Geplaatst op: 04-09-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Inwoners Achterhoek tevreden over toerisme

Inwoners Achterhoek tevreden over toerisme

Uit een groot inwoneronderzoek blijkt dat de meeste inwoners van de Achterhoek tevreden zijn over het toerisme in hun gemeente. De voordelen wegen volgens inwoners van de gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Lochem en Oude IJsselstreek op tegen de nadelen, en verdere aanmoediging van recreatie en toerisme wordt ruim ondersteund. Wel hechten inwoners belang aan het behoud en de bescherming van de natuur en een schaal van toerisme die past bij de gemeente.

Henk Bulten, voorzitter regionaal overleg Vrijetijdseconomie Achterhoek: "Dit onderzoek geeft ons belangrijke inzichten over hoe inwoners tegen het toerisme in hun gemeente aankijken. De vrijetijdseconomie in de Achterhoek is de afgelopen jaren flink gegroeid. In 2022 hadden we bijvoorbeeld 4,1 miljoen overnachtingen en € 327 miljoen aan bestedingen in het toerisme. Ten opzichte van 2019 was dat een groei van bijna 30%. Er is in onze regio nog steeds voldoende ruimte voor groei. Maar we moeten wel nadenken hoe we die groei zo tot stand kunnen brengen dat ook onze inwoners de voordelen van het toerisme blijven inzien.”

Geen overtoerisme ervaren

De meeste inwoners ervaren geen overtoerisme. Slechts 3% vindt dat er te veel toeristen zijn, terwijl 46% het aantal toeristen precies goed vindt en 31% zelfs te weinig toeristen ervaart.

Toerisme zorgt voor levendigheid en trots

Een overgrote meerderheid (79%) vindt dat toeristen zorgen voor meer levendigheid en gezelligheid. Daarnaast draagt de komst van toeristen bij aan het gevoel van trots (61%) en de lokale economie (77%). Ook zien inwoners meer recreatiemogelijkheden (65%) en bescherming van culturele identiteit en historische gebouwen (55%). Gevraagd naar belangrijke onderwerpen zijn op het gebied van recreatie en toerisme dan is dat vooral het behouden en beschermen van de natuur en het landschap (72%), gevolgd door het ontwikkelen van toerisme op een schaal die past bij de gemeente (61%). Het behouden en beschermen van de culturele identiteit staat op de derde plek (39%).

Weinig negatieve effecten

De meeste respondenten zien geen negatieve effecten van toerisme. Enkele genoemde nadelen zijn schade aan de natuur (33%), verkeersproblemen (29%) en een minder aantrekkelijke openbare ruimte (22%). Marie van de Meeberg, adviseur bij Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd: "In vergelijking met andere Nederlandse gemeenten, waar wij onderzoek hebben gedaan, is het percentage inwoners dat negatieve effecten ervaart laag. Hoewel in andere gemeenten op dezelfde onderwerpen negatieve effecten worden ervaren, liggen deze percentages doorgaans hoger. Voor de Achterhoek en haar inwoners is het een positief signaal dat het aantal inwoners dat momenteel negatieve effecten ervaart, beperkt is."

Conclusie

De meerderheid (66%) vindt dat de voordelen van toerisme opwegen tegen de nadelen en 71% moedigt verdere ontwikkeling aan. Inwoners hechten vooral belang aan het behoud van natuur en landschap (72%) en een schaal van toerisme die past bij de gemeente (61%).

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, Gelderland, Achterhoek, inwoners, draagvlak

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.