Geplaatst op: 10-07-2024
Auteur: Marc Gerlings

Eén merk voor Roompot en Landal

Eén merk voor Roompot en Landal
Vandaag werd het nieuwe merk van Roompot en Landal GreenParks bekend gemaakt: de symbolische pauzeknop. Logo: Landal.
Roompot en Landal GreenParks willen de marktleider worden in vakantieparken in Europa en daarvoor is vandaag het nieuwe merk gepresenteerd.

Het nieuwe merk voor de meer dan 300 vakantiebestemmingen in 13 landen krijgt een internationaal bekende naam, Landal. De nieuwe missie ‘Give everyone the freedom to find their Happy Place’ leidt naar het nieuwe merk. De organisatie geeft een sneak preview van het nieuwe logo. Het nieuwe logo staat symbool voor ‘pauze nemen’. 

De visuele identiteit wordt nog verder ontwikkeld en zal later in 2024 voor het eerst in gebruik worden genomen. Gasten zullen het nieuwe merk en het logo vanaf volgend jaar in zien verschijnen. De mascottes Koos en Bollo worden vrienden, waarbij Koos een prominente rol zal innemen.

Naam Landal

Roompot en Landal GreenParks vormen sinds de samenvoeging in 2023 één organisatie met een nieuwe purpose en nieuwe waarden. Eén sterk merk is wat de organisatie nodig heeft om internationaal te kunnen groeien. Een nieuw merk met een moderne, uitnodigende en toekomstbestendige propositie. De naam Landal zal gebruikt worden op drie niveaus; voor de organisatie, voor gasten en voor de namen van de parken.

‘Live the new brand’

Gedreven door ‘We give everyone the freedom to find their Happy Place’, streeft het nieuwe Landal naar verdere internationale groei en het bieden van een heerlijke vakantie voor elk gezelschap op elk moment. Samen met de 5.000 collega's op alle bestemmingen en kantoren zorgt men ervoor dat elke gast zijn of haar Happy Place bij Landal vindt.
Bij Landal staan vier kernwaarden centraal: ‘Feel at home’, ‘Together as one’, ‘Discover your nature’ en ‘Focus on what matters’. Deze waarden vormen zowel de cultuur als het merk en zorgen ervoor dat gasten, collega's en partners zich altijd thuis en welkom voelen. 

Pauzesymbool kenmerkt Landal logo

Er is een nieuw logo voor het nieuwe merk ontworpen bestaande uit een icoon en een woordmerk. Het nieuwe icoon staat voor pauze. Er zit een wereld achter dit pauzesymbool – de wereld van Landal. Het pauzesymbool wil gasten inspireren een pauze te nemen en uit het dagelijks leven te ontsnappen aan de stress, uitdagingen en dagelijkse routines. De kleur is geleend van het bestaande Roompot logo.
 
Gasten worden uitgenodigd om de eindeloze mogelijkheden binnen de eigen grenzen van tijd, behoeften, budget en gezelschap te ontdekken. De pauze van het alledaagse leven kan zo ver gaan als men wil, van actief zijn in de natuur en tot rust komen in een thuis weg van huis. Het pauzesymbool bestaat uit de eerste en laatste letters van de naam Landal: de 2 L's. Ook de ring rond het pauzesymbool ‘The Reel’ is gemaakt van L's.   
De ‘Holiday breaks in nature’ legt de link tussen de pauze die Landal iedereen gunt en de prachtige natuur waar de meer dan 300 vakantiebestemming van Landal zich bevinden. 

Bouwen aan nieuwe identiteit

Uit grondig internationaal kwalitatief en kwantitatief onderzoek, feedback van medewerkers, gasten en eigenaren en diepgaande overwegingen blijkt dat Roompot en Landal GreenParks sterke merken zijn, maar niet onderscheidend genoeg zijn van elkaar en het gebrek aan één duidelijke identiteit in Europa in de weg staan. Er is gekozen om de meer dan 300 vakantiebestemmingen in de natuur op termijn onder één nieuw merk onder te brengen, met nieuwe waarden, een nieuwe klantenpropositie en een nieuwe visuele identiteit. 

Nieuw merk, bekende naam

De voordelen van een nieuw merk en het hergebruik van de naam Landal (zonder GreenParks) zal leiden tot een moderner imago en het aantrekken van nieuwe doelgroepen en het brede aanbod beter vertegenwoordigen, hoopt het bedrijf. Met als doel dat bestaande gasten zich zullen herkennen in het nieuwe merk en nieuwe gasten zich aangetrokken voelen. Landal is een naam die uitstekend bruikbaar is in een internationale context en al in 9 landen wordt gebruikt.

Het nieuwe merk zal vanaf najaar 2024 gefaseerd worden uitgerold. De volledige rebranding zal minstens 2 jaar in beslag nemen.

Mascottes Koos en Bollo worden vrienden

Bij het toekomstige Landal is er plaats voor beide geliefde mascottes. Mascottes symboliseren voor vele gasten mooie herinneringen aan vakanties bij Roompot en Landal GreenParks. Met de ambitie om de leider in Europa van vakanties in de natuur te worden, kiest de organisatie ervoor om zich op termijn op één mascotte te concentreren. Koos zal een prominente rol innemen. Koos past goed bij de verschillende bestemmingen. 'Konijnen zijn immers overal in onze natuur te vinden,' meldt Landal bij de overweging. Koos biedt eindeloze mogelijkheden voor kinderen om plezier te hebben met zijn uitgebreide garderobe. Koos houdt van ontdekken en is ontworpen met het oog op de toekomst. Koos en Bollo worden vrienden.

Trefwoorden: merk, Landal, Roompot, identiteit, vakantiepark, toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
06/12/24
Exclusief voor leden
Jongerenparlement Zeeland presenteert aanbevelingen die van invloed zijn op de toeristische sector
Het Jongerenparlement van Zeeland heeft een reeks aanbevelingen gepresenteerd die aanzienlijke veranderingen kunnen brengen in de toeristische sector van de regio. De jongeren benadrukken vooral de noodzaak van verbeteringen op het gebied van vervoer en wonen.