Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-08-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Venetië voert maximale groepsgrootte in

Venetië voert maximale groepsgrootte in
Foto: 123RF

Venetië heeft nieuwe regels ingevoerd om de overlast van toeristen te beperken. Vanaf nu zijn groepen van meer dan 25 toeristen niet toegestaan in de stad en op de eilanden Murano, Burano en Torcello.

Dit is een maatregel om de gevolgen van massatoerisme te verminderen en de leefbaarheid voor de inwoners te verbeteren. Gidsen mogen ook niet langer hun groep toespreken met een luidspreker en groepen groter dan 10 personen moeten verplicht werken met een auioguide. Boetes varieren van 25 tot 500 euro.

Eerder dit jaar voerde de stad al een dagticket van 5 euro in op drukke dagen. Het doel daarvan om de drukte te reguleren, langere bezoeken aan te moedigen en de levenskwaliteit van de inwoners van Venetië te verbeteren.

In totaal heeft het experiment de stad tot nu toe 2,2 miljoen euro opgeleverd dankzij zo'n 450.000 bezoekers. Het heeft evenwel de drukte niet beperkt aangezien op de eerste 11 proefdagen gemiddeld 75.000 bezoekers de stad hebben bezocht. Volgens experts ligt de maximale draagkracht van de stad op maximaal 50.000 bezoekers.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, overtoerisme, groepen, rondleidingen, Italië, Venetie

CELTH



||| Nieuws |||

18/04/25
Toerisme & Recreatie Utrechtse Heuvelrug en Vallei bloeit!
Tegelijkertijd met de opening van het toeristisch seizoen viert RBT Heuvelrug & Vallei zijn 10-jarig jubileum van samenwerking door de regoio en het netwerk van partners aan recreatie en toerisme.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
07/04/25
Lancering nieuwe fietsbeleving in Vlaanderen: de iCONS Challenge
Een nieuwe fietsbeleving die vakantiefietsers uitdaagt om de 56 iconen langs de icoonfietsroutes in Vlaanderen te ontdekken.
26/03/25
Drenthe herhaalt succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer'
Marketing Drenthe lanceert opnieuw de succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer', met dit jaar extra aandacht voor natuurinclusief gedrag. De campagne, die deze week van start gaat, heeft als doel het Drentse landschap te presenteren als een ideale ontsnappingsplek aan de dagelijkse drukte.
24/03/25
Nieuwe routes in webapp ExploreGouda.nl
VVV Gouda heeft nieuwe routes toegevoegd aan de webapp ExploreGouda.nl. Op de website staan twaalf verrassende themaroutes waarmee zowel bewoners als bezoekers de stad kunnen verkennen en nieuwe verhalen zich ontvouwen.
19/03/25
Leiden&Partners nieuwe leden Raad van Commissarissen
Désirée Battjes en Lodewijk Wisse zijn de nieuwe leden in de Raad van Commissarissen van dmo Leiden&Partners.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.