Geplaatst op: 08-07-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Wat zijn de favoriete vakantiestreken en vestigingsprovincies van de Nederlanders?

Wat zijn de favoriete vakantiestreken en vestigingsprovincies van de Nederlanders?
Afbeelding van HannePeer3 via Pixabay

De Veluwe is voor Nederlanders dit jaar de favoriete streek om op vakantie te gaan. Noord-Brabant heeft de sterkste reputatie als het gaat om een provincie om je als inwoner te vestigen. Dit blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. 

Het Steden & Streken Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht ontwikkeld. Het onderzoek monitort de reputatie van de 100 grootste gemeenten en van alle Nederlandse streken en provincies. Sinds 2011 zijn 123.000 respondenten ondervraagd over de bekendheid, waardering, binding, bezoekintentie, groeiverwachting en reputatie.

Favoriete vakantiestreken en vestigingsprovincies

Favoriete vakantiestreken voor Nederlanders zijn de Veluwe, Zuid-Limburg, Texel, de Achterhoek en Terschelling. Opvallend is dat Zuid- én Noord-Limburg als vakantiestreken hoog scoren, maar dat de overall reputatie van Limburg als geheel steeds verder wegzakt. Noord-Brabant, Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Holland hebben als woon- en werkprovincie veel meer te bieden, vindt de gemiddelde Nederlander. 

Veluwe op 1 als vakantiebestemming

Veluwe dankt zijn nummer één positie als vakantiestreek vooral aan de hoge rapportcijfers voor de mooie natuur met de fijne wandel- en fietsmogelijkheden. De aantrekkingskracht van Zuid-Limburg wordt gevormd door de mix van natuur en gastvrijheid. Een vakantie in Zuid-Limburg wordt weliswaar als sfeervoller ervaren, maar de Nederlander voelt zich meer thuis op de Gelderse Veluwe, blijkt uit het onderzoek. Daarom gaat men nóg liever naar de Veluwe.

Favoriete vakantiestreken in 2024
  1. Veluwe
  2. Zuid-Limburg
  3. Texel
  4. Achterhoek
  5. Terschelling
  6. Utrechtse Heuvelrug
  7. Ameland
  8. Noord-Limburg
  9. Zeeuwse eilanden
  10. Schiermonnikoog
Opvallende streken met een hoge bekendheid buiten de top 10 zijn Groene Hart (20), Neeltje Jans (31), Beemster (38), Peel (39) en Marker Wadden (45). 

Noord-Brabant sterkste reputatie als woon/werkprovincie

Opvallende onderzoeksuitkomst is de dalende reputatie van Limburg als geheel. Terwijl de provincie bij de eerste onderzoeksmeting van 2011 nog de koppositie innam, moet Limburg dertien jaar later genoegen nemen met plek nummer vijf op de reputatieranglijst van Nederlandse provincies. Noord-Brabant heeft enkele jaren geleden de nummer één plaats al overgenomen, maar Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Holland moet Limburg nu ook voor laten gaan.

Merkadviseur Hendrik Beerda: ‘Terwijl de Nederlander in coronatijd een landelijke omgeving veel meer is gaan waarderen, heeft Limburg niet geprofiteerd van deze trend. Als vakantiebestemming blijft de provincie heel populair, met name onder Randstedelingen, maar na de vakantie gaat men graag weer naar huis. Bij tieners zie je dit patroon ook duidelijk: voor hen is Limburg favoriet om te bezoeken maar later als ze groot zijn gaan ze het liefst wonen in Zuid-Holland, Noord-Brabant of Noord-Holland. Limburg mist de gewenste dynamiek en de faciliteiten die voor wonen belangrijk zijn, zoals een rijk cultuur-, sport- en winkelaanbod.’  

Provincies met sterkste reputatie in 2024 (+ positie in 2011) 
  1. (2) Noord-Brabant
  2. (5)   Zuid-Holland
  3. (4)   Gelderland
  4. (3)   Noord-Holland
  5. (1)   Limburg
  6. (10) Overijssel
  7. (6)   Utrecht
  8. (8)   Drenthe
  9. (7)   Zeeland
  10. (9)   Friesland
  11. (11) Groningen
  12. (12) Flevoland 
Trefwoorden: imago, reputatie, vakanties, wonen, werken

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     
       
       
       
       
       

       

       
       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    21/11/24
    Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
    Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
    20/11/24
    Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
    De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
    20/11/24
    BUas traint op AI en ethiek
    Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
    19/11/24
    KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
    KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
    19/11/24
    Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
    Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
    19/11/24
    Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
    Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
    19/11/24
    Exclusief voor leden
    Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
    DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
    19/11/24
    Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
    Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

    ||| Agenda |||

    22/11/24
    22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
    Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
    28/11/24
    28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
    Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
    03/12/24
    03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
    Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...