Geplaatst op: 10-07-2024
Auteur: Marc Gerlings

Zomercampagne Groningen voor erfgoed en cultuur

Zomercampagne Groningen voor erfgoed en cultuur
Zomercampagne Groningen met aandacht voor erfgoed en cultuur.
In de tweede helft van juli start de nieuwe zomercampagne 'Ontdek wat je hebt' om inwoners en bezoekers te verleiden de provincie Groningen fietsend, varend en wandelend te verkennen.  De campagne krijgt een lange looptijd, tot en met zomer 2025.

De nadruk van de campagne ligt op erfgoed en cultuur; om te laten zien dat Groningen veel mooie plekken heeft om te recreëren en vakantie te vieren. De campagne is de opvolger van 'Gelukkig ben je in Groningen' en wordt uitgevoerd door Marketing Groningen. 

Reis naar locatie uitstippelen

In de provincie Groningen is veel te zien en te doen. De bestemmingen zijn vaak dichterbij dan gedacht. Daarom is er in deze campagne extra aandacht voor de reis naar de locatie. 'Ontdek wat je hebt' probeert bezoekers te verleiden door een uitje zo comfortabel mogelijk aan te bieden, bijvoorbeeld een reisadvies gecombineerd met een bestemming. Zo kunnen gasten hun bezoek van tevoren helemaal uitstippelen. Groningen richt zich met deze campagne vooral op inwoners en bezoekers die op zoek zijn naar ontspanning en niet te ver willen reizen voor een unieke ervaring.

Erfgoed en cultuur

De campagne moet gasten inspireren een bezoek te brengen aan één van de vele borgen in Groningen, zoals de Menkemaborg, Fraeylemaborg, Nienoord en Verhildersum. Of een bezoek aan Klooster Ter Apel, museum Wierdenland, het Abel Tasman Museum en de visserijmusea in Termunterzijl en Zoutkamp. 

Cultuur en erfgoed zijn goed te combineren met de fiets- en wandelroutes en het knooppuntennetwerk van Routebureau Groningen. Zo is er aandacht voor onder andere de Kinderfietsroutes en de vele ov-knooppunten (hubs). Dit is de reden dat er nauw samengewerkt wordt met het OV-bureau Groningen-Drenthe. 

Door naar 2025

De campagne wordt uitgevoerd in opdracht van de provincie, loopt door tot volgend jaar en zal op verschillende manieren zichtbaar zijn: op straat, in het openbaar vervoer en op sociale media. Er komen verrassingstripjes, pop-up evenementen, een vakantiegids 'Ontdek Groningen', podcasts en nog veel meer. 

In de winter loopt de campagne door om mensen in Nederland te enthousiasmeren de zomer van 2025 in Groningen door te brengen. Informatie is binnenkort te vinden op www.visitgroningen.nl.
Trefwoorden: Groningen, campagne, erfgoed, cultuur, locatie, reizen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

17/10/24
Exclusief voor leden
De vakantietrends voor 2025
Expedia, Hotels.com en Vrbo hebben hun krachten gebundeld en onthullen de nieuwste reistrends voor 2025 in hun jaarlijkse rapport, Unpack ’25. . De reistrends voor 2025 laten zien dat reizigers op zoek zijn naar authentieke, gemakkelijke en unieke ervaringen. Duurzaamheid, technologie en persoonlijke voorkeuren spelen een belangrijke rol in de toekomst van reizen.
17/10/24
Exclusief voor leden
Hoe genereer je meer boekingen?
Airbnb lanceert maar liefst 50 nieuwe functionaliteiten op haar platform. Wat kunnen we van deze reisreus leren voor onze eigen boekingswebsite?
17/10/24
ANVR: Fundamentele veranderingen nodig om treinreizen in Europe te verbeteren
De ANVR is bang dat de internationale trein nooit van de grond zal komen als er geen fundamentele veranderingen in het beleid worden doorgevoerd. Het kabinet en Europa moeten snel actie ondernemen. Dat zegt de brancheorganisatie bij de publicatie van een uitgebreide studie naar de geschiktheid van de railsector voor vakanties en zakenreizen.
17/10/24
Eindelijk inrichting recreatiegebied Uitwaayer
Dit jaar zijn twee grote bosuitbreidingsprojecten op de Zuid-Hollandse eilanden gesubsidieerd door de provincie. De Uitwaayer krijgt paden voor wandelaars, fietsers en ruiters.
16/10/24
De reden dat de meeste jongeren kiezen voor een kampeervakantie
Wat maakt kamperen zo populair onder jongeren.
16/10/24
Groot deel van Noord-Brabant wordt Nationaal Park: Van Gogh NP officieel erkend
Noord-Brabant heeft er een nieuw nationaal park bij. Staatssecretaris Rummenie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) heeft het Van Gogh Nationaal Park officieel de status van nationaal park verleend. Met deze erkenning wordt het gebied extra op de kaart gezet als een belangrijke plek voor natuurontwikkeling, en biedt het kansen voor economische groei en een gezonde leefomgeving voor mens, plant en dier.
16/10/24
HISWA-RECRON biedt Kamerleden petitie aan tegen btw-verhoging op logies
HISWA-RECRON heeft de petitie 'Houd vakantie vieren in Nederland betaalbaar' aangeboden aan Jeanet Nijhof-Leeuw, voorzitter van de Vaste Kamercommissie van Financiën. De brancheorganisatie maakt zich ernstig zorgen over de btw-verhoging voor de verblijfsrecreatie.
16/10/24
Exclusief voor leden
Organisatie anders inrichten voor oplossen personeelstekort
De inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, kunstmatige intelligentie (AI), robotisering en digitalisering kunnen een uitweg bieden. Volgens het HR-Trendonderzoek van adviesbureau Berenschot worden deze mogelijkheden onvoldoende benut.

||| Agenda |||

23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
12/11/24
12/11/24 t/m 12-11-24: Netwerkevent Afsluiting Toeristisch Seizoen 2024
Op dinsdag 12 november organiseert Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug en Vallei de afsluiting ...
22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...