Schiphol hoeft minder te krimpen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft een definitief maatregelenpakket gepresenteerd om het geluid rond Schiphol terug te dringen en de rechtsbescherming van omwonenden te herstellen. In dat pakket hoeft de luchthaven minder te krimpen dan eerder was voorgenomen. Dat komt omdat het effect van de maatregelen sterker is dan eerder werd verwacht. Met dit pakket wordt de geluidbelasting rond Schiphol met 17% teruggedrongen.
In de nacht komen er strengere geluidsnormen, waardoor vliegmaatschappijen in die uren stillere toestellen moeten inzetten. Om dat te stimuleren gaat Schiphol fors hogere tarieven rekenen aan airlines die lawaaiige toestellen inzetten. Zo wordt op de luchthaven het gebruik van de stilste toestellen gestimuleerd.KLM en Transavia commiteren zich aan een snelle vlootvernieuwing in 2025. Deze nieuwe vliegtuigen maken minder geluid, wat geluidswinst oplevert voor de omgeving.
Waar het maximale aantal vluchten precies op uitkomt, wordt momenteel nagerekend. Meer duidelijkheid over deze controle wordt verwacht in het najaar. Vooralsnog houdt het kabinet rekening met een bandbreedte van 475.000 tot 485.000 vliegbewegingen. Het aantal nachtvluchten wordt verlaagd van 32.000 nu naar 27.000. Dit pakket wordt nu voorgelegd aan de Europese Commissie, zodat die er een advies over kan uitbrengen. Daarna kan het kabinet een definitief besluit nemen over het maatregelenpakket, en het vastleggen ervan in regelgeving.
Transavia kritisch positief
Voor Transavia is het belangrijk dat het zogenaamde balances approach proces zorgvuldig wordt doorlopen. Transavia vindt het positief dat een aantal maatregelen uit het breed gedragen sectorplan 'Schoner, stiller, zuiniger' is overgenomen. De sterke vermindering van nachtvluchten is en blijft een grote zorg voor het huidige aanbod van Transavia. Vooral ook omdat zij ruim voldoen aan de door de overheid gestelde doelen van geluidsreductie. Daarvoor is een nachtsluiting op Schiphol niet nodig.
Marcel de Nooijer, CEO Transavia: ‘Transavia heeft ook het doel de hinder rondom Schiphol te reduceren, daarin nemen we onze verantwoordelijkheid. We investeren de komende jaren miljarden in stillere vliegtuigen en andere initiatieven. Daarmee neemt het geluid de komende jaren steeds verder af. De afname van geluidshinder in de nacht, in combinatie met andere maatregelen in het aangekondigde pakket, zal de beoogde target van 15% in de nacht al ruimschoots overtreffen en mogelijk met meer dan 30% reduceren. Nog minder nachtvluchten zorgen ervoor dat de ticketprijzen duurder worden en dat onze klanten naar luchthavens in Duitsland en België kunnen gaan uitwijken. Dat zorgt voor een extra grote uitdaging op onze forse investeringsagenda om door vlootvernieuwing de hinderbeleving te verminderen.”