Geplaatst op: 09-08-2024
Auteur: Marc Gerlings

Hoge rekeningen auto opladen voor argeloze toeristen

Hoge rekeningen auto opladen voor argeloze toeristen
Opletten voor blokkeertarieven in Europa.
Laden is in populaire Europese vakantielanden gemiddeld duurder dan in Nederland. Maar de ANWB ziet deze zomer steeds vaker excessen. Laadpalen die een veelvoud van de lokaal gangbare tarieven vragen en vakantiegangers opschepen met onverwachts hoge rekeningen, soms tot wel 480 euro voor een laadsessie.

Uit cijfers van ANWB Laadpas komt naar voren dat de afgelopen maanden al tientallen klanten een rekening van 100 euro of meer voor een enkele laadsessie in het buitenland ontvingen. Zo kreeg een klant een rekening van 480 euro gepresenteerd voor iets meer dan een dag laden bij een Franse camping. Daarbij werd slechts voor ongeveer 100 kilometer aan stroom geladen. Het bleek dat op deze laadpaal bovenop de kWh prijs ook een tijdtarief werd gerekend van 0,30 euro voor elke minuut dat de auto aan de laadpaal stond. 

In de buurt van campings

Veel van de opvallend dure laadpalen staan in de buurt van campings en hotels en lijken dus vooral bedoeld om te verdienen aan onwetende toeristen. Ze staan met name in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk. In bijna alle gevallen is het tarief per kilowattuur niet uitzonderlijk, maar worden hoge tijdsgebonden tarieven gerekend. Een nacht je auto opladen bij het hotel kan zomaar duurder zijn dan de daadwerkelijke overnachting, concludeert ANWB. 

Controleer de tarieven voor je gaat laden

Zulke tijdsgebonden tarieven, ook wel blokkeertarieven genoemd, zijn in het buitenland gebruikelijker dan in Nederland. Daarom adviseert de ANWB altijd het tarief en de prijsopbouw van een laadpaal te controleren. Dit kan in bijna alle gevallen via de app van de laadpasaanbieder. Daarnaast is het in Europa inmiddels verplicht om op het laadpunt de prijs te vermelden. Mocht de prijs niet op laadpunt vermeld staan raadpleeg dan de website van de aanbieder. Zet de elektrische auto niet aan een laadpaal voordat duidelijk is wat de tarieven zijn. 

Trefwoorden: opladen, camping, Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
25/12/24
Apollo breidt aanbod op Gran Canaria en Fuerteventura uit
Deze winter is een delegatie van Apollo Reizen afgereisd naar Gran Canaria en Fuerteventura, waarbij een nieuw aanbod werd gelanceerd dat is afgestemd op de wensen en behoeften van de Nederlandse markt.
24/12/24
Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.