Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Den Haag is Royal in september

Verwachting voor herstel koopkracht en blik op 2025

Den Haag is Royal in september
The Hague & Partners zorgde voor een feestelijke start met wehouder Bruines. Foto: The Hague & Partners / Arnaud Roelofsz
De rondvaartboot dobbert in de Hofvijver, de oranje-banieren wapperen en de koninklijke hoeden zijn afgestoft. Alles is gereed om Royal September in te luiden in Den Haag. 

Elk jaar, gedurende tien dagen voorafgaand aan Prinsjesdag, viert Den Haag dat het dé koninklijke stad van Nederland is met een breed aanbod aan evenementen en festiviteiten. Dit jaar gaf wethouder Saskia Bruines (Economische ontwikkeling) het startschot van Royal September.

Wethouder Bruines: "Het is geweldig dat de hele stad op deze manier toeleeft naar Prinsjesdag. Den Haag voelt echt extra koninklijk deze weken. Prinsjesdag betekent ook de opening van het parlementaire jaar, een belangrijk moment in onze democratie . Voor jong en oud zijn er allerlei activiteiten te doen, te zien en te beleven in stad. Voor bewoners en bezoekers. Iedereen is welkom om dit feest hier te vieren.”

Tijdens Royal September, dit jaar van zaterdag 7 tot en met dinsdag 17 september, viert Den Haag dat het dé koninklijke stad is. Van markten tot muziek, cabaret, debatavonden, rondvaarten op de Hofvijver, een buitenbioscoop, modeshows en openstellingen van monumentale panden en paleizen; de agenda van Royal September staat vol met festiviteiten. En dat bovenop het vaste koninklijke aanbod in de stad. Bijvoorbeeld de audio- en videowandeling de ‘Royal Tour’, koninklijk shoppen in de Royal District en een bezoek aan musea zoals Escher in Het Paleis.
 

Koninklijke hoed

Icoon voor Royal September dit jaar is de ‘koninklijke hoed’, die ook door wethouder Bruines werd opgezet tijdens het aftrapmoment in De Passage. In het centrale deel van de overdekte winkelgalerij hangt sinds deze week het kunstwerk Chapeau!. Dit werk, gemaakt door de Haagse ontwerper Pink Steenvoorden, bestaat uit hoeden van de voormalige, exclusieve hoedenwinkel Ladies Paradise. De winkel, die tot sluiting in 2000 in De Passage was gevestigd, had vele bekende Nederlanders als clientèle waaronder Hare Majesteit de Koningin.

Steenvoorden: "Een paar jaar geleden werd er in een leegstaande ruimte boven het oude winkelpand van Ladies Paradise een partij van maar liefst 3.000 hoeden ontdekt, vooral uit de jaren ‘50 en ‘60. Met de installatie Chapeau! krijgen de vergeten hoeden iets van hun grandeur terug. Ook vormt het tijdens Royal September een kleurrijk décor met een koninklijk tintje voor bezoekers van De Passage.”

Het hoedenthema zal de komende dagen vaak te zien zijn in Den Haag, onder andere tijdens de modeshow op de Prinsjesmarkt, tijdens The Hague Hat Stroll en natuurlijk op Prinsjesdag zelf.

Highlights van Royal September 2024:
 
-    Rondvaarten op de Hofvijver (zaterdag 7 tot en met dinsdag 17 september)
-    Aanbieden van de Geloofsbrieven (woensdag 11 september)
-    De vorstelijke Buitenbioscoop (woensdag 11 september tot en met zondag 15 september)
-    Start vitrine-tentoonstelling Koninklijke tradities in Beeld (vanaf donderdag 12 september)
-    De grote publieksdag van het Prinsjesfestival (zaterdag 14 september)
-    Openstellingen van paleizen op Open Monumentendag (zaterdag 14 en zondag 15 september)
-    Generale repetitie van de Prinsjesdag-rijtoer (zondag 15 september)
-    Strandoefening van de Cavalerie Ere-Escorte (maandag 16 september)
-    Gratis live-muziekfestival PrinsjesNach (maandag 16 september)
-    De koninklijke rijtoer op Prinsjesdag (dinsdag 17 september)
 
De overzichtspagina van de evenementen van Royal September zijn te vinden op denhaag.com
 
Trefwoorden: Den Haag, royal, Prinsjesdag, marketing, evenement, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
07/04/25
Lancering nieuwe fietsbeleving in Vlaanderen: de iCONS Challenge
Een nieuwe fietsbeleving die vakantiefietsers uitdaagt om de 56 iconen langs de icoonfietsroutes in Vlaanderen te ontdekken.
26/03/25
Drenthe herhaalt succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer'
Marketing Drenthe lanceert opnieuw de succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer', met dit jaar extra aandacht voor natuurinclusief gedrag. De campagne, die deze week van start gaat, heeft als doel het Drentse landschap te presenteren als een ideale ontsnappingsplek aan de dagelijkse drukte.
24/03/25
Nieuwe routes in webapp ExploreGouda.nl
VVV Gouda heeft nieuwe routes toegevoegd aan de webapp ExploreGouda.nl. Op de website staan twaalf verrassende themaroutes waarmee zowel bewoners als bezoekers de stad kunnen verkennen en nieuwe verhalen zich ontvouwen.
19/03/25
Leiden&Partners nieuwe leden Raad van Commissarissen
Désirée Battjes en Lodewijk Wisse zijn de nieuwe leden in de Raad van Commissarissen van dmo Leiden&Partners.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.