Geplaatst op: 23-08-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Van denken naar doen in Friesland

Van denken naar doen in Friesland

Hoe kom je van duurzaam beleid naar echte actie? Die vraag stelden ze zich in de provincie Fryslân. Op de Beleidsmakersdag 2024 deelden Monique Pruyt en Els Zijlstra van de provincie hun ervaringen om de Friese gastvrijheidssector meer circulariteit te krijgen.

Friesland was al in 2014 actief met duurzaam toerisme in Wereld Erfgoed Waddenzee maar het project kreeg pas echt tractie met het provinciaal bestuursakkoord, 2019-2023 waar ‘Geluk op 1’ kwam. Dat gaf  veel ontwikkelruimte voor het beleid Gastvrij Fryslan 2028.

Aan de slag met slimme groei

Het idee was direct om aan de slag te gaan met zogenaamde slimme groei. "Maar wat is slimme groei eigenlijk”, vroegen ze zich in het provinciehuis af. "Want iedereen vindt zijn idee slimme groei. Het was voor ons duidelijk dat we niet in omvang wilden groeien maar wel over de seizoenen heen en in de hele provincie”, stelden Pruyt en Zijlstra.  

"Samen met deskundigen is toen een pamflet gemaakt waar het Donutmodel als uitgangspunt is gebruikt.” Het doel van het internationaal erkende Donutmodel is om een economie te creëren die  welvaart creërt zonder de planeet te schaden. In dat model staan welzijn, economie en ecologie centraal met steeds een ondergrens en een bovengrens. Bij elk project moet je jezelf als beleidsmaker afvragen:

  1. Wat en wie wordt er beter of slechter van?
  2. Wat wordt er mooier van?
  3. Wat vindt de grutto ervan?
  4. Past het bij Fryslân, nu en in de toekomst?

En dat alles met als doel dat recreatie en toerisme bijdragen aan de lokale gemeenschap en het de leefbaarheid stimuleert. Daarnaast moet recreatie en toerisme de lokale economie versterken met goed opgeleid personeel uit de regio. Tot slot stimuleren recreatie en toerisme de beleving en het draagvlak voor de rijke Friese natuur en dragen bij aan onderhoud en herstel.

Samen in actie

Ook is een actieplan circulaire gastvrijheidssector gemaakt en uitgevoerd. Een slagvaardige en vrolijke samenwerking met de provincie Fryslân, Vereniging Circulair Friesland, de Toeristische Alliantie Friesland, Yn business en Merk Fryslân. Vanuit een stevige ambitie aan de hand van hele concrete acties en projecten werden bezoekers, bedrijven en de bestemming geïnspireerd en gestimuleerd om te verduurzamen. De provincie stelde middelen beschikbaar om ondernemersactiviteiten te organiseren. En dat werden er een hoop. Een paar resultaten: 40 ondernemers gestimuleerd om een Green Key certificaat te behalen. Ook zijn er veel workshops voor ondernemers georganiseerd, bijvoorbeeld rond energie, biobased materialen, food waste en grondstoffenstromen. Ook zijn zogenaamde Koploperprojecten, Circo-tracks en -tafels georganiseerd. Dit heeft ertoe geleid dat ondernemers circulaire investeringen hebben gedaan waardoor ze klaar zijn voor de toekomst. "Het is de kracht geweest dat we het met elkaar hebben gedaan en in netwerken kennis en ervaring hebben uitgewisseld zodat ondernemers in beweging komen.”

Ondernemers gaan ‘aan’ staan

Wat ze zagen in Friesland is dat ondernemers op dit thema ‘aan’ gaan staan. "We zien dat ondernemers elkaar inspireren. Wel is het zo dat voorlopers enthousiaster en gemotiveerder zijn. Het is nu de uitdaging de middenmoot te enthousiasmeren. Andere grote vraag is hoe je dit ecosysteem in stand houdt nu het project is afgelopen. Want een aanjager/regisseur is noodzakelijk.” Gelukkig is er, nu het Europees Interegproject 3ST (waar ook Zeeland aan mee doet). Het 3ST-project brengt zeven landen van de Noordzeeregio samen om de uitdagingen rondom duurzaam toerisme inzichtelijk te maken en concreet aan de slag te gaan met de uitdagingen die er zijn op het gebied van afval, water en energie. Veel tools en instrumenten zijn blijvend te gebruiken en beschikbaar via www.circulairgastvrij.frl

