Geplaatst op: 02-09-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Omzet horeca groeit in tweede kwartaal maar niet in de verblijfsrecreatie

Omzet horeca groeit in tweede kwartaal maar niet in de verblijfsrecreatie
Afbeelding van Pexels via Pixabay

De omzet in de horeca groeide in het tweede kwartaal van 2024 met 2,7% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023. De omzetgroei was sterker bij eet- en drinkgelegenheden dan in de logiesverstrekking. Bij campings en vakantieparken daalde de omzet. Dat meldt het CBS.

De groei van de omzet in het tweede kwartaal was lager dan een kwartaal eerder. In het eerste kwartaal was de omzet 8,1% groter dan een jaar eerder. De groei in het tweede kwartaal is de laagste sinds het tweede kwartaal van 2021, toen de omzet van de horeca voor het eerst sinds de coronacrisis weer groeide. Het weer speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de omzet. Het tweede kwartaal van 2024 was een stuk natter en somberder dan het tweede kwartaal van 2023.

Omzet logiesverstrekkers groeit met bijna 1%

De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, was in het tweede kwartaal 0,8% hoger dan in dezelfde periode van 2023. Hotels hebben 2% meer omgezet. De omzet van overige logiesverstrekkers, waaronder campings en vakantieparken, kromp echter met 2% ten opzichte van een jaar eerder. Het slechtere weer speelt hierbij een rol. Een jaar eerder groeide de omzet van de overige logiesverstrekking nog met 2,4%.

Omzet eet- en drinkgelegenheden bijna 4% hoger

De eet- en drinkgelegenheden hebben in het tweede kwartaal 3,6% meer omgezet dan een jaar eerder. De kantines en catering realiseerden met 7,7% de grootste omzetstijging van de horecabranches. De restaurants en de fastfoodrestaurants hebben respectievelijk 3,9% en 2,4% meer omgezet. De cafés noteerden met 0,3% de kleinste omzetstijging.

Vertrouwen horecaondernemers vrijwel even negatief

Het ondernemersvertrouwen van de horeca was aan het begin van het derde kwartaal 2024 vrijwel even negatief als een kwartaal eerder. Het vertrouwen kwam uit op -4,7, tegen -4,6 in het tweede kwartaal. In de meeste Nederlandse bedrijfstakken is het ondernemersvertrouwen in het derde kwartaal gestegen, maar nog wel negatief.

Horecaondernemers waren minder negatief over het economisch klimaat in de afgelopen drie maanden, maar negatiever over het economisch klimaat in de komende drie maanden.

Bijna de helft van de ondernemers in de horeca sloot het eerste halfjaar van 2024 met winst af. Dat percentage lag voor alle Nederlandse bedrijfstakken samen op 65% van de ondernemers. Alleen in de bedrijfstakken cultuur, sport en recreatie en de detailhandel waren de bedrijfsresultaten minder positief dan in de horeca.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/36/omzet-horeca-groeit-in-tweede-kwartaal-met-2-7-procent
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, hotels, vakantieparken, campings, restaurants, cafes, omzet

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/10/24
FarmCamps zet sterker in op online en digitale marketing
FarmCamps, aanbieder van boerderijvakanties in binnen- en buitenland, heeft een samenwerking gesloten met digitaal marketingbureau Draft Digital.
25/10/24
Motie voor impacttoets btw-verhoging logies haalt het niet
De motie van Tweede Kamerleden Joost Sneller (D66) en Pieter Grinwis (ChristenUnie) voor een impacttoets op de voorgestelde btw verhoging voor logies heeft het niet gehaald. Brancheorganisatie HISWA-RECRON richt zich nu op de Eerste Kamer die heel kritisch is op deze maatregel.
25/10/24
Record voor Natuurkampeerkaart
In 2024 hebben meer dan 80.000 kampeerders de Natuurkampeerkaart aangeschaft: een absoluut record! Nooit eerder waren zoveel mensen op zoek naar rust, ruimte en natuur.
23/10/24
Vakantieparken in de fout met gezichtsherkenning
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft 8 vakantieparken onderzocht die gezichtsherkenning inzetten bij de toegang tot zwembaden en speeltuinen. Alle onderzochte vakantieparken bleken de privacywet te overtreden.
23/10/24
Nederlanders besteden meer aan vrijetijdsdiensten
Na een periode van terughoudendheid lijken consumenten weer meer te besteden. Vooral aan vrijetijdsbestedingen als vakanties, uitjes en restaurantbezoek wordt meer uitgegeven.
23/10/24
Exclusief voor leden
Familie Vos uit EuroParcs
Na bijna twintig jaar aan het roer te hebben gestaan, neemt de familie Vos afscheid van vakantieparkengroep EuroParcs. Oprichter Wouter Vos treedt per 1 november terug als CEO en verkoopt zijn aandelen aan grootaandeelhouder Waterland. Hij gaat verder met drie ex-EuroParcs parken.
18/10/24
Database logiesaccommodaties NL online
De Landelijke Data Alliantie heeft de Database Logiesaccommodaties NL gelanceerd. In deze database het aanbod van logiesaccommodaties in Nederland: van hotels, appartementen, bed&breakfast, huisjes- en kampeerterreinen tot groepsaccommodaties. Het aanbod is geïnventariseerd, verrijkt met relevante indicatoren en op een online platform beschikbaar gesteld door NRIT en Bureau Nijdam.
17/10/24
Exclusief voor leden
Hoe genereer je meer boekingen?
Airbnb lanceert maar liefst 50 nieuwe functionaliteiten op haar platform. Wat kunnen we van deze reisreus leren voor onze eigen boekingswebsite?