Geplaatst op: 06-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Den Haag is Royal in september

Verwachting voor herstel koopkracht en blik op 2025

Den Haag is Royal in september
The Hague & Partners zorgde voor een feestelijke start met wehouder Bruines. Foto: The Hague & Partners / Arnaud Roelofsz
De rondvaartboot dobbert in de Hofvijver, de oranje-banieren wapperen en de koninklijke hoeden zijn afgestoft. Alles is gereed om Royal September in te luiden in Den Haag. 

Elk jaar, gedurende tien dagen voorafgaand aan Prinsjesdag, viert Den Haag dat het dé koninklijke stad van Nederland is met een breed aanbod aan evenementen en festiviteiten. Dit jaar gaf wethouder Saskia Bruines (Economische ontwikkeling) het startschot van Royal September.

Wethouder Bruines: "Het is geweldig dat de hele stad op deze manier toeleeft naar Prinsjesdag. Den Haag voelt echt extra koninklijk deze weken. Prinsjesdag betekent ook de opening van het parlementaire jaar, een belangrijk moment in onze democratie . Voor jong en oud zijn er allerlei activiteiten te doen, te zien en te beleven in stad. Voor bewoners en bezoekers. Iedereen is welkom om dit feest hier te vieren.”

Tijdens Royal September, dit jaar van zaterdag 7 tot en met dinsdag 17 september, viert Den Haag dat het dé koninklijke stad is. Van markten tot muziek, cabaret, debatavonden, rondvaarten op de Hofvijver, een buitenbioscoop, modeshows en openstellingen van monumentale panden en paleizen; de agenda van Royal September staat vol met festiviteiten. En dat bovenop het vaste koninklijke aanbod in de stad. Bijvoorbeeld de audio- en videowandeling de ‘Royal Tour’, koninklijk shoppen in de Royal District en een bezoek aan musea zoals Escher in Het Paleis.
 

Koninklijke hoed

Icoon voor Royal September dit jaar is de ‘koninklijke hoed’, die ook door wethouder Bruines werd opgezet tijdens het aftrapmoment in De Passage. In het centrale deel van de overdekte winkelgalerij hangt sinds deze week het kunstwerk Chapeau!. Dit werk, gemaakt door de Haagse ontwerper Pink Steenvoorden, bestaat uit hoeden van de voormalige, exclusieve hoedenwinkel Ladies Paradise. De winkel, die tot sluiting in 2000 in De Passage was gevestigd, had vele bekende Nederlanders als clientèle waaronder Hare Majesteit de Koningin.

Steenvoorden: "Een paar jaar geleden werd er in een leegstaande ruimte boven het oude winkelpand van Ladies Paradise een partij van maar liefst 3.000 hoeden ontdekt, vooral uit de jaren ‘50 en ‘60. Met de installatie Chapeau! krijgen de vergeten hoeden iets van hun grandeur terug. Ook vormt het tijdens Royal September een kleurrijk décor met een koninklijk tintje voor bezoekers van De Passage.”

Het hoedenthema zal de komende dagen vaak te zien zijn in Den Haag, onder andere tijdens de modeshow op de Prinsjesmarkt, tijdens The Hague Hat Stroll en natuurlijk op Prinsjesdag zelf.

Highlights van Royal September 2024:
 
-    Rondvaarten op de Hofvijver (zaterdag 7 tot en met dinsdag 17 september)
-    Aanbieden van de Geloofsbrieven (woensdag 11 september)
-    De vorstelijke Buitenbioscoop (woensdag 11 september tot en met zondag 15 september)
-    Start vitrine-tentoonstelling Koninklijke tradities in Beeld (vanaf donderdag 12 september)
-    De grote publieksdag van het Prinsjesfestival (zaterdag 14 september)
-    Openstellingen van paleizen op Open Monumentendag (zaterdag 14 en zondag 15 september)
-    Generale repetitie van de Prinsjesdag-rijtoer (zondag 15 september)
-    Strandoefening van de Cavalerie Ere-Escorte (maandag 16 september)
-    Gratis live-muziekfestival PrinsjesNach (maandag 16 september)
-    De koninklijke rijtoer op Prinsjesdag (dinsdag 17 september)
 
De overzichtspagina van de evenementen van Royal September zijn te vinden op denhaag.com
 
Trefwoorden: Den Haag, royal, Prinsjesdag, marketing, evenement, dmo

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...
25/10/24
Strategische agenda stedelijk toerisme
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.