Geplaatst op: 14-08-2024
Auteur: Marc Gerlings

40 miljoen euro naar Marinemuseum Den Helder

Budget van Ministerie van Defensie

40 miljoen euro naar Marinemuseum Den Helder
Het huidige Marinemuseum.Foto: Stichting Defensie Musea.
Het Ministerie van Defensie stelt 40 miljoen euro beschikbaar om het Marinemuseum in Den Helder grootscheeps te verbouwen. In 2026 start de bouw van een nieuw en modern Marinemuseum.

Het doel is een toekomstbestendig gebouw, maar vooral ook een plek waar de verhalen van de Koninklijke Marine worden verteld.

Het Marinemuseum bevindt zich op de voormalige marinewerf Willemsoord in Den Helder, naast de Marinehaven van Nederland. Het museum trekt jaarlijks ongeveer 100.000 bezoekers. Het museum toont de verhalen van de Koninklijke Marine, van toen en van nu. Al meer dan 60 jaar vertelt het Marinemuseum hoe de Marine zich sinds lange tijd heeft ingezet voor veiligheid op en vanuit zee. De bestaande gebouwen en faciliteiten voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd aan een goed en duurzaam museum. Om ook in de toekomst op een aansprekende en impactvolle manier bezoekers te bereiken en te raken is een eigentijds museum nodig dat daar voldoende ruimte aan geeft. De bestaande gebouwen blijven de basis voor de vernieuwing. Hiermee blijft het historisch karakter van het terrein behouden. De voorbereidende plannen voor de verbouwing starten in het najaar van 2024.

In 2012 en 2013 werd het museum door ANWB-leden verkozen tot leukste uitje van Noord-Holland. De bouw van het huidige entreegebouw vond plaats in de jaren negentig.

Het Marinemuseum is een van de drie Koninklijke Defensiemusea die gezamenlijk zorg dragen voor het behoud en beheer van de nationale collectie militair erfgoed.
Trefwoorden: marine, museum, Den Helder, beleving

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...
25/10/24
Strategische agenda stedelijk toerisme
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.