Geplaatst op: 23-08-2024
Auteur: Marc Gerlings

Zuid-Limburg in Europees project duurzaam toerisme meetbaar maken

Project tot juni 2028 - Video uitleg Tourism4SDG

Zuid-Limburg in Europees project duurzaam toerisme meetbaar maken
SDG\'s. Illustratie: Europese Commissie.
De Europese samenwerking Tourism4SDG, waar Zuid-Limburg bij betrokken is, doet onderzoek om duurzaam toerisme meetbaar te maken. Met betere meetmethoden en data hoopt het initiatief duurzaam toerisme te ontwikkelen. 

Tien regio’s zijn aangesloten bij Tourism4SDG, waaronder Zuid-Limburg.

Toerisme stimuleert de economische groei in Europa, maar draagt ook bij aan de uitstoot van broeikasgassen. Al langere tijd bestaan er initiatieven om duurzaam toerisme te stimuleren. Vaak is het moeilijk om precies te bepalen hoe groot het effect van duurzame initiatieven is. Daardoor is het is lastig om te meten hoeveel deze initiatieven nu echt bijdragen aan duurzaamheid. Ook zijn de initiatieven niet afgestemd op de Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties (VN). Dit zijn doelen die de VN specifiek opgesteld heeft om de wereld duurzamer en eerlijker te maken.

Meetbaar maken

Tourism4SDG wil hier verandering in brengen door duurzaam toerisme goed meetbaar te maken aan de hand van de SDG’s. De vraag is dus niet langer hoe we toerisme duurzamer kunnen maken, maar aan de hand van data meten: in hoeverre wordt toerisme eigenlijk duurzamer? De regio's kunnen zo beter beleid voeren voor duurzaam toerisme en ook meten of dit effect heeft. Dat gaat onder meer in de regio Zuid-Limburg gebeuren, met Visit Zuid-Limburg en Stadsregio Parkstad als partners.

Naast Zuid-Limburg zijn regio’s uit negen andere Europese landen bij het project betrokken. Tourism4SDG loopt tot juni 2028 en krijgt financiering vanuit de Europese subsidieregeling Interreg Europe.

Trefwoorden: toerisme, SDG, duurzaam

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.