Geplaatst op: 08-07-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlandse vakantiegangers zoeken warmte op en mijden Parijs

Nederlandse vakantiegangers zoeken warmte op en mijden Parijs
Afbeelding van sulox32 via Pixabay

De afgelopen periode hebben heel wat touroperators en platforms hun meest geboekte vakantielanden bekend gemaakt. Vanwege hun specialisme vaak met bijzondere bestemmingen aan de top. Maar hoe boekt nu de gemiddelde Nederlander? Daarvoor zijn de boekingsgegevens van Nederlands grootste touroperator, TUI, relevant. Ze onderscheiden vier segmenten: vliegvakanties Europa, verre vliegvakanties, autovakanties en stedenreizen.

Opvallende conclusie is dat Nederlanders de warmte rond de Middellandse Zee blijven opzoeken en TUI geen boekingstrend richting koelere vakantielanden ziet. Grote verschuiving zien we bij stedentrips waar Parijs wordt gemeden. 

Vliegvakanties in Europa: Antalya aan top

Nederlandse vakantiegangers vliegen binnen Europa vooral naar Spanje, Griekenland en Turkije voor een zomervakantie. Meest populaire vakantieregio in Europa is Antalya in Turkije de plaats waar de meeste reizigers heen gaan. Zelfs bijna 10% meer dan vorige zomer. De tweede grootste bestemming is het Spaanse eiland Gran Canaria. Ook het Griekse eiland Kos trekt veel Nederlandse gasten, nog voor Kreta, het grootste en wellicht bekendste eiland voor de Nederlandse vakantieganger. En dat terwijl Kos qua oppervlakte niet eens bij de 10 grootste Griekse eilanden hoort.

TUI ziet geen verschuiving naar ‘koelere’ vliegbestemmingen zoals de Azoren, dat aantal reizigers blijft ongeveer gelijk aan vorige zomer. Die boekingscijfers van TUI onderschrijven de eerdere conclusie die Trends & Tourism trok uit recent onderzoek dat ondanks de recente media-aandacht voor extreem weer, vrijwel alle vliegvakantiegangers van plan zijn de komende drie jaar naar het Middellandse Zee gebied te blijven reizen. Wel verwacht de grootste groep dat zij vaker in voor- en naseizoen zullen reizen.

Verre Vliegvakanties: Curaçao favoriet

Curaçao is veruit de grootste bestemming binnen verre vliegvakanties gevolgd door Bonaire en Bali. Het sterkst groeit sinds een paar jaar Zanzibar, dat eiland stoomt hard door naar de bovenste regionen van deze lijst verre bestemmingen. De combinatie van een safari op het vasteland van Tanzania of Kenia met een strandverblijf op Zanzibar, is aantrekkelijk voor veel reizigers.

Autovakanties: Koele vakantielanden niet meer geboekt

Populairste autovakantielanden voor TUI-reizigers zijn Italië, Denemarken en Oostenrijk. De vakantiegangers die met de auto naar Italië gaan, verblijven vooral aan het Gardameer en in Toscane. Slovenië is relatief onbekend, maar trekt steeds meer reizigers aan en maakt de grootste groeispurt in aantallen autovakantiegangers.

Kijkend naar ‘koelere’ landen zoals Nederland, Duitsland en Oostenrijk constateert TUI geen grotere aantallen vakantiegangers ten opzichte van vorig jaar, maar een gelijk niveau. Denemarken blijft populair voor familievakanties, vooral Jutland en dat heeft veel te maken met de aanwezigheid Legoland.

Stedenreizen: Toerist laat Parijs links liggen

Als Nederlanders een stedentrip bij TUI boeken dan gaan ze naar Valencia, New York, Londen of Barcelona. Valencia is onbetwist de favoriete stad voor een stedentrip in de zomer en heeft Parijs van de eerste plaats gestoten. En New York komt van onderaan de top tien vorige zomer, nu binnen op de tweede plaats. Die populariteit heeft mogelijk ook te maken met het aanbod van twee grote hotels van de RIU keten.

Parijs was vorig jaar nog de favoriete stedentrip in de zomer, maar is qua aantallen stedenreizigers meer dan gehalveerd. Dat wordt met name veroorzaakt door de Olympische Spelen; hoteliers gaven slechts zeer beperkt kamers uit aan reisorganisaties en tegen torenhoge prijzen. Dat maakt dat de vakantievierende stedenreiziger Parijs komende zomer mijdt.

Trefwoorden: vakanties, toerisme, reisbranche, touroperators, boekingen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
15/10/24
Exclusief voor leden
Inclusieve watersport bij RiF010
Van 7 tot en met 12 oktober vond de Week van de Toegankelijkheid plaats, waarbij RiF010 heeft laten zien dat inclusiviteit in de watersport echt belangrijk is. En gewoon ook kan.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
09/10/24
Exclusief voor leden
Breaking werkt samen met 3x3
Op 12 oktober 2024 vindt het Nederlands Kampioenschap Breakdance plaats onder de naam Amsterdam Breaking Championships. Dit jaar bundelt de breakdance community de krachten met 3x3 basketbal in de iconische Gashouder in de hoofdstad.
19/09/24
Exclusief voor leden
Eurostar ziet 5% groei door sportzomer
Treinbedrijf Eurostar vervoerde 1,9 miljoen klanten naar en van de Olympische en Paralympische Spelen werden gebracht. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorige zomer.
11/09/24
Hoger beroep over mountainbikeroute Sallandse Heuvelrug
Routenetwerken Twente is het niet eens met de gerechtelijke uitspraak over de langere sluiting van de mountainbikeroute op de Sallandse Heuvelrug en gaat in hoger beroep. De beheerorganisatie zet nu ook eigen onderzoek naar flora en fauna in.
29/08/24
Sportevenementen zorgen voor stijging camperreserveringen bij Goboony
De unieke combinatie van het EK-voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen heeft deze zomer geleid tot een stijging van ongeveer 9% in reserveringen bij Goboony, het grootste deelplatform voor campers in Europa.
27/08/24
Exclusief voor leden
Oplopende arbeidskosten en verliezen in gastvrijheidssector
Bedrijven in de gastvrijheidssector zijn minder positief over de bedrijfsresultaten van het afgelopen halfjaar dan de gemiddelde Nederlandse ondernemer. Ze zijn wel positiever over de arbeidsmarkt en ervaren als gevolg van het tekort aan personeel minder vaak een hoge werkdruk.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.