Geplaatst op: 19-07-2024
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2024-3

Steden strijden om segment gezondheid

Health leidt tot brede samenwerking in steden

Steden strijden om segment gezondheid
Opening van de Dutch Health Week.

De laatste week van juni staat Leiden helemaal in het teken van gezondheid. Utrecht organiseerde eerder dit jaar in een stadsbrede samenwerking een week over gezondheid, de Dutch Health Week.

Auteur: Marc Gerlings | Foto: Jaarbeurs Utrecht

Dutch Bio Science Week is de nieuwe naam van de voormalige Life Sciences and Health Week, die voor het eerst georganiseerd werd in 2022 toen Leiden een jaar lang European City of Science was. Met de nieuwe naam, met een herkenbare link naar het Leiden Bio Science Park, wordt het startschot gegeven aan een professionele en sterke profilering van Leiden en het Bio Science park, het grootste life science & health cluster en park van Nederland, als het kloppend hart van het Nederlandse Life Sciences and Health ecosysteem. Tegelijkertijd wordt hiermee invulling gegeven aan het ‘legacy’ programma van het European City of Science jaar. Een flinke ambitie ligt ten grondslag aan deze ontwikkeling.

R&T vroeg Leiden&Partners om een reactie. De naamsverandering is een gevolg van een herpositionering in look & feel en branding van het Leiden Bio Science Park. Onder meer is dit park altijd op zoek naar talent, waardoor het ook een strijd wordt met andere steden zoals Rotterdam, Utrecht en Eindhoven. Rotterdam telt ook meer dan 150 bedrijven in de sector life sciences en health. Naast de herpositionering is ook een nieuwe huisstijl ontwikkeld voor het event in Leiden en die loopt mee in de branding van het Leiden Bio Science Park. De woordvoerder van Leiden&Partners meldt, "We zullen deze naam moeten gaan laden en dan vooral ook aandacht gaan geven aan de pay-off ‘For a healthier future’, omdat Bio Science vrij abstract is.” Bij de naamsverandering wordt gekeken naar de andere steden met aansprekende evenementen want het hoopt voortaan in het rijtje terecht te komen van Dutch Design Week en Dutch Health Week.

"We zullen deze naam moeten gaan laden en dan vooral ook aandacht gaan geven aan de pay-off ‘For a healthier future’, omdat Bio Science vrij abstract is.”

Dutch Bio Science Week (DBSW) biedt een breed programma en wordt de paraplunaam waaronder vele bestaande en nieuwe activiteiten met het thema gezondheid en de toekomst van gezondheid een plek vinden. Daarmee bedient de week een brede doelgroep en brengt het talent, start-ups, scale-ups, onderzoekers, investeerders en het grote publiek samen. "Hoe mooi is het om een kijkje achter de schermen te krijgen van het Leiden Bio Science Park”, aldus Esther Peters, directeur van het Leiden Bio Science Park. "Heel veel mensen hebben geen idee wat hier gebeurt. Tijd om onze deuren te openen en de spannende innovaties te laten zien die onze gezondheid verbeteren en onze levens verlengen. Mede daarom vinden we het belangrijk om hierin te investeren. Leiden mag trots zijn op haar Leiden Bio Science Park!”

Open Dag Leiden Bio Science Park en meer

Voor het eerst vindt de Open Dag van Leiden Bio Science Park plaats. Op meerdere locaties binnen het park kunnen bezoekers een kijkje achter de schermen nemen. Een dag vol ontdekkingen en geschikt voor alle leeftijden. Van interessante rondleidingen door laboratoria tot foodlabs, praktische workshops en lezingen. Ook in de binnenstad van Leiden is genoeg te beleven. Zo organiseert het Leiden Healthy Society Center een Kennisfestival op zaterdag 22 juni in de Hooglandse Kerk. Hier kan iedereen ontdekken hoe je een gezond, lekker, en lang leven kunt hebben.

