Geplaatst op: 29-08-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Pannenkoekenrestaurant, succesnummer van de horeca

Pannenkoekenrestaurant, succesnummer van de horeca
Foto: 123RF

Pannenkoekenrestaurants lijken oubollig maar zijn het succesnummer van de Nederlandse horeca. Ze trekken een breed publiek, liggen vaak op aantrekkelijke locaties, kennen een hoge omloopsnelheid en een efficiente bedrijfsvoering. Personeelstekorten zijn geen issue, en met de vergrijzing zal de klandizie alleen maar groeien.Dat schrijft ABN AMRO in de nieuwste Stand van de Leisure.

Terwijl andere horecagelegenheden worstelen, blijven pannenkoekenrestaurants populair. Het aantal pannenkoekenrestaurants steeg tussen 2010 en 2024 met 11,9 procent naar 339, terwijl klassieke restaurants een daling van 1,0 procent zagen. Uit gegevens blijkt dat de pannenkoekenbranche de afgelopen acht jaar slechts vijf faillissementen heeft gekend, wat het een van de meest stabiele segmenten binnen de Nederlandse horeca maakt.

Groeiende Seniorenmarkt

De vergrijzing zal het aantal trouwe gasten, namelijk senioren, doen toenemen. Volgens het CBS zal het percentage 65-plussers stijgen van 20,5 procent in 2024 naar 24,9 procent in 2040. Senioren en gezinnen zorgen voor circa driekwart van de omzet in het pannenkoekensegment. Janneke van der Ham van de Vereniging van Erkende Pannenkoekenrestaurants ziet de vergrijzing als een kans: "Meer opa’s en oma’s met hun kleinkinderen vinden de weg naar pannenkoekenrestaurants.”

Winstgevende factoren

De hoge omloopsnelheid en korte bereidingstijd van pannenkoeken maken de restaurants winstgevend. De lage inkoopprijzen en hoge marges zorgen voor competitieve prijzen. Pannenkoekenrestaurants spreken een breed publiek aan, van gezinnen en toeristen tot studenten en senioren.

Strategische locaties

Pannenkoekenrestaurants zijn vaak strategisch gelegen nabij natuurgebieden en recreatieve routes, wat ze ideaal maakt voor gezinnen, fietsers en wandelaars. Locaties zoals Lage Vuursche en Noordwijk aan Zee trekken veel bezoekers.

Personeelsbehoud

Pannenkoekenrestaurants blinken uit in het vasthouden van personeel. Hein Verhoeven van Pannekoekenrestaurant Belveren in Haaren benadrukt de goede werksfeer en doorgroeimogelijkheden. Simon Spanjer van De Kraai in Zaandam gebruikt creatieve oplossingen om personeel te behouden.

Rooskleurige toekomst

De vooruitzichten voor pannenkoekenrestaurants zijn veelbelovend. De vergrijzing en strategische locaties blijven bijdragen aan hun populariteit en winstgevendheid. De betaalbaarheid en beleving maken pannenkoekenhuizen toegankelijk voor een breed publiek.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/stand-van-sectoren/leisure/index.html
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, restaurants

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

30/12/24
Tunnel Jonkheerpad officieel geopend
ProRail heeft samen met Brabants Landschap en de gemeente Oisterwijk de onderdoorgang bij het Jonkheerpad in natuurgebied Landgoed Nemerlaer begin december officieel geopend.
27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.