Geplaatst op: 05-09-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Overheid rekent zichzelf te rijk met btw-verhoging op logies

Overheid rekent zichzelf te rijk met btw-verhoging op logies
Afbeelding van Steve Buissinne via Pixabay

De voorgenomen btw-verhoging voor de logiessector levert bij lange na niet de verwachte belastingopbrengst op, heeft een negatief effect op andere belastingopbrengsten en raakt de hele vrijetijdssector sterk. Dat is de harde conclusie van ABN AMRO die de maatregel analyseerde. Alleen al voor hotels levert de maatregel 625 miljoen euro minder belastinginkomsten op dan verwacht. Dat is nog afgezien van lagere belastinginkomsten elders en weglekeffecten.

Het plan is om vanaf 2026 het btw-tarief op logies te verhogen van 9% naar 21% om extra belastinginkomen te genereren. Dat moet in totaal 1,2 miljard euro opleveren, 910 miljoen bij hotels en 302 miljoen euro bij vakantieparken.

Opbrengsten fout berekend

Volgens ABN AMRO, die de maatregel voor hotels onder de loep nam, gaat de Rijksoverheid er onterecht van uit dat de btw-verhoging betrekking heeft op de hele omzet van 6,8 miljard euro bij hotels. Bijna de helft van de hotelgasten (40%) bestaat echter uit zakenreizigers, waarvan de bedrijven de btw kunnen terugvorderen. Daarnaast komt 36% van de hotelomzet uit de verkoop van eten en drinken en 6% uit aanvullende diensten, zoals de verhuur van zalen, audiovisuele middelen, fietsen en parkeerplaatsen. Dit zijn omzetcategorieën die niet of nauwelijks door de btw-verhoging wordt geraakt. Al met al raakt de btw-verhoging volgens ABN AMRO slechts 34,8% van de totale hotelomzet. Dat betekent slechts een extra belastingopbrengst van 285 miljoen euro, ver onder de verwachte opbrengst van 910 miljoen euro.

Daarnaast kan de overheid een tegenvaller van 147 miljoen euro aan gemiste winstbelasting verwachten, omdat door dalende omzetten en extra kosten hotels verlieslatend dreigen te worden en dus geen of weinig winstbelasting meer afdragen. Voor hotels is dat extra zuur omdat ze dan weinig ruimte overhouden voor investeringen in verduurzaming of arbeidsvoorwaarden.

Grote gevolgen voor andere sectoren en grensprovincies

Deze maatregelen en de verwachte afname van vakanties in eigen land bedreigen niet alleen de toekomst van hotels, maar ook veel andere bedrijven die afhankelijk zijn van de toeristische sector; met name in de grensprovincies. Ze staan onder grote druk van concurrentie van particuliere woningverhuur en goedkopere accommodaties in landen zoals België, Duitsland, Frankrijk en Italië, waar de btw-tarieven veel lager zijn.

Ook gemeenten en andere overheden lopen inkomsten mis. Dat geldt met name voor gemeenten in de grensprovincies Limburg, Gelderland, Drenthe, Overijssel, Brabant en Zeeland, waar relatief veel Nederlanders hun vakantie doorbrengen. Een daling in het aantal overnachtingen leidt niet alleen tot minder toeristenbelasting, maar kan op de langere termijn ook een verlaging van de onroerendezaakbelasting betekenen. Daarnaast voelen toeleveranciers, restaurants, culturele instellingen, ambachtelijke winkels en openbaarvervoerbedrijven direct de impact van een afname in het aantal vakanties in eigen land. Minder overnachtingen betekenen minder inkomsten voor deze bedrijven, wat kan oplopen tot honderden miljoenen euro's aan gemiste omzet. Dit leidt automatisch tot een daling van de inkomsten uit btw en winstbelasting voor de overheid.

Ongekende kettingreactie voorzien

Samenvattend lijkt de geplande btw-verhoging meer schade aan te richten dan het oplevert. Het bedreigt niet alleen de toekomst van hotels en andere logiesaccommodaties, maar ook die van veel andere bedrijven en hun medewerkers, die afhankelijk zijn van een bloeiende toeristische sector. De economische kettingreactie die deze maatregel veroorzaakt, kan dus een veel bredere impact hebben op de Nederlandse economie dan aanvankelijk gedacht.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/leisure/overheid-raakt-toerisme-met-btw-verhoging-en-rekent-zichzelf-rijk.html
Trefwoorden: beleid, horeca, verblijfsrecreatie, belastingen, btw

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

06/11/24
Burgemeester Meeuwisse legt eerste steen laatste Stadsvilla’s op Parc Ganuenta
De eerste vakantievilla's werden in 2013 opgeleverd. Nu is de eerste steen gelegd voor de laatste vakantievilla's.
06/11/24
Ontdek de vrijheid: dagjes uit zonder eigen auto
Nederland biedt talloze mogelijkheden om eropuit te trekken, zelfs zonder eigen vervoer.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
28/10/24
Boekingen wintersportvakantie blijven op peil
Ondanks de milde temperaturen en beperkte sneeuwzekerheid in bepaalde wintersportgebieden tijdens afgelopen seizoen, blijven de wintersportboekingen naar Oostenrijk voor komend seizoen verrassend stabiel. Dit blijkt uit de data van vakantiehuizenverhuurder Villa for You en de Nederlandse Ski Vereniging.
15/10/24
Brabanthallen voegt nog meer variatie in ruimtes toe met nieuwe gebieden De Hertog en Bosch Congreszalen
Na een grote verbouwing neemt de evenementenlocatie twee compleet vernieuwde gebieden in gebruik.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
10/10/24
Friesland versterkt positie als duurzame congresbestemming
Tijdens een netwerkevent presenteerde Friesland Convention Partners hun nieuwe magazine dat Friesland positioneert als dé duurzame congresbestemming.
08/10/24
Exclusief voor leden
SnowWorld houdt met Filzmoos winterevent in hoofdstad
Met de eerste sneeuw in de Alpen neemt de interesse in wintersport ook in Nederland significant toe. Aanleiding voor het Oostenrijkse wintersportdorp 'Filzmoos' om de opening van het wintersportseizoen kracht bij te zetten door een tweedaags evenement te organiseren in SnowWorld Amsterdam.