Geplaatst op: 30-07-2024
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2024-3

Kunst haal je uit de muur

Innovatie in VVV punt

Kunst haal je uit de muur
35.000 mensen lopen dagelijks door het NS station van Tilburg. Rechts ligt ‘Info in Tilburg’.

Na zeven jaar vond Stichting Marketing Tilburg dat het merk Tilburg een nieuw jasje verdiende. Daarom lanceerde de organisatie twee nieuwe websites én ging op 15 juni een nieuw informatiepunt open op het station: info in Tilburg.

Auteur: Marc Gerlings | Foto’s: Stichting Marketing Tilburg

Lift & learn

Naast een nieuw merk voor alle doelgroepen, ‘in Tilburg’ genaamd, opende Marketing Tilburg ook de VVV info in Tilburg, waarmee Tilburg en het merk zichtbaarder worden voor bezoekers en inwoners. Het informatiepunt is gevestigd op het station. "Een locatie waar zo’n 35.000 mensen dagelijks passeren en het ligt centraal in de stad”, geeft Marc Meeuwis, directeur van Stichting Marketing Tilburg, aan. Dit ‘uithangbord van de stad’ is ingericht met de nieuwste digitale snufjes en met een knipoog. Wandelroutes kies je door het oppakken van een wandelschoen, een zogenaamd ‘lift & learn’ scherm. Kunst trek je uit een snackmuur én het nieuwste informatiepunt van Nederland heeft het kleinste theater van Tilburg. Meeuwis: "We vonden het belangrijk met lokale partijen te werken, we verbinden van nature met anderen, dat zit in ons Tilburgse DNA. Door samen te werken, zijn we daadkrachtig en maken we kleine dingen groot.” Naast de fysieke plek, is er sinds 15 juni ook een online plek met praktische informatie over een bezoek aan Tilburg: infointilburg.com.

Strategie: digitaal je weg vinden

Marc: "Het mooiste vind ik dat de aanloop naar deze fysieke plek heel lang heeft geduurd maar dat we in drie en een halve week tijd deze shop hebben gerealiseerd. Dat toont de daadkracht en wil van alle lokale partijen die hieraan hebben meegewerkt en met wie we blijven werken.” Marc refereert aan de makers, wiens producten het informatiepunt sieren, en de samenwerkingspartijen die het fysieke punt hebben gebouwd zoals architect Nicole van Beers en First Impression, verantwoordelijk voor de digitale schermen. "Ik hoop dat inwoners en bezoekers massaal hun weg naar deze plek weten te vinden. Het is echt de mooiste city brandstore van Nederland”, verklaart hij trots. Met de winkel wil Marketing Tilburg vernieuwend zijn, anders dan alle andere infopunten in het land. De bezoekers moeten verder zoveel mogelijk hun weg in de stad digitaal gaan vinden. Met interactieve schermen swipen bezoekers door verschillende opties aan bijvoorbeeld routes, restaurants en evenementen en vinden zo hun plek, in Tilburg.

Conversie

Een vast gegeven worden in Tilburg, dat is de wens van Marc. "Zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor onze stad. En conversie maken voor de partijen in de stad waarmee we samenwerken.” Maarten van Asten, wethouder Citymarketing, vult aan: "De shop is echt Tilburgs. Creatief, experimenteel. Het past. Een vernieuwend concept, niet traditioneel VVV.” En dat is precies wat hij wilde. Na een traject van jaren, met diverse plekken in de stad en diverse vernieuwingsslagen, is het nu ‘in handen’ van Marketing Tilburg en zit het centraal gevestigd op het station. "Een logische plek om je toeristische informatie op te halen en het is ook nog een mooie samenwerking met NS om hier reisinformatie te kunnen verstrekken want dat punt was weg. Dat brengen we nu een stukje terug en als je binnenkomt weet je: je bent in Tilburg en dit kan ik er allemaal doen.”

Veel kunst is te bewonderen in de winkel.

Veel kunst is te bewonderen in de winkel.

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/10/24
Amsterdam Made haakt in op 750 jaar Amsterdam
Amsterdam bestaat 750 jaar en dat viert de stad vanaf 27 oktober groots en feestelijk, een jaar lang...
21/10/24
Exclusief voor leden
Boot Holland wil meer beleving zijn
In 2025 gaat Boot Holland een fase in. De indoor watersportbeurs van Nederland krijgt een moderne nautische look, wat zowel vaste bezoekers als nieuwe watersportliefhebbers aanspreekt.
18/10/24
Eerste Nederlandse internationale vlucht 100 jaar geleden
Op 17 oktober ontving Roy Ymker, General Manager van attractie en museum Aviodrome, de allereerste coincard met daarin een penning én 1 euromunt, ter ere van de eerste intercontinentale vlucht die 100 jaar geleden plaatsvond.
18/10/24
Database logiesaccommodaties NL online
De Landelijke Data Alliantie heeft de Database Logiesaccommodaties NL gelanceerd. In deze database het aanbod van logiesaccommodaties in Nederland: van hotels, appartementen, bed&breakfast, huisjes- en kampeerterreinen tot groepsaccommodaties. Het aanbod is geïnventariseerd, verrijkt met relevante indicatoren en op een online platform beschikbaar gesteld door NRIT en Bureau Nijdam.
18/10/24
Center Parcs en Albron verlengen samenwerking en varen nieuwe koers
Olivier Garaïalde, CEO van Center Parcs, en Jan Willem Hilbron, algemeen directeur bij Albron hebben getekend voor contractverlenging van de samenwerking tot 30 september 2035.
17/10/24
Exclusief voor leden
De vakantietrends voor 2025
Expedia, Hotels.com en Vrbo hebben hun krachten gebundeld en onthullen de nieuwste reistrends voor 2025 in hun jaarlijkse rapport, Unpack ’25. . De reistrends voor 2025 laten zien dat reizigers op zoek zijn naar authentieke, gemakkelijke en unieke ervaringen. Duurzaamheid, technologie en persoonlijke voorkeuren spelen een belangrijke rol in de toekomst van reizen.
17/10/24
Exclusief voor leden
Hoe genereer je meer boekingen?
Airbnb lanceert maar liefst 50 nieuwe functionaliteiten op haar platform. Wat kunnen we van deze reisreus leren voor onze eigen boekingswebsite?
17/10/24
ANVR: Fundamentele veranderingen nodig om treinreizen in Europe te verbeteren
De ANVR is bang dat de internationale trein nooit van de grond zal komen als er geen fundamentele veranderingen in het beleid worden doorgevoerd. Het kabinet en Europa moeten snel actie ondernemen. Dat zegt de brancheorganisatie bij de publicatie van een uitgebreide studie naar de geschiktheid van de railsector voor vakanties en zakenreizen.

||| Agenda |||

23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
12/11/24
12/11/24 t/m 12-11-24: Netwerkevent Afsluiting Toeristisch Seizoen 2024
Op dinsdag 12 november organiseert Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug en Vallei de afsluiting ...
22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...