Geplaatst op: 25-07-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Meer mensen verdrinken

Meer mensen verdrinken
Foto: 123RF

In 2023 verdronken 98 Nederlanders, een stijging van 25 ten opzichte van het voorgaande jaar en iets boven het tienjarig gemiddelde. Dat blijkt uit gegevens van het CBS. Sinds 2022 voeren verschillende organisaties een campagne om het aantal verdrinkingsgevallen te verminderen.

Driekwart van de 877 verdrinkingen in de afgelopen tien jaar vond plaats in open water; een sloot, rivier, kanaal, gracht, recreatieplas, meer, vijver of in de zee. Slechts 18% gebeurde 18% in of nabij het huis.

Veel ouderen verdrinken

Het aantal verdrinkingen was het hoogst onder 60-plussers, met gemiddeld 0,9 per honderdduizend inwoners. Onder kinderen jonger dan 10 jaar was dit 0,4 per honderdduizend. In de periode 2014-2023 verdronken 64 kinderen jonger dan 10 jaar en 50 tussen de 10 en 20 jaar. De helft hiervan had een niet-Nederlandse herkomst. Onder kinderen tot 10 jaar die buiten Europa zijn geboren, was de sterfte door verdrinking 9 keer hoger dan onder kinderen met een Nederlandse herkomst. Onder 10- tot 20-jarigen was dit 14 keer zo hoog.

De meeste verdrinkingen vonden plaats in de veiligheidsregio’s Amsterdam-Amstelland en Rotterdam Rijnmond. Van de verdrinkingen van mensen die niet in Nederland wonen, gebeurde 20% in Amsterdam. Ook in Friesland en West- en Midden-Brabant vinden relatief veel verdrinkingen plaats.

Campagne ‘Veilig in en uit het water’

Vanuit de campagne ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ werken verschillende organisaties samen om het aantal verdrinkingen in Nederland te verminderen. De campagne is opgezet door een aantal samenwerkende organisaties, waaronder de Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ), Reddingsbrigade Nederland, de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), de gemeente Den Haag, Rijkswaterstaat, Leisurelands en het Nederlands Instituut Veiligheid Zwemlocaties (NIVZ). Samen vragen zij aandacht voor de risico's van zwemmen in open water. ‘

De campagne werd gelanceerd tijdens de zomer van 2022 en wordt sindsdien gedurende het open water zwemseizoen op diverse locaties in het land uitgevoerd, zoals in recreatiegebieden, in vakantieparken en op stranden. De betrokken partijen zijn overtuigd van het belang van deze campagne en hopen dat meer organisaties en overheden zich aansluiten. ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ moet de komende jaren een begrip worden en een herinnering vormen voor bezoekers van de kust en binnenwateren.

Link: https://veiliginenuithetwater.nl
Trefwoorden: dagrecreatie, zwemmen, veiligheid, zwemveiligheid, verdrinkingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.