven in de Eerste Wereldoorlog op het fort? De antwoorden op deze vragen krijg je in de multimediale en interactieve beleving ‘Bewapend met water’ van Natuurmonumenten op Fort bij Nigtevecht bij Abcoude.
23/08/24
Zuid-Limburg in Europees project duurzaam toerisme meetbaar maken
Europese samenwerking Tourism4SDG, waar provincie Limburg bij betrokken is, doet onderzoek om duurzaam toerisme meetbaar. Met betere meetmethoden en data hoopt het initiatief duurzaam toerisme te ontwikkelen.
16/08/24
Weinig draagvlak voor btw-verhoging betaalde sport
Onder Nederlanders is weinig draagvlak voor de verhoging van de btw op sport. Een deel gaat minder sporten of stopt met betaalde sport. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS).