Geplaatst op: 30-08-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Sterk toeristisch halfjaar voor Tsjechië

Sterk toeristisch halfjaar voor Tsjechië
Foto: 123RF

Het toerisme in Tsjechië blijft in 2024 sterk groeien, volgens recente cijfers van het Czech Statistical Office. In de eerste helft van 2024 bezochten 4,7 miljoen buitenlandse toeristen het land, een stijging van 12,8% ten opzichte van vorig jaar. Ongeveer de helft van deze toeristen, 2,8 miljoen, bezocht Praag.

Duitsland blijft het belangrijkste herkomstland met 1,1 miljoen bezoekers. Slowakije en Polen volgen op de tweede en derde plaats. Opvallend is de sterke toename van toeristen uit Azië.

Toeristen uit de Benelux

Het aantal Nederlandse toeristen groeide met 2.037 wat meer bescheiden naar 95.763. Hun favoriete bestemmingen waren Praag, Zuid-Bohemen en Karlovy Vary. Ook het aantal toeristen uit België, Nederland en Luxemburg nam toe. België zag een stijging van 5,8% met 41.690 toeristen. Luxemburg kende hetzelfde stijgingspercentage met 3.203 toeristen. Belgen bezochten vooral Praag, Zuid-Moravië, Karlovy Vary en Zuid-Bohemen. Luxemburgers verbleven voornamelijk in Praag en Centraal-Bohemen.

Wereldkampioenschap IJshockey

Het Wereldkampioenschap ijshockey in mei zorgde voor een aanzienlijke toename van toeristen, vooral in Moravië-Silezië en Praag. Het aantal bezoekers uit Zwitserland, Finland en Canada steeg aanzienlijk. Praag zag in mei een stijging van 16,2% in buitenlandse toeristen, terwijl Ostrava en Moravië-Silezië een indrukwekkende groei van 65% op jaarbasis noteerden.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, Tsjechië

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/10/24
Exclusief voor leden
Inclusieve watersport bij RiF010
Van 7 tot en met 12 oktober vond de Week van de Toegankelijkheid plaats, waarbij RiF010 heeft laten zien dat inclusiviteit in de watersport echt belangrijk is. En gewoon ook kan.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
09/10/24
Exclusief voor leden
Breaking werkt samen met 3x3
Op 12 oktober 2024 vindt het Nederlands Kampioenschap Breakdance plaats onder de naam Amsterdam Breaking Championships. Dit jaar bundelt de breakdance community de krachten met 3x3 basketbal in de iconische Gashouder in de hoofdstad.
19/09/24
Exclusief voor leden
Eurostar ziet 5% groei door sportzomer
Treinbedrijf Eurostar vervoerde 1,9 miljoen klanten naar en van de Olympische en Paralympische Spelen werden gebracht. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorige zomer.
11/09/24
Hoger beroep over mountainbikeroute Sallandse Heuvelrug
Routenetwerken Twente is het niet eens met de gerechtelijke uitspraak over de langere sluiting van de mountainbikeroute op de Sallandse Heuvelrug en gaat in hoger beroep. De beheerorganisatie zet nu ook eigen onderzoek naar flora en fauna in.
29/08/24
Sportevenementen zorgen voor stijging camperreserveringen bij Goboony
De unieke combinatie van het EK-voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen heeft deze zomer geleid tot een stijging van ongeveer 9% in reserveringen bij Goboony, het grootste deelplatform voor campers in Europa.
27/08/24
Exclusief voor leden
Oplopende arbeidskosten en verliezen in gastvrijheidssector
Bedrijven in de gastvrijheidssector zijn minder positief over de bedrijfsresultaten van het afgelopen halfjaar dan de gemiddelde Nederlandse ondernemer. Ze zijn wel positiever over de arbeidsmarkt en ervaren als gevolg van het tekort aan personeel minder vaak een hoge werkdruk.
16/08/24
Weinig draagvlak voor btw-verhoging betaalde sport
Onder Nederlanders is weinig draagvlak voor de verhoging van de btw op sport. Een deel gaat minder sporten of stopt met betaalde sport. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS).