Geplaatst op: 30-07-2024
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2024-3

Kunst haal je uit de muur

Innovatie in VVV punt

Kunst haal je uit de muur
35.000 mensen lopen dagelijks door het NS station van Tilburg. Rechts ligt ‘Info in Tilburg’.

Na zeven jaar vond Stichting Marketing Tilburg dat het merk Tilburg een nieuw jasje verdiende. Daarom lanceerde de organisatie twee nieuwe websites én ging op 15 juni een nieuw informatiepunt open op het station: info in Tilburg.

Auteur: Marc Gerlings | Foto’s: Stichting Marketing Tilburg

Lift & learn

Naast een nieuw merk voor alle doelgroepen, ‘in Tilburg’ genaamd, opende Marketing Tilburg ook de VVV info in Tilburg, waarmee Tilburg en het merk zichtbaarder worden voor bezoekers en inwoners. Het informatiepunt is gevestigd op het station. "Een locatie waar zo’n 35.000 mensen dagelijks passeren en het ligt centraal in de stad”, geeft Marc Meeuwis, directeur van Stichting Marketing Tilburg, aan. Dit ‘uithangbord van de stad’ is ingericht met de nieuwste digitale snufjes en met een knipoog. Wandelroutes kies je door het oppakken van een wandelschoen, een zogenaamd ‘lift & learn’ scherm. Kunst trek je uit een snackmuur én het nieuwste informatiepunt van Nederland heeft het kleinste theater van Tilburg. Meeuwis: "We vonden het belangrijk met lokale partijen te werken, we verbinden van nature met anderen, dat zit in ons Tilburgse DNA. Door samen te werken, zijn we daadkrachtig en maken we kleine dingen groot.” Naast de fysieke plek, is er sinds 15 juni ook een online plek met praktische informatie over een bezoek aan Tilburg: infointilburg.com.

Strategie: digitaal je weg vinden

Marc: "Het mooiste vind ik dat de aanloop naar deze fysieke plek heel lang heeft geduurd maar dat we in drie en een halve week tijd deze shop hebben gerealiseerd. Dat toont de daadkracht en wil van alle lokale partijen die hieraan hebben meegewerkt en met wie we blijven werken.” Marc refereert aan de makers, wiens producten het informatiepunt sieren, en de samenwerkingspartijen die het fysieke punt hebben gebouwd zoals architect Nicole van Beers en First Impression, verantwoordelijk voor de digitale schermen. "Ik hoop dat inwoners en bezoekers massaal hun weg naar deze plek weten te vinden. Het is echt de mooiste city brandstore van Nederland”, verklaart hij trots. Met de winkel wil Marketing Tilburg vernieuwend zijn, anders dan alle andere infopunten in het land. De bezoekers moeten verder zoveel mogelijk hun weg in de stad digitaal gaan vinden. Met interactieve schermen swipen bezoekers door verschillende opties aan bijvoorbeeld routes, restaurants en evenementen en vinden zo hun plek, in Tilburg.

Conversie

Een vast gegeven worden in Tilburg, dat is de wens van Marc. "Zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor onze stad. En conversie maken voor de partijen in de stad waarmee we samenwerken.” Maarten van Asten, wethouder Citymarketing, vult aan: "De shop is echt Tilburgs. Creatief, experimenteel. Het past. Een vernieuwend concept, niet traditioneel VVV.” En dat is precies wat hij wilde. Na een traject van jaren, met diverse plekken in de stad en diverse vernieuwingsslagen, is het nu ‘in handen’ van Marketing Tilburg en zit het centraal gevestigd op het station. "Een logische plek om je toeristische informatie op te halen en het is ook nog een mooie samenwerking met NS om hier reisinformatie te kunnen verstrekken want dat punt was weg. Dat brengen we nu een stukje terug en als je binnenkomt weet je: je bent in Tilburg en dit kan ik er allemaal doen.”

Veel kunst is te bewonderen in de winkel.

Veel kunst is te bewonderen in de winkel.

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/10/24
Strategische agenda stedelijk toerisme
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren.
22/10/24
Amsterdam Made haakt in op 750 jaar Amsterdam
Amsterdam bestaat 750 jaar en dat viert de stad vanaf 27 oktober groots en feestelijk, een jaar lang...
17/10/24
Exclusief voor leden
Hoe genereer je meer boekingen?
Airbnb lanceert maar liefst 50 nieuwe functionaliteiten op haar platform. Wat kunnen we van deze reisreus leren voor onze eigen boekingswebsite?
17/10/24
Eindelijk inrichting recreatiegebied Uitwaayer
Dit jaar zijn twee grote bosuitbreidingsprojecten op de Zuid-Hollandse eilanden gesubsidieerd door de provincie. De Uitwaayer krijgt paden voor wandelaars, fietsers en ruiters.
16/10/24
Exclusief voor leden
Organisatie anders inrichten voor oplossen personeelstekort
De inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, kunstmatige intelligentie (AI), robotisering en digitalisering kunnen een uitweg bieden. Volgens het HR-Trendonderzoek van adviesbureau Berenschot worden deze mogelijkheden onvoldoende benut.
15/10/24
Exclusief voor leden
Forse verbeterslag fietsnetwerk in Utrecht
De provincie Utrecht vernieuwt in samenwerking met het Routebureau Utrecht komende maanden het fietsknooppuntennetwerk. Het nieuwe fietsroutenetwerk bestaat straks uit ruim 1.850 km bewegwijzerde fietsroutes, 350 km langer dan het huidige netwerk.
14/10/24
Exclusief voor leden
Doe expo voor kinderen over toekomst van de zee
Een nieuwe en fascinerende onderwaterwereld voor kinderen opent 26 oktober haar deuren in het Maritiem Museum Rotterdam. De kinder-doe-expo ‘Plons! De toekomst van de zee’ is de langverwachte opvolger van 'Professor Plons'.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.

||| Agenda |||

12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...