Geplaatst op: 14-08-2024
Auteur: Marc Gerlings

Meer voorlichting bij Utrechtse evenementen over alcohol

Meer voorlichting bij Utrechtse evenementen over alcohol
Jongerenvoorlichters gaan in opdracht van provincie Utrecht op pad om voorlichting te geven tijdens alcoholcontroles van de politie. Deze BOB-teams van Responsible Young Drivers zijn ook te vinden bij festivals en evenementen, waar ze met de bezoekers in gesprek gaan over de gevaren van rijden onder invloed.

De teams nodigen bezoekers uit om deel te nemen aan een quiz en een blaastest die hen de BOB-sleutelhanger op kan leveren. Speciale aandacht is er voor de jongeren. Tijdens de interactieve BOB-up stand acties wordt er een stand geplaatst op een centrale locatie waar veel jongeren komen. Bijvoorbeeld tijdens festivals, evenementen of bij scholen. Deze interactieve stand is erop gericht om jongeren meer informatie te geven over de gevaren van alcohol in het verkeer. In deze interactieve stand staat onder andere de 3D-Tripping Car simulator. Deelnemers dragen een 3D-bril en komen in een virtuele wereld terecht waarin zij zelf ervaren wat de gevolgen van rijden onder invloed kunnen zijn. 

71%

Het zomerseizoen is in volle gang. Voor veel mensen betekent dat ook een bezoek aan een festival, tuinfeestje of terras. Niet zelden hoort daar ook een drankje bij. Provincie Utrecht vindt het belangrijk dat iedereen veilig thuiskomt en ondersteunt daarom graag de landelijke BOB-campagne. Alcohol en verkeer gaan immers niet samen. Uit onderzoek van VeiligheidNL blijkt dat het totaal aantal verkeersslachtoffers met ernstig letsel dat reed onder invloed in tien jaar tijd met maar liefst 71 procent is gestegen. 

Het BOB-team is dit seizoen onder andere nog te vinden op het Summerlake Festival in Woerden, de Gildefeesten in Soest, het Foutezomerfeest in IJsselstein en het Smeerboel Festival in Utrecht. Provincie Utrecht ondersteunt de landelijke BOB campagne verder door promotiematerialen beschikbaar te stellen aan de gemeenten en promotie in onder andere de bioscopen.
Trefwoorden: festival, evenement, BOB, beleid

CELTH





||| Nieuws |||

11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.
10/03/25
Exclusief voor leden
Waterschap werkt samen met Wandelnet netwerkoptimalisatie
Het Brabantse waterschap Aa en Maas gaat samen met Wandelnet kansrijke routeverbeteringen in kaart brengen. Daarmee moet het regionale wandelnetwerk completer worden en recreatiedruk worden verminderd.
07/03/25
KWbN en VVV Texel verlengen samenwerking: wandelen als duurzame investering in natuur en beleving
Sinds 2022 werken KWbN en VVV Texel samen om wandelen op het eiland te stimuleren. In drie jaar tijd is het aantal wandelaars op Texel toegenomen en zijn er nieuwe routes en initiatieven ontwikkeld.
07/03/25
Minder nieuwe fietsen verkocht
?In 2024 werden in Nederland 858.126 nieuwe fietsen verkocht, 7% minder dan een jaar eerder. De verkopen van nieuwe fietsen hebben een sterk decennium achter de rug maar na een piek tijdens de pandemie, met 1,1 miljoen verkochte fietsen, neemt de verkoop gestaag af.
06/03/25
Exclusief voor leden
Prestaties en ambities van NS en KLM
Twee Nederlandse mobiliteitsiconen kwamen deze week met jaarcijfers over 2024. Die vielen niet mee. NS maakt nog steeds verlies en de KLM rapporteert tegenvallende resultaten. Toch zijn de ambities groot.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...