Geplaatst op: 10-07-2024
Auteur: Marc Gerlings

Eén merk voor Roompot en Landal

Eén merk voor Roompot en Landal
Vandaag werd het nieuwe merk van Roompot en Landal GreenParks bekend gemaakt: de symbolische pauzeknop. Logo: Landal.
Roompot en Landal GreenParks willen de marktleider worden in vakantieparken in Europa en daarvoor is vandaag het nieuwe merk gepresenteerd.

Het nieuwe merk voor de meer dan 300 vakantiebestemmingen in 13 landen krijgt een internationaal bekende naam, Landal. De nieuwe missie ‘Give everyone the freedom to find their Happy Place’ leidt naar het nieuwe merk. De organisatie geeft een sneak preview van het nieuwe logo. Het nieuwe logo staat symbool voor ‘pauze nemen’. 

De visuele identiteit wordt nog verder ontwikkeld en zal later in 2024 voor het eerst in gebruik worden genomen. Gasten zullen het nieuwe merk en het logo vanaf volgend jaar in zien verschijnen. De mascottes Koos en Bollo worden vrienden, waarbij Koos een prominente rol zal innemen.

Naam Landal

Roompot en Landal GreenParks vormen sinds de samenvoeging in 2023 één organisatie met een nieuwe purpose en nieuwe waarden. Eén sterk merk is wat de organisatie nodig heeft om internationaal te kunnen groeien. Een nieuw merk met een moderne, uitnodigende en toekomstbestendige propositie. De naam Landal zal gebruikt worden op drie niveaus; voor de organisatie, voor gasten en voor de namen van de parken.

‘Live the new brand’

Gedreven door ‘We give everyone the freedom to find their Happy Place’, streeft het nieuwe Landal naar verdere internationale groei en het bieden van een heerlijke vakantie voor elk gezelschap op elk moment. Samen met de 5.000 collega's op alle bestemmingen en kantoren zorgt men ervoor dat elke gast zijn of haar Happy Place bij Landal vindt.
Bij Landal staan vier kernwaarden centraal: ‘Feel at home’, ‘Together as one’, ‘Discover your nature’ en ‘Focus on what matters’. Deze waarden vormen zowel de cultuur als het merk en zorgen ervoor dat gasten, collega's en partners zich altijd thuis en welkom voelen. 

Pauzesymbool kenmerkt Landal logo

Er is een nieuw logo voor het nieuwe merk ontworpen bestaande uit een icoon en een woordmerk. Het nieuwe icoon staat voor pauze. Er zit een wereld achter dit pauzesymbool – de wereld van Landal. Het pauzesymbool wil gasten inspireren een pauze te nemen en uit het dagelijks leven te ontsnappen aan de stress, uitdagingen en dagelijkse routines. De kleur is geleend van het bestaande Roompot logo.
 
Gasten worden uitgenodigd om de eindeloze mogelijkheden binnen de eigen grenzen van tijd, behoeften, budget en gezelschap te ontdekken. De pauze van het alledaagse leven kan zo ver gaan als men wil, van actief zijn in de natuur en tot rust komen in een thuis weg van huis. Het pauzesymbool bestaat uit de eerste en laatste letters van de naam Landal: de 2 L's. Ook de ring rond het pauzesymbool ‘The Reel’ is gemaakt van L's.   
De ‘Holiday breaks in nature’ legt de link tussen de pauze die Landal iedereen gunt en de prachtige natuur waar de meer dan 300 vakantiebestemming van Landal zich bevinden. 

Bouwen aan nieuwe identiteit

Uit grondig internationaal kwalitatief en kwantitatief onderzoek, feedback van medewerkers, gasten en eigenaren en diepgaande overwegingen blijkt dat Roompot en Landal GreenParks sterke merken zijn, maar niet onderscheidend genoeg zijn van elkaar en het gebrek aan één duidelijke identiteit in Europa in de weg staan. Er is gekozen om de meer dan 300 vakantiebestemmingen in de natuur op termijn onder één nieuw merk onder te brengen, met nieuwe waarden, een nieuwe klantenpropositie en een nieuwe visuele identiteit. 

Nieuw merk, bekende naam

De voordelen van een nieuw merk en het hergebruik van de naam Landal (zonder GreenParks) zal leiden tot een moderner imago en het aantrekken van nieuwe doelgroepen en het brede aanbod beter vertegenwoordigen, hoopt het bedrijf. Met als doel dat bestaande gasten zich zullen herkennen in het nieuwe merk en nieuwe gasten zich aangetrokken voelen. Landal is een naam die uitstekend bruikbaar is in een internationale context en al in 9 landen wordt gebruikt.

Het nieuwe merk zal vanaf najaar 2024 gefaseerd worden uitgerold. De volledige rebranding zal minstens 2 jaar in beslag nemen.

