Geplaatst op: 03-09-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Toeristische bestedingen voor het eerst boven de 100 miljard euro

Toeristische bestedingen voor het eerst boven de 100 miljard euro
Foto: 123RF

Toeristen hebben in Nederland in 2023 bijna 105 miljard euro uitgegeven. Dat was bijna 13 miljard meer dan een jaar eerder en 18% meer dan in 2019. Dat is wel inclusief prijsstijgingen. Dit meldt het CBS op basis van onderzoek voor het Ministerie van Economische Zaken.

Toeristische bestedingen zijn de totale bestedingen door toeristen voor, tijdens en na de reis, en tijdens het verblijf op de plaats van bestemming. De toeristische bestedingen van buitenlandse toeristen omvatten ook bestedingen van buitenlanders die niet naar Nederland reizen maar wel geld uitgeven bij Nederlandse bedrijven, bijvoorbeeld bij online boekingen van hotels of vluchten bij een Nederlandse maatschappij.

Nederlanders waren goed voor 65 miljard euro aan toeristische bestedingen, buitenlandse toeristen voor 35 miljard euro. Aan duurzame recreatiegoederen werd nog eens 5 miljard euro uitgegeven.

Niveau van 2019 bijna weer bereikt

De toeristische sector heeft in 2023 ruim 9% meer waarde toegevoegd aan de Nederlandse economie dan een jaar eerder (voor prijsveranderingen gecorrigeerd). De toegevoegde waarde bedroeg 36,7 miljard euro. Hiermee is weer bijna het niveau van 2019 bereikt, voor de coronapandemie. De toegevoegde waarde van de toeristische sector nam in 2023 sterker toe dan de totale economie, maar het toerisme werd in 2020 en 2021 ook veel harder geraakt door de pandemie. Tot en met 2019 groeide de toegevoegde waarde van toerisme ook sneller dan de hele Nederlandse economie.

Aandeel toerisme in Nederlandse economie neemt verder toe

Het aandeel van toerisme in de Nederlandse economie nam toe tot 3,8 procent in 2023. In 2022 was dit nog 3,5 procent. De toegevoegde waarde groeide in alle bedrijfstakken binnen het toerisme. De bedrijfstakken horeca en luchtvaart, reisbureaus en reisbemiddeling groeiden in 2023 het sterkst ten opzichte van 2022.

Voortgaand herstel van werkgelegenheid in toerismesector

In 2023 was de werkgelegenheid in de toeristische sector hoger dan in 2022. Het aantal arbeidsjaren in het toerisme nam met 5,6% toe naar 449 duizend, waardoor het aandeel van toerisme in de totale werkgelegenheid vorig jaar op 5,4% lag. Op het dieptepunt tijdens de pandemie in 2021 was dit nog 4,6%.

In alle toeristische sectoren nam de werkgelegenheid toe, met de grootste toename in de luchtvaart, reisbureaus en reisbemiddeling. Ook het aantal werkzame personen en banen nam in 2023 toe. In het toerisme wordt relatief veel in deeltijd gewerkt, waardoor het aantal banen (768 duizend) groter is dan het aantal werkzame personen (666 duizend).

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/36/toeristische-bestedingen-stijgen-tot-bijna-105-miljard-euro-in-2023

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     
       
       
       
       
       

       

       
       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    21/11/24
    Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
    Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
    20/11/24
    Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
    De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
    20/11/24
    BUas traint op AI en ethiek
    Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
    19/11/24
    KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
    KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
    19/11/24
    Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
    Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
    19/11/24
    Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
    Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
    19/11/24
    Exclusief voor leden
    Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
    DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
    19/11/24
    Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
    Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

    ||| Agenda |||

    22/11/24
    22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
    Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
    28/11/24
    28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
    Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
    03/12/24
    03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
    Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...