Week met grote impact

Dutch Bio Science Week versterkt de positionering van de stad en het Leiden Bio Science Park en maakt wetenschap beleefbaar en toegankelijk. "Het geeft inhoud en betekenis aan Leiden als wetenschapsstad”, aldus Martijn Bulthuis, directeur van Leiden&Partners. "Met de Dutch Bio Science Week, geven we niet alleen de inwoners van Leiden wat terug in de vorm van een dynamisch programma, maar veroorzaken we ook wat voor de toekomst. Als grootste speler binnen het Life Sciences and Health domein in Nederland, laten we zien wat Leiden te bieden heeft. Daarmee trekken we dan weer talent, congressen en bedrijven aan. Goed voor de economie en de brede welvaart van Leiden en regio”, aldus Bulthuis.

Dutch Bio Science Week is een samenwerking tussen Stichting Leiden Bio Science Park, Leiden&Partners, Leiden Healthy Society Center en Leiden Kennisstad. Met deze samenwerking gaat Leiden de concurrentie aan met de Dutch Health Week die dit jaar de derde editie beleefde in Utrecht. Utrecht Marketing ondersteunt deze Health Week volop. Het is een stadsbrede aanpak waarbij ook de bekende ‘Culturele zondagen’ zijn betrokken. Utrecht presenteerde zich als kloppend hart van mentale gezondheid en fitheid tijdens de Dutch Health Week. De organisatie en samenwerkende partijen kijken terug op een editie met ruim 55.000 bezoekers, waarmee duidelijk wordt dat ‘health evenementen’ een stevig publiek kan bereiken en het zet consument en professional in beweging. Het leidt ook tot een positionering die de stad Utrecht graag ziet. Van zondag 7 tot en met zondag 14 april vonden verspreid door de stad allerlei activiteiten plaats voor bewoners en zorgprofessionals. Van een sportles, een concert van het alzheimerkoor, een expositie bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), een open dag bij bloedbank Sanquin tot verschillende zorgvakbeurzen bij Koninklijke Jaarbeurs. Tijdens de Culturele Zondag Beating Heart, gaf burgemeester Sharon Dijksma het startschot van de Dutch Health Week. Audrey Wilschut, projectleider Dutch Health Week: "Het bruiste in de stad, de interesse in activiteiten was enorm. We hebben samen met veel Utrechtse organisaties, van klein tot groot, een mooie basis neergelegd voor volgende edities.”

Voor consument en professional

De week geeft de stad Utrecht de kans zich te presenteren als dé regio die het meeste wil bijdragen aan een gezonde, duurzame samenleving. "De verwachtingen voor Dutch Health Week waren hooggespannen en zijn meer dan waargemaakt”, aldus directeur-bestuurder Cor Jansen van Utrecht Marketing. "Ik heb mij met groot plezier ondergedompeld in het veelzijdige programma dat eens te meer laat zien dat er in Utrecht niet alleen gesproken wordt over samen werken aan een gezondere, duurzamere toekomst, maar dat het hier elke dag niet aflatend opnieuw in de praktijk wordt gebracht.”

Health breed van theater tot workshop

Verspreid door de stad, in diverse wijken, was er tijdens Dutch Health Week een gratis programma vol theater, workshops, sportlessen, kunst en film. Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs: "Samen met onder meer gemeente Utrecht, Utrecht Marketing, FC Utrecht, TivoliVredenburg en Centraal Museum hadden we het doel om de events en activiteiten over de hele stad te laten uitstromen en slimme samenwerkingen aan te gaan met partners uit diverse sectoren. Zo hoopten we de hele stad te activeren en dat is gelukt. Met elkaar hebben we een inspirerend meerdaags festival neergezet en dit biedt veel perspectief voor een gezonde toekomst voor de stad.”

Trefwoorden: evenementen, beleid, ondernemen, themaweken, Zuid-Holland, dmo, cmo

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...