Geplaatst op: 16-08-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Weinig draagvlak voor btw-verhoging betaalde sport

Weinig draagvlak voor btw-verhoging betaalde sport
Afbeelding van Andrzej Rembowski via Pixabay

Onder Nederlanders is weinig draagvlak voor de verhoging van de btw op sport. Een deel gaat minder sporten of stopt met betaalde sport. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS).

Tegenstrijdig beleid

De sportaanbieders zien een tegenstrijdige visie van het kabinet op gezondheid. Waar het kabinet stelt dat preventie in de gezondheidszorg meer centraal moet staan inclusief sport en bewegen, verhogen ze tegelijkertijd de btw op betaalde sport. Actie en stimulerende maatregelen zijn juist nodig aangezien momenteel slechts 45% van de Nederlanders voldoet aan de beweegrichtlijn. Dat moet in 2040 op 75% liggen. Zeker voor een gezondere generatie maar ook om de kosten voor de gezondheidszorg in toom te houden. Nu al liggen de totale maatschappelijke kosten van overgewicht en obesitas op 79 miljard euro per jaar. De btw-verhoging levert slechts 198 miljoen euro op.

Groot risico op sportuitval

Maar liefst zeven miljoen Nederlanders beoefenen een met btw-belaste sport. Van alle Nederlanders vindt 40% de daarmee verbonden kosten nu al bezwaarlijk. Naar verwachting gaan 500.000 tot 840.000 Nederlanders hun sportabonnement opzeggen bij een prijsverhoging.

Weinig draagvlak voor maatregelen

Drie op de vier Nederlanders vindt het geen goed idee om de btw op betaalde sportbeoefening te verhogen en eenzelfde aandeel vindt dat dit een negatieve invloed heeft op de volksgezondheid. Zelfs onder de Nederlanders die op de coalitiepartijen hebben gestemd is er een breed gedragen gevoel dat de overheid moet investeren in het betaalbaar houden van sportbeoefening. Uit het onderzoek blijkt dat 1,8 miljoen Nederlanders door de btw-verhoging minder gaan sporten, 7% stopt zelfs helemaal met betaalde sport.

Topics:Beleid, Sport
Trefwoorden: beleid, sport, belastingen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...