Geplaatst op: 03-09-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Toeristische bestedingen voor het eerst boven de 100 miljard euro

Toeristische bestedingen voor het eerst boven de 100 miljard euro
Foto: 123RF

Toeristen hebben in Nederland in 2023 bijna 105 miljard euro uitgegeven. Dat was bijna 13 miljard meer dan een jaar eerder en 18% meer dan in 2019. Dat is wel inclusief prijsstijgingen. Dit meldt het CBS op basis van onderzoek voor het Ministerie van Economische Zaken.

Toeristische bestedingen zijn de totale bestedingen door toeristen voor, tijdens en na de reis, en tijdens het verblijf op de plaats van bestemming. De toeristische bestedingen van buitenlandse toeristen omvatten ook bestedingen van buitenlanders die niet naar Nederland reizen maar wel geld uitgeven bij Nederlandse bedrijven, bijvoorbeeld bij online boekingen van hotels of vluchten bij een Nederlandse maatschappij.

Nederlanders waren goed voor 65 miljard euro aan toeristische bestedingen, buitenlandse toeristen voor 35 miljard euro. Aan duurzame recreatiegoederen werd nog eens 5 miljard euro uitgegeven.

Niveau van 2019 bijna weer bereikt

De toeristische sector heeft in 2023 ruim 9% meer waarde toegevoegd aan de Nederlandse economie dan een jaar eerder (voor prijsveranderingen gecorrigeerd). De toegevoegde waarde bedroeg 36,7 miljard euro. Hiermee is weer bijna het niveau van 2019 bereikt, voor de coronapandemie. De toegevoegde waarde van de toeristische sector nam in 2023 sterker toe dan de totale economie, maar het toerisme werd in 2020 en 2021 ook veel harder geraakt door de pandemie. Tot en met 2019 groeide de toegevoegde waarde van toerisme ook sneller dan de hele Nederlandse economie.

Aandeel toerisme in Nederlandse economie neemt verder toe

Het aandeel van toerisme in de Nederlandse economie nam toe tot 3,8 procent in 2023. In 2022 was dit nog 3,5 procent. De toegevoegde waarde groeide in alle bedrijfstakken binnen het toerisme. De bedrijfstakken horeca en luchtvaart, reisbureaus en reisbemiddeling groeiden in 2023 het sterkst ten opzichte van 2022.

Voortgaand herstel van werkgelegenheid in toerismesector

In 2023 was de werkgelegenheid in de toeristische sector hoger dan in 2022. Het aantal arbeidsjaren in het toerisme nam met 5,6% toe naar 449 duizend, waardoor het aandeel van toerisme in de totale werkgelegenheid vorig jaar op 5,4% lag. Op het dieptepunt tijdens de pandemie in 2021 was dit nog 4,6%.

In alle toeristische sectoren nam de werkgelegenheid toe, met de grootste toename in de luchtvaart, reisbureaus en reisbemiddeling. Ook het aantal werkzame personen en banen nam in 2023 toe. In het toerisme wordt relatief veel in deeltijd gewerkt, waardoor het aantal banen (768 duizend) groter is dan het aantal werkzame personen (666 duizend).

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/36/toeristische-bestedingen-stijgen-tot-bijna-105-miljard-euro-in-2023

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     
       
       
       
       
       

       

       
       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    25/11/24
    Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
    De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
    25/11/24
    Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
    Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
    25/11/24
    Exclusief voor leden
    Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
    Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
    25/11/24
    De beste en populairste website in de vrijetijdssector
    Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
    22/11/24
    Vlonderpad in Pannenhoef
    Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
    22/11/24
    LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
    Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiƫle injectie van LEADER Oost-Groningen.
    22/11/24
    Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
    Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
    22/11/24
    Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
    Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.

    ||| Agenda |||

    28/11/24
    28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
    Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
    03/12/24
    03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
    Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...