Geplaatst op: 04-09-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Veel Italiaanse restaurants in Nederland

Veel Italiaanse restaurants in Nederland
Afbeelding van zuzana gazdikova via Pixabay

Nederland telt minder Italiaanse, Griekse en Turkse restaurants dan vijf jaar geleden. Het aantal Spaanse en Portugese restaurants is juist toegenomen. Van de Zuid-Europese keuken is de Italiaanse veruit het populairst. Opvallend is de opmars van de fast casual concepten. Op elke 100.000 inwoners telt ons land 8,2 Italiaanse restaurants. Dit en meer blijkt uit de publicatie van ‘Het Italiaanse restaurant in beeld’ van Van Spronsen & Partners.

Van alle Zuid-Europese restaurants in ons land is de Italiaanse keuken goed voor een aandeel van 56%. De afgelopen vijf jaar is het aantal Italiaanse restaurants in Nederland licht afgenomen (-2%) naar 1.469 restaurants. Iets minder dan het totaal aantal restaurants met Zuid-Europese keuken (1,7%). In de onderzochte periode is het aantal vestigingen van Domino’s en NY Pizza met bijna 50% gegroeid.

Noord-Holland heeft de hoogste dichtheid van Italiaanse restaurants in Nederland, met 13,6 restaurants per 100.000 inwoners. Zonder Amsterdam daalt deze dichtheid echter naar 5,4, wat lager is dan het landelijke gemiddelde van 8,2. Per 100.000 inwoners hebben Limburg (11,5), Zeeland (11,2) en Friesland (10,0) relatief veel Italiaanse restaurants. In absolute zin vinden we na Noord-Holland in de provincies Zuid-Holland, Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Utrecht de meeste Italiaanse restaurants.

De sterkste groei zien we in Utrecht (+28%), dat inmiddels 113 Italiaanse restaurants telt en een dichtheid van 8,1 heeft. Ook in Limburg groeide het aantal restaurants sterk (+20%). Veel minder in Flevoland (-25%) en Groningen (-16%).

Figuur 1: Aantal Italiaanse restaurants in Nederland, naar provincie, 2024

ItaliaanseRestaurants
Bron: van Spronsen en Partners
Link: https://www.spronsen.com/wordpress/wp-content/uploads/Het-Italiaanse-restaurant-in-beeld-2024.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, restaurants, aanbod, italiaanse keuken

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
25/12/24
Apollo breidt aanbod op Gran Canaria en Fuerteventura uit
Deze winter is een delegatie van Apollo Reizen afgereisd naar Gran Canaria en Fuerteventura, waarbij een nieuw aanbod werd gelanceerd dat is afgestemd op de wensen en behoeften van de Nederlandse markt.
24/12/24
Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.