Geplaatst op: 25-07-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Meer mensen verdrinken

Meer mensen verdrinken
Foto: 123RF

In 2023 verdronken 98 Nederlanders, een stijging van 25 ten opzichte van het voorgaande jaar en iets boven het tienjarig gemiddelde. Dat blijkt uit gegevens van het CBS. Sinds 2022 voeren verschillende organisaties een campagne om het aantal verdrinkingsgevallen te verminderen.

Driekwart van de 877 verdrinkingen in de afgelopen tien jaar vond plaats in open water; een sloot, rivier, kanaal, gracht, recreatieplas, meer, vijver of in de zee. Slechts 18% gebeurde 18% in of nabij het huis.

Veel ouderen verdrinken

Het aantal verdrinkingen was het hoogst onder 60-plussers, met gemiddeld 0,9 per honderdduizend inwoners. Onder kinderen jonger dan 10 jaar was dit 0,4 per honderdduizend. In de periode 2014-2023 verdronken 64 kinderen jonger dan 10 jaar en 50 tussen de 10 en 20 jaar. De helft hiervan had een niet-Nederlandse herkomst. Onder kinderen tot 10 jaar die buiten Europa zijn geboren, was de sterfte door verdrinking 9 keer hoger dan onder kinderen met een Nederlandse herkomst. Onder 10- tot 20-jarigen was dit 14 keer zo hoog.

De meeste verdrinkingen vonden plaats in de veiligheidsregio’s Amsterdam-Amstelland en Rotterdam Rijnmond. Van de verdrinkingen van mensen die niet in Nederland wonen, gebeurde 20% in Amsterdam. Ook in Friesland en West- en Midden-Brabant vinden relatief veel verdrinkingen plaats.

Campagne ‘Veilig in en uit het water’

Vanuit de campagne ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ werken verschillende organisaties samen om het aantal verdrinkingen in Nederland te verminderen. De campagne is opgezet door een aantal samenwerkende organisaties, waaronder de Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ), Reddingsbrigade Nederland, de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), de gemeente Den Haag, Rijkswaterstaat, Leisurelands en het Nederlands Instituut Veiligheid Zwemlocaties (NIVZ). Samen vragen zij aandacht voor de risico's van zwemmen in open water. ‘

De campagne werd gelanceerd tijdens de zomer van 2022 en wordt sindsdien gedurende het open water zwemseizoen op diverse locaties in het land uitgevoerd, zoals in recreatiegebieden, in vakantieparken en op stranden. De betrokken partijen zijn overtuigd van het belang van deze campagne en hopen dat meer organisaties en overheden zich aansluiten. ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ moet de komende jaren een begrip worden en een herinnering vormen voor bezoekers van de kust en binnenwateren.

Link: https://veiliginenuithetwater.nl
Trefwoorden: dagrecreatie, zwemmen, veiligheid, zwemveiligheid, verdrinkingen

CELTH





||| Nieuws |||

03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
03/03/25
Exclusief voor leden
GoVolta's budgettrein strandt door financieringsproblemen
Een ontluisterend interview in de Volkskrant met de initiatiefnemers van GoVolta, het bedrijf van Maarten Bastian en Hessel Winkelman. Ze hadden grootse plannen om in 2025 budgettreinen door Europa te laten rijden.
03/03/25
Wandelnetwerk Ieperboog Oost in de prijzen
Het wandelnetwerk Ieperboog Oost van Westtoer is op de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent bekroond tot Wandelroute van het Jaar 2025. Deze prestigieuze prijs wordt jaarlijks toegekend aan nieuwe of recent gewijzigde wandelroutes in de Benelux.
03/03/25
Het effect van ‘Wie is de Mol’ op bestemmingen
Na elk seizoen van "Wie is de Mol?" stijgt het aantal Nederlandse vakantieboekingen naar de landen waar het populaire tv-programma is opgenomen. Autoverhuurbedrijf Sunny Cars meldt een opvallende toename in de verhuur van auto’s in de landen waar de opnames waren.
03/03/25
Exclusief voor leden
Low Carbon Travels en Nature Travel Lab bundelen krachten
Nature Travel Lab en Low Carbon Travels hebben de handen ineengeslagen om duurzame en natuurgerichte reizen te stimuleren.
03/03/25
Exclusief voor leden
Museum Batavialand krijgt nationale allure
Museum Batavialand wordt de komende jaren ingrijpend vernieuwd. Provinciale Staten van Flevoland hebben ingestemd met de plannen om het museumcomplex en de presentaties voor 25 miljoen euro te moderniseren. Zowel de provincie Flevoland, gemeente Lelystad als fondsen en sponsoren dragen daaraan bij.
03/03/25
Exclusief voor leden
NAVO-top: Varend Corso gaat niet door
Het bestuur van Varend Corso Westland heeft het weloverwogen en moeilijke besluit moeten nemen dat het evenement dit jaar niet door kan gaan. De NAVO-top zit dit typische Hollandse evenement dwars.
03/03/25
Exclusief voor leden
Merlin Entertainments opent derde Peppa Pig themapark
De attractie in Dallas-Fort Worth is het derde Peppa Pig-themapark van Merlin dat wereldwijd wordt geopend en het tweede in de VS. De investering bedraagt meer dan $ 40 miljoen.

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...