Geplaatst op: 29-08-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Pannenkoekenrestaurant, succesnummer van de horeca

Pannenkoekenrestaurant, succesnummer van de horeca
Foto: 123RF

Pannenkoekenrestaurants lijken oubollig maar zijn het succesnummer van de Nederlandse horeca. Ze trekken een breed publiek, liggen vaak op aantrekkelijke locaties, kennen een hoge omloopsnelheid en een efficiente bedrijfsvoering. Personeelstekorten zijn geen issue, en met de vergrijzing zal de klandizie alleen maar groeien.Dat schrijft ABN AMRO in de nieuwste Stand van de Leisure.

Terwijl andere horecagelegenheden worstelen, blijven pannenkoekenrestaurants populair. Het aantal pannenkoekenrestaurants steeg tussen 2010 en 2024 met 11,9 procent naar 339, terwijl klassieke restaurants een daling van 1,0 procent zagen. Uit gegevens blijkt dat de pannenkoekenbranche de afgelopen acht jaar slechts vijf faillissementen heeft gekend, wat het een van de meest stabiele segmenten binnen de Nederlandse horeca maakt.

Groeiende Seniorenmarkt

De vergrijzing zal het aantal trouwe gasten, namelijk senioren, doen toenemen. Volgens het CBS zal het percentage 65-plussers stijgen van 20,5 procent in 2024 naar 24,9 procent in 2040. Senioren en gezinnen zorgen voor circa driekwart van de omzet in het pannenkoekensegment. Janneke van der Ham van de Vereniging van Erkende Pannenkoekenrestaurants ziet de vergrijzing als een kans: "Meer opa’s en oma’s met hun kleinkinderen vinden de weg naar pannenkoekenrestaurants.”

Winstgevende factoren

De hoge omloopsnelheid en korte bereidingstijd van pannenkoeken maken de restaurants winstgevend. De lage inkoopprijzen en hoge marges zorgen voor competitieve prijzen. Pannenkoekenrestaurants spreken een breed publiek aan, van gezinnen en toeristen tot studenten en senioren.

Strategische locaties

Pannenkoekenrestaurants zijn vaak strategisch gelegen nabij natuurgebieden en recreatieve routes, wat ze ideaal maakt voor gezinnen, fietsers en wandelaars. Locaties zoals Lage Vuursche en Noordwijk aan Zee trekken veel bezoekers.

Personeelsbehoud

Pannenkoekenrestaurants blinken uit in het vasthouden van personeel. Hein Verhoeven van Pannekoekenrestaurant Belveren in Haaren benadrukt de goede werksfeer en doorgroeimogelijkheden. Simon Spanjer van De Kraai in Zaandam gebruikt creatieve oplossingen om personeel te behouden.

Rooskleurige toekomst

De vooruitzichten voor pannenkoekenrestaurants zijn veelbelovend. De vergrijzing en strategische locaties blijven bijdragen aan hun populariteit en winstgevendheid. De betaalbaarheid en beleving maken pannenkoekenhuizen toegankelijk voor een breed publiek.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/stand-van-sectoren/leisure/index.html
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, restaurants

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.