SlimmeGroei

Trefwoorden: beleid, toerisme, recreatie, plannen, ondernemers, Friesland

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

16/09/24
Bieb motor voor veel kleine evenementen en activiteiten
De bieb blijkt een motor in kleine evenementen in de buurt. Daarmee is het goed voor veel recreatieve activiteiten. In 2023 organiseerden de openbare bibliotheken 32 procent meer activiteiten dan een jaar eerder.
16/09/24
Exclusief voor leden
Kossmanndejong levert immersieve tentoonstelling op Boerenoorlog
In het Engelse Cornwall heeft Amsterdams ontwerpbureau Kossmanndejong een immersieve, multimediale tentoonstelling gemaakt over de weerstand en strijd van een unieke historische gebeurtenis. Het vertelt het verhaal van de Tweede Anglo-Boerenoorlog (1899-1902) in Zuid-Afrika en de Britse concentratiekampen, waarbij het activisme van Emily Hobhouse centraal staat.
16/09/24
Exclusief voor leden
VakantieVeilingen van Talpa naar House of Tickets
Megaster Robbie Williams wordt Feel-Good-Ambassadeur van het nieuwe cruiseschip Mein Schiff Relax. TUI Cruises gaat een meerjarig partnerschap aan met de bekende artiest voor Mein Schiff.
16/09/24
Exclusief voor leden
Robbie Williams wordt ambassadeur bij TUI Mein Schiff Relax
Megaster Robbie Williams wordt Feel-Good-Ambassadeur van het nieuwe cruiseschip Mein Schiff Relax. TUI Cruises gaat een meerjarig partnerschap aan met de bekende artiest voor Mein Schiff.
13/09/24
Nooit eerder zo snel vloer Recreatie Vakbeurs volgeboekt
Over twee maanden vindt de 22e editie van Recreatie Vakbeurs plaats op 12, 13 en 14 november 2024. De beursorganisatie is trots op een nieuw record, de beursvloer is volledig volgeboekt. Nooit eerder is dit vakevenement zo snel volgeboekt geweest.
13/09/24
Center Parcs kiest voor bureau VML
Na een pitchronde tussen drie kanshebbers kwam communicatiebureau VML als winnaar uit de bus voor Center Parcs. Dit wereldwijd opererende creatieve bedrijf is sinds september 2024 verantwoordelijk voor alle Center Parcs-campagnes.
11/09/24
Hoger beroep over mountainbikeroute Sallandse Heuvelrug
Routenetwerken Twente is het niet eens met de gerechtelijke uitspraak over de langere sluiting van de mountainbikeroute op de Sallandse Heuvelrug en gaat in hoger beroep. De beheerorganisatie zet nu ook eigen onderzoek naar flora en fauna in.
11/09/24
Pier Scheveningen krijgt hotel, wellness en congrescentrum
Het reuzenrad blijft het icoon na de uitvoering van de nieuwe plannen voor de kenmerkende Pier van Scheveningen. De eigenaren willen meer leisurefuncties toevoegen aan de constructie die dringend aan renovatie toe is.

||| Agenda |||

23/09/24
23/09/24 t/m 23-09-24: Toerisme Top 2024
De zevende editie van de Toerisme Top wordt op maandag 23 september 2024 in Venlo georganiseerd. Het...
24/09/24 t/m 26-09-24
24/09/24 t/m 26-09-24: IAAPA EXPO EUROPE 2024
The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the Netherlands in 2024. Get...
27/09/24
27/09/24 t/m 27-09-24: Masterclass voor Startende Reisorganisaties
De VvKR organiseert op vrijdag 27 september in Nieuwegein de zesde Masterclass voor Startende Reisor...
01/10/24
01/10/24 t/m 01-10-24: De Legacy van Themajaren
Op dinsdag 1 oktober organiseert Netwerk Citymarketing Nederland de bijeenkomst ‘Legacy van themaj...
02/10/24
02/10/24 t/m 02-10-24: Duurzaamheidscongres Kampeerbranche
ANWB, BOVAG, HISWA-RECRON, Kampeer & Caravan Industrie (KCI), Kampeer & Caravan Jaarbeurs (K...