Geplaatst op: 16-08-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Weinig draagvlak voor btw-verhoging betaalde sport

Weinig draagvlak voor btw-verhoging betaalde sport
Afbeelding van Andrzej Rembowski via Pixabay

Onder Nederlanders is weinig draagvlak voor de verhoging van de btw op sport. Een deel gaat minder sporten of stopt met betaalde sport. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS).

Tegenstrijdig beleid

De sportaanbieders zien een tegenstrijdige visie van het kabinet op gezondheid. Waar het kabinet stelt dat preventie in de gezondheidszorg meer centraal moet staan inclusief sport en bewegen, verhogen ze tegelijkertijd de btw op betaalde sport. Actie en stimulerende maatregelen zijn juist nodig aangezien momenteel slechts 45% van de Nederlanders voldoet aan de beweegrichtlijn. Dat moet in 2040 op 75% liggen. Zeker voor een gezondere generatie maar ook om de kosten voor de gezondheidszorg in toom te houden. Nu al liggen de totale maatschappelijke kosten van overgewicht en obesitas op 79 miljard euro per jaar. De btw-verhoging levert slechts 198 miljoen euro op.

Groot risico op sportuitval

Maar liefst zeven miljoen Nederlanders beoefenen een met btw-belaste sport. Van alle Nederlanders vindt 40% de daarmee verbonden kosten nu al bezwaarlijk. Naar verwachting gaan 500.000 tot 840.000 Nederlanders hun sportabonnement opzeggen bij een prijsverhoging.

Weinig draagvlak voor maatregelen

Drie op de vier Nederlanders vindt het geen goed idee om de btw op betaalde sportbeoefening te verhogen en eenzelfde aandeel vindt dat dit een negatieve invloed heeft op de volksgezondheid. Zelfs onder de Nederlanders die op de coalitiepartijen hebben gestemd is er een breed gedragen gevoel dat de overheid moet investeren in het betaalbaar houden van sportbeoefening. Uit het onderzoek blijkt dat 1,8 miljoen Nederlanders door de btw-verhoging minder gaan sporten, 7% stopt zelfs helemaal met betaalde sport.

Topics:Beleid, Sport
Trefwoorden: beleid, sport, belastingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...
25/10/24
Strategische agenda stedelijk toerisme
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.