Mascottes Koos en Bollo worden vrienden

Bij het toekomstige Landal is er plaats voor beide geliefde mascottes. Mascottes symboliseren voor vele gasten mooie herinneringen aan vakanties bij Roompot en Landal GreenParks. Met de ambitie om de leider in Europa van vakanties in de natuur te worden, kiest de organisatie ervoor om zich op termijn op één mascotte te concentreren. Koos zal een prominente rol innemen. Koos past goed bij de verschillende bestemmingen. 'Konijnen zijn immers overal in onze natuur te vinden,' meldt Landal bij de overweging. Koos biedt eindeloze mogelijkheden voor kinderen om plezier te hebben met zijn uitgebreide garderobe. Koos houdt van ontdekken en is ontworpen met het oog op de toekomst. Koos en Bollo worden vrienden.

Trefwoorden: merk, Landal, Roompot, identiteit, vakantiepark, toerisme

CELTH
 








||| Nieuws |||

01/08/24
Kasteeltuinen Arcen viert vroege mijlpaal met 100.000e bezoeker
Kasteeltuinen Arcen heeft een record gevestigd door al op 31 juli de 100.000e bezoeker van het seizoen te verwelkomen, een prestatie die nog niet eerder zo vroeg in het seizoen werd bereikt.
31/07/24
Exclusief voor leden
Explosieve groei in camperbezit in Nederland
Het aantal campers in Nederland is sinds 2010 bijna verdrievoudigd, terwijl in die peride het aantal caravans met 11% verminderde. De populariteit van de camper wordt gedreven door een verbeterd imago, gebruiksgemak en de opkomst van de elektrische auto.
31/07/24
Grote boete voor Booking.com
Booking.com is door de Spaanse mededingingsautoriteit CNMC beboet met 413 miljoen euro wegens misbruik van zijn dominante positie. Het bedrijf gaat in beroep.
26/07/24
Exclusief voor leden
Toerisme naar Parijs en de Olympische Spelen: Een kritische blik
Terwijl de Olympische Spelen in Parijs vanavondofficieel van start gaan, blijkt dat de stad te maken heeft met lege hotelkamers en een overvloed aan beschikbare tickets voor de wedstrijden. Wat is er aan de hand?
26/07/24
Exclusief voor leden
Holistische Harmonie: Roompot Hillview Resort Grandvoir
Het gloednieuwe Roompot Hillview Resort Grandvoir is onlangs feestelijk geopend. Het resort ligt in de Belgische Ardennen in de omgeving van Libramont. Voor het ontwerp is een beroemde interieurarchitect in de arm genomen die een holistische benadering heeft gekozen.
26/07/24
Woest 17 uitgeroepen tot Beste Paviljoen van Nederland 2024
Het Zeeuwse paviljoen Woest 17 is op 25 juli uitgeroepen tot het Beste Paviljoen van Nederland 2024. Naast de hoofdprijs werden er ook prijzen uitgereikt in verschillende categorieën. Strandclub Horizon in Renesse werd uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer, Nederzandt in Zuid-Holland won de titel voor het Meest Duurzame Paviljoen en Oranje Buiten in Hoorn werd het Beste Zoetwaterpaviljoen van 2024.
25/07/24
Meer mensen verdrinken
In 2023 verdronken 98 Nederlanders, een stijging van 25 ten opzichte van het voorgaande jaar en iets boven het tienjarig gemiddelde. Dat blijkt uit gegevens van het CBS. Sinds 2022 voeren verschillende organisaties een campagne om het aantal verdrinkingsgevallen te verminderen.
25/07/24
Twee nieuwe parken voor TopParken
TopParken is de verhuur gestart van vakantiehuizen op twee nieuwste locaties, Resort de Brabantse Kempen en Resort Lexmond. Beide parken zijn recentelijk toegevoegd aan het portfolio van de vakantieaanbieder.

||| Agenda |||

10/09/24
10/09/24 t/m 10-09-24: Horwath HTL Hotel Event 2024
Op de Tweede Dinsdag van September (dat is 10 september) organiseert Horwath HTL het Hotel Even...
23/09/24
23/09/24 t/m 23-09-24: Toerisme Top 2024
De zevende editie van de Toerisme Top wordt op maandag 23 september 2024 in Venlo georganiseerd. Het...
24/09/24 t/m 26-09-24
24/09/24 t/m 26-09-24: IAAPA EXPO EUROPE 2024
The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the Netherlands in 2024. Get...
02/10/24
02/10/24 t/m 02-10-24: Duurzaamheidscongres Kampeerbranche
ANWB, BOVAG, HISWA-RECRON, Kampeer & Caravan Industrie (KCI), Kampeer & Caravan Jaarbeurs (K...
10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...